در حمله به تکیه خانۀ امام زمان خیرخانه/ ۲۰ تن جان باخته و ده‎‌ها تن زخم برداشتند

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 4 سنبله 1396 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۶

تکیه‌خانۀ امام زمان از تاریخی‌ترین و معروف‌ترین تکیه‌خانه‌های شهر کابل، دیروز مورد هجوم مهاجمان قرار گرفت. این تکیه‌خانه در ساحۀ قلعۀ نجارها از مربوطات حصۀ دوم خیرخانه موقعیت دارد و از محدود جاهایی است که ظرفیت آن را دارد تا زنان و مردان هم‌زمان نماز بخوانند.
mandegar-3دیروز (جمعه، سوم سنبله) زنان و مردان مصروف ادای نماز بودند که چهار مهاجم انتحاری پس از انداختن نارنجک در محوطۀ تکیه‌خانه و از پادر آوردن نگه‌بانان آن وارد تکیه‌خانه شدند. در آغاز دو مهاجم به سرعت خودشان را به منزل دوم که بانوان مصروف ادای نماز بودند، رساندند. گواهان می‌گویند که در دقایق نخست شماری از بانوان را به رگ‌بار بستند.
دو مهاجم انتحاری در ساعات نخست خود را منفجر کردند و دو مهاجم دیگر پس از آن‌که نیروهای امنیتی یکی از دیوارهای تکیه‌خانه را منفجر کردند، از پا در آورده شدند.
گواهان این رویداد در صحبت با روزنامۀ ماندگار می گویند که این مهاجمان توسط موتر نوع «هایلکس» به تکیه خانۀ امام زمان رسانده شده بودند.
گواهان این رویداد هم‌چنان به ماندگار گفتند که مهاجمان لباس پولیس به تن داشتند و با خود نارنجک و کلاشنیکوف و چاقو نیز حمل می‌کردند.
مسوولان در وزارت صحت و داخلۀ افغانستان دقایقی پس از پایان پنج ساعت درگیری با مهاجمان گفتند که بیش از بیست تن در این حمله قربانی شده و نزدیک به چهل تن دیگر زخم برداشته‌اند. مسوولان احتمال افزایش قربانیان این رویداد را می‌پذیرند. در میان قربانیان بانوان کودکان و پولیس نیز شامل اند.
ساعتی پس از هجوم انتحاریان به تکیۀ خانۀ امام زمان، گروه ترویستی داعش مسوولیت این حمله را به دوش گرفت. اما گروه طالبان حمله به مسجد امام زمان در کابل را محکوم کرد و آن‌را عمل تفرقه‌افگنانه خواند.
شکایت از پولیس
در این حال، گواهان و بسته‌گان کسانی که در درون تکیه‌خانۀ امام زمان چندین ساعت گیر مانده بودند، از کُندی عمل‌کرد پولیس شکایت کرده و در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفتند که پولیس در دقایق نخست این رویداد به جز از بستن مسیرهای منتهی به محل رویداد هیچ‌ کاری نکرد. آنان به این باور اند که اگر پولیس در دقایق نخست دست به اقدام می‌زد و منتظر نیروهای ویژه نمی‌ماند، درگیری به درازا نمی‌کشید.
گفتنی است که مهاجمان انتحاری بیش از دو صد تن از نمازگزاران را در پنج ساعت گروگان گرفته بودند. گواهان می‌گویند که مهاجمان با چاقو نیز به نمازگزارن حمله کرده و آنان را زخمی کرده‌اند.
تفرقه‌اندازی
حملۀ مهاجمان انتحاری با تکیه‌خانۀ امام زمان با واکنش‌های زیادی از شهروندان و چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده است. شهروندانی که در محل رویداد آمده بودند و با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کردند به این باور بودند که تروریستان با انجام این حملات در تلاش تفرقه‌اندازی مذهبی و تباری در میان شهروندان افغانستان اند.
آنان اما می‌گویند که این راهبرد تروریستان ره به جایی نخواهد برد. به گفتۀ آنان: شهروندان افغانستان به آگاهی رسیده‌اند تا شکار عمل‌کردهای ددمنشانه و تخریب‌کارانۀ تروریستان نشوند و همدلی مذهبی و شهروندی خود را حفظ کنند.
از سویی هم، امرالله صالح رییس پیشین ریاست عمومی… ادامه صفحه ۶
در حمله به تکیه‎‌ خانۀ امام…
امنیت ملی در واکنش به این رویداد در برگۀ فیسبوکش نوشته است: کشتار نمازگزاران در تکیه‌خانۀ قلعه نجارها یکی دیگر از سلسله جنایات ضد بشری است که شبکه‌های طالبان زیر نام داعش مرتکب شده اند.
آقای صالح نوشته است: “سال‌هاست من یاد آور می‌شوم که داعش واقعی در افغانستان نیست. اینهایی که زیر نام داعش کشتار می‌کنند هسته‌ها و شبکه‌های طالبان اند که با گرفتن مزد بیشتر حملات بر هموطنان شیعه ما را سازمان می‌دهند. در ریشه هیچ فرق میان طالب و داعش وجود ندارد. هر دو از دید فکری و پایگاه حمایوی از یک نقطه آب می‌خورند”.
ارگ و ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی با نشر اعلامیه‌های جداگانه حمله به تکیه‌خانۀ امام زمان را محکوم کرده اند.
در اعلامیۀ ارگ آمده است: تروریستان که همواره به اشارۀ باداران‌شان دست به جنایات و کشتار مردم زده‌اند، امروز جمعه یک‌بار دیگر مردم عام و عابدین را در مسجد و خانۀ خدا حین عبادت هدف قرار دادند و بار دیگر زبونی خود را به اثبات رساندند.
ارگ گفته است که جانیان تروریست با حمله به مسجد امام زمان در قلعۀ نجارهای کابل، شماری از هموطنان ما را شهید و مجروح کردند که به سزای اعمال شوم شان می‌رسند.
در این اعلامیه گفته است شده که گروه‌های تروریستی که همه‌روزه به شکست‌‌شان بیشتر پی‌می‌برند، اماکن مقدس، عبادت‌گاه‌ها و مردم را به شمول نمازگزاران، زنان و کودکان هدف قرارداده که هر بار به پاسخ سنگین از سوی نیروهای امنیتی ما مواجه گردیده و نابود شده‌اند.
در بخش دیگری از اعلامیه ارگ آمده است: وحدت و هم‌پذیری مذهبی ملت افغانستان در سطح کشورهای اسلامی نمونه و الگو است که هیچ جریانی با انجام اعمال تروریستی نمی‌تواند این وحدت را خدشه‌دار سازد. حکومت افغانستان از علمای جهان اسلام می‌خواهد که در برابر اقدامات دین‌ستیزانۀ تروریستان انزجار شانرا بیان کنند تا مسلمانان در فضای امن به عبادت بپردازند.
هم‌زمان بااین، در بخشی از اعلامیۀ ریاست اجرایی حکومت وحدت آمده است: این حملۀ تروریستان جبون و بدصفت را با شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کنیم و به جان‌باختگان این رویداد بهشت‌برین و به زخمی‌ها شفای عاجل می‌طلبیم.
این حملات ددمنشانه بیشتر از پیش صفوف مردم ما را مستحکم‌تر و فشرده‌تر می‌سازد و عزم ما را برای پیروزی و غلبه بر دشمنان تمدن و بشریت جزم‌‎تر می‌سازد.
مسوولان ریاست اجرایی گفته اند: پیام ما به این تروریستان و جنایت کاران روشن است. آنها تحت هیچ شرایطی از چنگ مردم افغانستان نجات نخواهند یافت. به زودی فرصت تصفیۀ حساب با تروریستان و جنایت‌کاران جنگی فرا می‌رسد. گروه‎هایی‌که به دنبال کشتن غیرنظامیان و آماج قراردادن اماکن مذهبی هستند، قابل بخشش و عفو نخواهند بود. با چنین گروه‎های تکفیری، برخورد بالمثل صورت خواهد گرفت.
گفتنی است که تکیه‌خانۀ امام زمان در سال‌های اخیر دوباره سازی شده و حملۀ انتحاری دیروز بخش‌های زیادی از این تکیه خانه را کاملاً تخریب کرده است.
در چند ماه اخیر این چندمین حملۀ انتحاری مساجد و جاهای مقدس در کابل و هرات است که از اثر آن شمار زیادی از افراد ملکی قربانی شده اند. زیارت کارتۀ سخی، مسجد باقرالعلوم، مسجد الزهرا در کابل و مسجد جوادیه در هرات بیشترین تلفات را داده‌اند و مسوولیت همۀ این حملات را گروه تروریستی داعش به عهده گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.