وزارت تحصیلات عالی: پاکستان سه‌هزار بورسیه‌ به افغانستان می‌دهد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 6 سنبله 1396 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۶

mandegar-3مسوولان در وزارت تحصیلات عالی افغانستان، می‌گویند که کشور پاکستان تا ۵ سال دیگر، سه‌هزار بورسیه‌ را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
آنان می‌افزایند که از سال ۱۳۸۸ تا هنوز بیش از ۱۰هزار دانشجو از افغانستان جهت تحصیلات در مقطع‌های مختلف به کشورهای بیرونی اعزام شده‌اند.
حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، می‌گوید که کشور پاکستان تعهد کرده است که تا پنج سال دیگر سه‌هزار بورسیه دانشجویی را در اختیار وزارت تحصیلات‌ عالی افغانستان قرار می‌دهد.
آقای عبیدی افزود که از سال ۱۳۸۸ تا هنوز، بیش از ۱۰ هزار جوان در مقطع لیسانس، فوق لسانس و دکتورا، از طرف وزارت تحصیلات عالی به کشورهای بیرونی فرستاده شده است که شمار بیشترشان در مقطع لیسانس بوده‌اند.
این درحالی است که برخی از دانشجویان از فساد گسترده در وزارت تحصیلات عالی، شکایت می‌کنند. احمد فرهاد[اسم مستعار} نوجوانی است که برای بورسیه‌ تحصیلی، به کشور روسیه خود را نامزد کرده است.
او می‌گوید که پس از این‌که پروسۀ ابتدایی را در وزارت تحصیلات عالی تمام کرده است، اما در وقت اعزام دانشجویان به کشور روسیه، فرد دیگری را به‌جایی او فرستاده‌اند.
به گفتۀ او، تا وقتی واسطه نداشته باشی در وزارت تحصیلات عالی کسی، ‌«ورق یا اسنادته بلند نمی‌کند».
اما، حامد عبیدی، تأکید می‌کنند که اعزام دانشجویان به بورسیه‌های دانشجویی به صورت کاملاَ شفاف انجام می‌شود. دانشجویان به اساس رقابت آزاد در این بورسیه‌ها پس از سپری کردن آزمون انتخاب می‌شوند و به کشورهای بیرونی اعزام می‌شوند.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، گفت: بورسیه‌های تحصیلی گروهی‌‌یی که از طرف کشورها به این وزارت داده می‌شود، برخی شرایط دارد که دانشجویان باید واجد آن شرایط باشند. بیشتر بورسیه‌های تحصیلی، از داوطلبان امتحان زبان می‌گیرند که داوطلب باید به زبان آن کشور باید آشنایی داشته باشد.
آقای عبیدی، وجود فساد و اختلاس را در پروسۀ بورسیه‌های تحصیلی رد کرده می‌گوید که هیچ نوع تقلب و خویشخوری در این پروسه‌ها وجود ندارد.
او با بیان این‌که بورسیه‌های دانشجویی در وزارت تحصیلات عالی پس از بررسی مدارک داوطلبان در اختیارشان قرار می‌گیرد، گفت که کمیسیون بورسیه‌های دانشجویی این وزارت شفافیت را در اولویت خود قرار داده است.
او گفت که برخی از کشورها بورسیه‌های تحصیلی را به برخی از شخصیت‌های سیاسی و نهادهای که با آنان ارتباط دارند، می‌دهد که این موضوع وزارت تحصیلات عالی را نیز نگران ساخته است. به همین منظور، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، سه هفته پیش سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده از او در خواست کرد تا بورسیه‌های که از طرف این کشور داده می‌شود از مجرای وزارت تحصیلات عالی به دسترسی دانشجویان قرار گیرد.
به گفتۀ او، شماری بورسیه‌های از طرف دولت به دانشجویان داده می‌شود، برخی‌شان از طرف دولت‌ها بیرونی به افغانستان داده می‌شوند و شماری دیگر از دانشجویان به پول شخصی به کشورهای خارج به تحصیلات می‌روند.
در همین حال، فیهمه سادات معاون کمیسیون آموزش و پرورش و تحصیلات عالی مجلس نماینده‌گان، می‌گوید که فساد اداری در تمام نهادهای دولتی وجود دارد و هیچ نهاد دولتی در حال حاضر از فساد و واسطه‌بازی‌ها عاری نیست.
بانو سادات افزود که به رغم این‌که در بورسیه‌های وزارت تحصیلات فساد و خویشخواری وجود دارد، سایر بخش‌های این وزارت نیز آلوده با فساد اداری می‌باشد.
او گفت که مجلس نماینده‌گان همیشه برای تظارت جدی از کارکردهای این وزارت و سایر نهادهای دولتی تلاش‌های دارد. اما فساد در نهادهای دولتی به یک پدیدۀ طبیعی تبدیل شده است.
در حالی که سالانه ده‌ها تن از افغانستان به کشورهای بیرونی به دانشجویی فرستاده‌ می‌شوند، اما فساد و خویشخوری در نهادهای آموزشی باعث شده تا بیشتر این بورسیه‌ها در اختیار افراد و گروه‌های خاص قرار گیرند و افراد بی‌ظرفیت به کشورهای بیرونی فرستاده شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.