عطا محمد نور: گلبدین حکمتیار تسلیم‌شده و مزدور است

گزارشگر:دو شنبه 6 سنبله 1396 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۶

عطامحمد نور، والی بلخ، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی را «مزدور و یک تسلیم‌شده» می‌خواند و با اشاره به قضیۀ آصف مهمند و حملاتی که حزب اسلامی مسوولیت آن‌ها را به عهده گرفت، می‌گوید: «وقتی حکمتیار می‌تواند حملات انتحاری دخترانه را راه‌اندازی کند، گوش‌بریدن برای او کار سختی mandegar-3نیست.»
آقای نور در همایش حمایت مردم سمنگان از ائتلاف نجات افغانستان می‌گوید که رهبر حزب اسلامی از آغازین روزهای ورودش به افغانستان دست به ایراد کنایه و طنز علیه حزب جمعیت اسلامی و مبارزه در برابر تروریسم زد و این حرف‌ها تا حضورش در جلال‌آباد و قصر سلام‌خانه ادامه داشته است.
عطامحمد نور خطاب به حکمتیار می‌گوید: «کجا بودی و کدام کشور به تو جیره می‌داد؟ به عقبت ببین و بعد به قهرمان ملی، احزاب و شخصیت‌ها بتاز.» نور خاطرنشان می‌کند که نمی‌خواسته چنین سخنانی بزند، اما واکنش‌های «یک تسلیمی» او را وادار به ایراد این سخنرانی کرده است.
والی بلخ می‌گوید که حکمتیار از سوی امریکا، بریتانیا و سازمان ام‌آی‌سکس (MI6) حمایت می‌شود.
به گفتۀ عطامحمد نور، رهبر حزب اسلامی در دوران جهاد ۶۵ درصد مهمات و کمک‌ها به احزاب را توسط امریکایی‌ها و پاکستان به خود تخصیص داد، اما این کمک‌ها را صرفاً برای «جنگ‌های تنظیمی» هزینه می‌کرده است.
والی بلخ می‌گوید که حکمتیار بر ضد ایران و ضد مذهب شیعه صحبت می‌کند تا «کمک‌های کشورهای ضد ایران را به خود تخصیص دهد.» نور می‌افزاید، رهبر حزب اسلامی چهار سال در ایران به سر برده و از خدمات این کشور مستفید شده، اما اکنون «بر ضد این کشور حرف می‌زند.» به گفتۀ آقای نور، گلبدین حکمتیار زمانی که نخست‌وزیر بود پایتخت را با شلیک راکت هدف قرار داده بود.
عطامحمد نور می‌گوید، در دوران جهاد، نزدیک‌ترین افراد به رهبر حزب اسلامی، به او وفا نکردند و پول‌ها و مهماتش را دزدیدند. به گفتۀ نور، آنان، حکمتیار را پیش احمدشاه مسعود، قهرمان ملی فرستادند و او رهبر حزب اسلامی را به تاجیکستان و سپس به ایران فرستاد.
نور با اشاره به سخن چندین سال پیش آقای حکمتیار «با حضور یک سرباز امریکایی اگر به افغانستان بیایم، از امت رسول‌الله نباشم» می‌گوید که چه‌گونه حاضر شده با وجود راهبرد جدید امریکا برای افغانستان و افزایش این نیروها به افغانستان بیاید؟
عطامحمد نور در پایان این سخنرانی به حکومت هشدار می‌دهد که از توطئه‌چینی دست بردارد و وضعیت را بیشتر از این خطرناک نسازد. او اخطار می‌دهد که تلف‌کردن حق‌شان بیشتر از این قابل‌قبول نیست.
اما نادر افغان، سخنگوی حزب اسلامی گفته‌های والی بلخ را اتهامات علیه رهبر حزب اسلامی می‌داند. آقای افغان به سلام‌وطندار می‌گوید، عطامحمد نور برای فرار از دادگاه و قانون اساسی دست به ایراد چنین سخنانی زده است.
گلبدین حکمتیار ۴۰ سال برای تصاحب اقتدار در کابل سلاح برداشت و در ۱۵ سال گذشته به امید سرنگونی نظام پس از طالبان، خروج کامل نیروهای خارجی و ایجاد حکومت اسلامی مطابق خوانش خودش ‌جنگید. او از تمام این خواسته‌ها سرانجام دست برداشت و به روند صلح افغانستان پیوست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.