داعـش ۷۵ مکـتب را در جـوزجـان بـست

- ۱۵ سنبله ۱۳۹۶

مسوولان محلی در جوزجان می‌گویند، داعش به خانواده‌های دانش‌آموزان هشدار داده‌ که فرزندان‌شان را از رفتن به مکتب باز دارند. به گفتۀ آنان، در این مکتب‌ها بیش از ۲۶ هزار دانش‌آموز آموزش می‌دیدند.
mandegar-3حلیمه صدف کریمی، یک عضو شورای ولایتی جوزجان به سلام‎وطندار می‌گوید که گروه داعش با ایجاد بیش از ۵۰ ایست ‌بازرسی به کارمندان دولتی و آموزگاران گفته‌اند، تمام امتیازات و کارت‌های بانکی‌شان را به این گروه بسپارند. این عضو شورای ولایتی جوزجان می‌گوید که در حال حاضر ۸۰ درصد ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب زیر ادارۀ داعش قرار دارد.
رحمت‌الله حشر، ولسوال پیشین درزاب می‌گوید که گروه داعش با حضور در بخش‌های کلیدی ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه و با پخش اعلامیه‌ها گفته‌اند که دیگر هیچ آموزگار و دانش‌آموزی حق رفتن به مکتب را ندارد.
عبدالحی یشین، رییس معارف/آموزش و پرورش جوزجان نیز با تأیید این خبر می‌گوید، داعش روز گذشته اعلام کرده که درِ ۴۷ مکتب را در درزاب و ۲۸ مکتب دیگر را در قوش‌تپه بسته‌ است. رییس معارف جوزجان می‌گوید که تلاش‌های بزرگان قوم برای بازکردن این مکتب‌ها جریان دارد.
داعش تاکنون در این باره چیزی نگفته است.
بر بنیاد آمار ریاست آموزش و پرورش جوزجان، از میان ۷۵ مکتبی که از سوی داعش در ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب بسته شده‌اند، ۳۱ مکتبِ آن مربوط دختران و ۴۴ مکتب دیگر مربوط پسران می‌باشد و بیش از ۷۸۰ آموزگار در این مکتب‌ها سرگرم آموزش بوده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.