قهرمان ملی افغانستان سفرش به اروپا چه گفت؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 18 سنبله 1396 - ۱۷ سنبله ۱۳۹۶

اشاره: احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در ماه اپریلِ سال ۲۰۰۱ بنابر دعوت رسمی پارلمان اروپا به کشور فرانسه سفر کرد تا توجۀ جهانیان را به مبارزات مردم افغانستان در برابر تجاوزگران معطوف کند. پژوهش‌گران بر این باور اند که این نخستین و واپسین سفر قهرمان ملی به بیرون از افغانستان mandegar-3برای به تصویر کشیدن و معرفی پیامدهای تروریسم و گروه‌های تروریستی بود. او در جریان سفرش همۀ جهانیان را برای مبارزۀ مشترک در برابر گروه‌های تروریستی دعوت نموده و آفتِ عملکرد این گروه‌ها را جهانی عنوان کرد. شهید احمدشاه مسعود در پایانِ این سفر در نشستی که با حضور ده‌ها خبرنگارِ رسانه‌های بین‌المللی برگزار گردیده بود، پیرامون محتوا و اهداف سفرش توضیحات همه‌جانبه ارایه کرد. روزنامۀ ماندگار به مناسبتِ گرامی‌داشت از شانزده‌مین سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان و به‌روزرسانی دریافت‌ها و پیش‌بینی‌های او، بخش‌هایی از سخنانِ شهید احمدشاه مسعود در این نشست را نشر می‌کند.

مشکل عمده با طالبان
شهید احمدشاه مسعود در پاسخ به این پرسش که اگر قرار می‌بود در افغانستان دولتِ مشترکی با طالبان به وجود می‌آمد، طالبان چه جایگاهی در آن دولت می‌داشتند؟ گفت: به نظرم مطلب‌تان این است که ساختن دولت مشترک با طالبان مشکل است. ما در گذشته چندبار از طریق سازمان ملل و مجراهای دیگر گفت‌وگوهایی با طالبان داشتیم. پیشنهاد طالبان این بود تا ما با پذیرش سهم ۴۰ درصدی شامل امارت اسلامی آنان شویم، اما ما همواره تأکید داشتیم تا یک دور حکومت موقت به وجود بیاید، گفت‌وگو برای حل بحران در افغانستان صورت بگیرد، برویم به طرف انتخابات تا مردم خودشان انتخاب کنند که چگونه حکومتی می‌خواهند.
قهرمان ملی افزود: مشکل عمدۀ ما با طالبان این است که آنان حاضر نیستند به رأی و ارادۀ مردم و دموکراسی احترام بگذارند. درحالی که ما معتقد به رأی و ارادۀ مردم، انتخابات و دموکراسی هستیم و این راه را یگانه راه‌حل امروز و فردای کشور می‌دانیم. طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و دمومراسی اصلاً باور ندارند.
مسألۀ دیگر این‌که ما مخالف هرگونه افراط و تفریط هستیم و بهترین شیوه از نطر ما، (خیر الامور اوسطها) است. در حالی که افراط‌گرایی طالبان بر همه‌گان معلوم است. ما نمی‌خواهیم کشور ما مرکز تروریستان باشد و کسانی از دیگر کشورها بیایند و در کشور ما جهاد کنند؛ باور ما این است که هرکسی می‌تواند در کشور خود جهاد کند. ما نمی‌خواهیم کشور ما جای کشت مواد مخدر باشد
پاکستان و تلاش برای واگرایی قومی
قهرمان ملی افغانستان در سفرش به اروپا به دسیسه‌های پاکستان در گذشته مبنی بر دور نگه‌داشتن اقوام و جریان‌های مختلف برای رسیدن به اهدافش اشاره کرد و بیان داشت: پاکستان زمانی که جهاد را کمک می‌کرد، این را مدنظر داشت تا در آینده یک حکومت مزدور و دست‌نشاندۀ پاکستان روی کار آید. پاکستان از مجراهای مختلف تلاش کرد تا رهبران و جریان‌ها را از اتحاد و یک‌دستی و جمع شدن در یک محور سیاسی در افغانستان باز دارد. در این راستا این کشور از توطیه‌های زیادی کار گرفت. مسألۀ جنگ قومی و نژادی، تفرقۀ سیاسی، کشکمش‌های مذهبی، شمال و جنوب اگر چه در گذشتۀ تاریخی افغانستان سابقه داشته، اما این پاکستان است که حالا دارد این مسایل را دامن می‌زند و بزرگ و گسترده‌ترش می‌سازد. متأسفانه خودخواهی بعضی کسان و پائین بودن سطح درک سیاسی مردم در کشور و عوامل مختلف دیگر سبب شده است تا از این توطیه‌ها جلوگیری نشود. دامن زدن به مسایل قومی، سمتی و مذهبی تکتیک دشمن است. رهبران قومی فکر می‌کنند به قوم‌شان خدمت کرده اند، در حالی که مبارزۀ قومی تنها به ملاعمر و مشرف کمک می‌کند بس. ما نیاز داریم از این پس به سوی وحدت ملی حرکت کنیم و در این راستا ما آغوش خود را به همه‌گی باز گذاشته‌ایم.
شهید مسعود در ادامه بیان داشت: هر یک از ما این تجربه و درس را گرفته اند که هیچ قوم و جزبی و هیچ منطقه‌یی نمی‌تواند یکه‌تاز و خودکفا باشد و به تنهایی بتواند در برابر تجاوز ایستاده‌گی کند. ضرورت اتحاد، اتفاق، یک‌دستی و وحدت را همه درک کرده اند. در جلسه‌های مختلفی که داشتیم، بالای این مسأله تأکید و اشاره کردیم و به این توافق رسیدیم که در رابطه به آیندۀ کشور همه باید بر یک‌دیگر اعتماد کنند، در مناطق حکومت‌های محلی ایجاد نگردد و باید به رأی و نظر مردم احترام گذاشته شود.
مسعود و پیشبینیِ که به واقعیت پیوست
شهید احمدشاه مسعود پس از پایانُ سفرش به اروپا در نشست دیگری که در شهر دوشنبۀ کشور تاجیکستان با حضور خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی افغانستان و منطقه برگزار گردیده بود، به پرسش‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از سفر هیأت جبهۀ مقاومت ملی مردم افغانستان به اروپا پاسخ داد.
شهید احمدشاه مسعود در این نیست گفت: هدف دشمنان ما در قدم اول افغانستان و قدم دوم کشورهای آسیای مرکزی، عربی و اروپایی است که می‌خواهند افکار خود را به آنجا صادر کنند.
قهرمان ملی کشور به جنگ با طالبان اشاره کرد و افزود: جنگ ما با طالبان یک جنگ داخلی نیست، این جنگ از نقطه نظرهای مختلف فراتر و بزرگ‌تر از افغانستان است و کسانی که در برابر ما قرار دارندف تنها طالبان افغانستانی نیستند، طالبان افغانستانی و ملا عمر یک بخش از مخالفان هستند. در کنار ملا عمر و طالبان، اسامه بن‌لادن با ۵۰۰۰ فرد مسلح خود و سربازان پاکستانی تحت نام طلاب مدارس دینی که در حدود چندین هزار نفر در رفت و آمد هستند، نیز قرار دارند.
او در ادامۀ این بخش از سخنانش اضافه کرد: دشمنان ما از اسلام برداشت افراطی دارند و این برداشتِ طالبان، با افکار مردم افغانستان که ۹۹ درصد آنان مسلمان هستند، کاملاً در تضاد است.
شهید احمدشاه مسعود در بخش دیگری از سخنان خود هدف نیروهای افراطی را فراتر از افغانستان دانست و یادآور شد: هدف دشمنان ما در قدم اول افغانستان و قدم دوم کشورهای آسیای مرکزی، عربی و اروپایی است که می‌خواهند افکار خود را به آنجا صادر کنند و این را گوشه‌یی از مبارزۀ خود در برابر غیر مسلمان‌ها می‌دانند و از تروریسم به عنوان شکلی از مبارزه و جهاد می‌خواهند استفاده کنند و افغانستان برای آنان قدم اول است.
فرمانده شهید مسعود در ادامۀ اظهار داشت: ما در برابر گروهی قرار داریم که به آزادی و حقوق زن و انتخابات و به آزادی عقیده و بیان باور ندارد. به انتخابات و رأی مردم، باور ندارد و می‌خواهد افغانستان را به پایگاهی جهت اهداف نامشروع خود تبدیل کنند و با همه همسایه‌های ما و با همه جهان خود را در تضاد می‌بیند.
قهرمان ملی افغانستان به بحث حقوق بشر اشاره کرد و تصریح کرد: ما به مسألۀ حقوق بشر و حقوق انسان به عنوان یک اصل انکارناپذیر نگاه می‌کنیم؛ چه در قدرت باشیم و چه نباشیم. من این را تأکید کرده‌ام که بدون انتخابات و بدون آمدن دموکراسی در افغانستان، نمی‌توان سرنوشت و آیندۀ کشور را به هیچ صورتی، تعین کرد.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من از سران کشورهای اروپایی خواهش کردم تا برای صلح در افغانستان تلاش و کوشش کنند و گفتم که صلح در افغانستان امکان‌پذیر نیست؛ مگر این‌که عامل اصلی جنگ در افغانستان شناسایی شود.
شهید احمدشاه مسعود در بخش دیگری از این سخنرانی تاریخی‌اش همه‌گان را به پرهیز از دامن زدن به اختلافات قومی دعوت کرد و یادآور شد: دامن زدن به اختلافات قومی به نام پشتون، تاجیک، ازبک، هزاره و غیره هیچ درد مردم افغانستان را دوا نمی‌کند، دامن زدن به این اختلافات، آب انداختن به آسیاب دشمن است. از طریق اختلاف مستقیم به بن‌لادن و ارتش پاکستان کمک می‌شود.
او راه نجات مردم افغانستان را رفتن به سمت وحدت ملی دانست و افزود: راه خدمت به مردم افغانستان این است که به طرف وحدت ملی حرکت کنیم چرا که فقط در سایۀ وحدت ملی بود که مردم افغانستان در طول تاریخ توانستند از کشورشان در برابر متجاوزان حراست کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.