بهای مواد خوراکی دو برابر افزایش یافته است

گزارشگر:سه شنبه 7 سنبله 1396 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۶

همه‌ساله با فرارسیدن عیدسعید فطر و عیدقربان بازار خریدوفروش به ویژه میوه‌های خشک در پایتخت و دیگر شهرهای کشور گرم‌تر می‌‌شود. اما این ایام همواره با زمزمه‌های از افزایش بهای میوه‌های خشک و نگرانی مردم همراه‌ست.
mandegar-3برخی از باشنده‌گان شهر کابل که برای خرید میوۀ خشک به بازارها آمده‌اند با نگرانی می‌گویند که همه‌ساله در آستانۀ عید، بهای میوه‌های خشک یک‌باره‌گی افزایش می‌یابد، اما حکومت به این موضوع تاکنون توجهی نکرده است.
محمد حسین، یک‌تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید، بیشتر مردم به علت بیکاری و مشکلات اقتصادی توان خرید میوه‌های خشک با بهای بلند را ندارند.
زرغونه‌، یکی دیگر از باشنده‌گان کابل نیز می‌گوید، مردم غریب و تنگ‌دست هستند، بهای میوه‌های خشک هم افزایش یافته است.
این باشنده‌گان کابل می‌افزایند که عدم کنترل حکومت از بازار سبب افزایش بهای میوه و دیگر نیازمندی‌های مردم در ایام عیدی شده است.
هم‌اکنون به گونۀ میانگین بهای یک‌کیلوگرام پسته تا ۸۰۰ افغانی، بادام ۸۵۰ افغانی، کشمش ۳۵۰ افغانی، کاجو ۱۰۰۰ افغانی و سیمیان هم ۲۰۰ افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسند.
دکانداران در شهر کابل نیز می‌گویند که در بهای میوه‌های خشک از ۱۰۰ تا ۲۰۰ افغانی افزایش آمده است.
احمد فهیم از دکانداران کابل می‌گوید، مشکلات اقتصادی مردم سبب شده است که مردم کم‌تر میوۀ خشک بخرند.
نثار یکی دیگی از دکانداران نیز می‌گوید، رونق بازار و فروشات آنان در مقایسه به سال‌های پیش کاهش یافته است.
صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان از افزایش بهای میوه‌های خشک در بازارهای کشور ابراز نگرانی کرده می‌گوید که برای جلوگیری از گران‌فروشی دکانداران تلاش دارند تا کمیسیونی را ایجاد کنند.
به گفتۀ او، اتاق تجارت و صنایع کشور تلاش دارد تا در گفت‌وگو با بخش‌های خصوصی بهای میوۀ خشک را پیش از رسیدن عید کاهش دهد.
پیش از این مسؤولان وزارت تجارت و صنایع کشور هم از ایجاد کمیتۀ برای کنترل بازارها خبر داده گفته بودند که این کمیته به گونۀ جدی از بازار کنترل دارد و با افرادی که گران‌فروشی می‌کنند، برخورد جدی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.