در نخستین سال‌یادِ خاک‌سپاری شاه پیشین افغانستان مطرح شد: طرح «وفاق ملی» باید عملی شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 25 سنبله 1396 - ۲۴ سنبله ۱۳۹۶

صدها تن از شهروندانِ کشور به روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته با برگزاری همایشی، از نخستین سالیادِ خاک‌سپاری دوبارۀ امیر حبیب‌الله کلکانی، شاه پیشین افغانستان گرامی‌داشت کردند.
mandegar-3در این همایش، شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی، نماینده‌گان مردم در پارلمان و علمای دینی اشتراک کرده بودند.
سخنرانانِ این همایش بر عملی‌شدنِ وفاق ملی در کشور تأکید کرده و گفتند که قیام امیرحبیب‌الله کلکانی، قیام مردمی و در برابر ظلم و استبداد بود.
اشتراک کننده‌گان این همایش هم‌چنان از سران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده گفتند که آنان نتوانسته‌اند به وعده‌های‌شان عمل و ثبات و امنیت در کشور را تأمین کنند.
به گفتۀ آنان، مردم افغانستان طرف‌دار صلح، امنیت، استقلال و عدالت اجتماعی‌ اند و در برابر هرگونه برتری‌خواهی و بی‌عدالتی ایستاده‌گی خواهند کرد.
بسم‌الله محمدی، وزیر پیشین دفاع ملی در این محفل گفت: «ناامنی و ناداری در کشور بیداد می‌کنند و حکومت تاکنون نتوانسته است از پس این چالش‌ها برآید».
به باور آقای محمدی: با گذشت هر روز مشکل افغانستان بیشتر می‌شود، مردم از دولت فاصله می‌گیرند، فقر، بیکاری، بد‌امنی بیداد می‌کند.
آقای محمدی افزود که اکنون زمانی آن است تا مردم افغانستان برنامۀ وفاق ملی که از آرمان‌های شهدای کشور است را دنبال کنند و برای رسیدن به امنیت و ثبات همیشه‌گی در کشور، تلاش ورزند.
وزیر دفاع پیشین با انتقاد از سران حکومت وحدت ملی مبنی بر تلاش نکردن برای از بین بردن بحران‌ها در کشور، بر اتحاد و یک‌پارچه‌گی میان مردم تأکید کرد و گفت: دامن زدن به اختلافات و حساسیت‌های قومی و زبانی به زیان کشور است و مردم را به سراشیب سقوط می‌برد.
هم‌زمان بااین، عبدالرحیم راشد، سخنگوی شورای کوهدامن در سخنرانی کوتاهی در این همایش گفت: طرح وفاق ملی که از سوی بنیاد شهید احمدشاه مسعود و آجندای ملی مطرح گردیده است را باید دنبال کنیم.
به گفتۀ او: زیرا این طرح آرمان شهدای جهاد و مقاومت مردم افغانستان است و ما را به آیندۀ با ثبات‌تر می‌رساند. آینده‌یی که در آن، عدالت اجتماعی، صلح بر قرار و امنیت تأمین خواهد بود.
در عین حال، داوود کلکانی، عضو مجلس نماینده‌گان در این محفل بیان داشت که مردم افغانستان طرف‌دار صلح، امنیت، استقلال و عدالت اجتماعی اند و در برابر هرگونه برتری‌خواهی و بی‌عدالتی ایستاده‌گی خواهند کرد.
این عضو مجلس به مبارزات حبیب‌الله کلکانی اشاره کرد و گفت که شاه پیشین برای اعلای کلمه‌الله مبارزه کرد و این مبارزه، مبارزۀ قوم، زبان و یا سمت مشخصی نبود؛ بل‌که در آن مبارزه اقوام مختلف کشور شریک بودند.
در همین حال، عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ نیز پیامی به این همایش فرستاده بود و در آن، از کارنامه‌های و مبارزات امیر حبیب‌الله کلکانی ستایش کرد و راه او را راه برحق خواند.
در پیام آقای نور آمده است: امیر حبیب‌الله کلکانی که به عنوانِ نخستین شاه عادل افغانستان در پی حفظ ارزش‌های دینی مردم ما بود، با آنکه می‌دانست شکار توطیه و دسیسۀ حاکمان وقت می‌شود، قرآن را به آغوش کشید و خود را تسلیم کلام حق کرد.
در همین حال، برخی دیگری از مقام‌های پیشین حکومت، از نقش کم‌رنگ مجاهدان در حکومت وحدت ملی انتقاد کردند.
عبدالستار مراد، وزیر پیشین اقتصاد گفت: «مجاهدان هر روز زمینه‌ها را از دست می‌دهند و در تصمیم‌گیری‌های ملی نیز شریک نیستند. اگر خاموش بنشینیم، آرام‌آرام وضعیت فرا خواهد رسید که مجاهدان کلاً از سیاست و حکومت در افغانستان حذف شوند».
نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور در امور انسجام ملی که یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود، او بر وحدت و هم‌دلی میان شهروندان کشور تأکید ورزید.
محمد الماس زاهد اظهار داشت که دشمن همواره تلاش کرده تا مردم افغانستان را با استفاده از اختلاف‌هایی که دارند، از هم‌دیگر تقسیم کرده و دور بسازد. او بیان داشت: هر زمانی که بتوانیم دسیسه و مکر دشمن را شکست بدهیم، آن وقت است که به پیروزی واقعی رسیده‌ایم.
حبیب‌الله کلکانی، هشتاد وهشت سال پیش در برابرحکومت شاهی امان الله خان قیام کرد و قدرت را برای نُه ماه در دست گرفت، اما، پس از به قدرت رسیدن نادرخان، حبیب الله کلکانی اعدام شد.
هرچند پس از اعدام، اجساد حبیب‌الله کلکانی و یارانش در یک گور دسته‌ جمعی در کابل دفن شده بودند، اما، شهروندان افغانستان سال گذشته، جسد او و یارانش را در تپۀ شهرآرای شهر کابل دوباره به خاک سپردند.
از نخستین سالیاد به خاکسپاری امیر حبیب الله کلکانی در حالی گرامی‌داشت می‌شود که هنوزهم در نصاب تعلیمی وزارت معارف از حبیب‌الله کلکانی تعریف دیگری وجود دارد. حبیب‌الله کلکانی در سال ۱۳۰۷ به قدرت رسید و کمتر از یک سال پادشاهی کرد. حبیب ‌لله کلکانی در ماه میزان سال ۱۳۰۸ به سپاهیان نادر خان تسلیم شد که نادر خان او و همراه هانش را به گلوله بست.
گفتنی است که در پایان محفل گرامی‌داشت از نخستین سالگرد خاک‌سپاری دوبارۀ امیرحبیب‌الله کلکانی سنگ تهداب اعمار آرام‌گاهش نیز گذاشته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.