روسای ارتش افغانستان، پاکستان، چین و تاجیکستان تشکیل جلسه دادند

گزارشگر:سه شنبه 7 سنبله 1396 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۶

mandegar-3نشست چهار جانبه امنیتی میان افغانستان، پاکستان، چین و تاجیکستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که این نشست امنیتی دو روزه در سطح روئسای ستاد مشترک ارتش کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و تاجیکستان برگزار شده است.
آقای وزیری به رسانه‌ها گفت که رییس ستاد مشترک ارتش کشور روز یکشنبه ۵ سنبله در دیدار با همتایان پاکستانی، تاجیکستانی و چینی خود روی چگونگی کنترول مرزها بحث و گفتگو کرده است.
وی تصریح نمود:” یک نشست چهارجانبه است که این بار نوبت به تاجیکستان می‌باشد و درباره مسایل سرحدی گپ می‌زنند که چگونه در سرحدات گزمه‌ها باشند که معلومات را یکی به دیگری شریک کنند و هر کس به طرف خود گزمه را ایجاد کنند و از هر سوی که تشویش ایجاد می‌شود یک دیگر را با خبر کند”.
سخنگوی وزارت دفاع بیان داشت که نشست‌های چهارجانبه میان افغانستان، چین، پاکستان و تاجیکستان نوبتی بوده و همواره روی موضوعات مهم تشکیل جلسه می‌دهد و توافقاتی نیز صورت می‌گیرد.
به گفته آقای وزیری؛ اگر این کشورها به تعهدات خود در زمینه چگونگی کنترول سرحدات و دیگر موضوعات پابند بمانند به نفع افغانستان و منطقه خواهد بود و در غیر آن به زیان کشور تمام خواهد شد.
موضوع کنترول سرحدات میان کشورهای افغانستان و پاکستانی همواره یکی از پرچالش‌ترین موضوعات میان دو کشور بوده است. موضوعی که همواره در دو سوی خط دیورند از سربازان و مردم هردو کشور قربانی گرفته و نیز سبب شده است تا گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور مدت‌ها مسدود بمانند.
به تازگی دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در استراتیژی تازه‌ خود در زمینه جنگ افغانستان بر آوردن فشارهای بیشتر بر پاکستان تاکید کرده است. فشارهای که اکنون وزارت خارجه پاکستان در واکنش به آن گفته که به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد تا جنگ افغانستان را به پاکستان انتقال دهد.
پشت کردن پاکستان به توافقات انجام شده یکی دیگر از موضوعاتی بوده که سبب بی‌باوری‌ها مردم و رهبران حکومت می‌شود.
هرچند، چندی پیش پاکستان در زمینه مبارزه مشترک علیه تروریزم با افغانستان موافقت‌نامه‌‌ای را به امضا رسانده بود اما چندی پس از امضای این توافقنامه، شهرکابل گواه حملات انتحاری و انفجاری بود، حملاتی که گفته می‌شود از سوی پاکستان طرحی ریزی شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.