نقاشی چهرۀ قهرمان ملی کشور در سطح شهر کابل

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 26 سنبله 1396 - ۲۵ سنبله ۱۳۹۶

امسال از هفتۀ شهید و شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور به گونه‌های مختلف و با برنامه‌های مختلف گرامی‌داشت شد. در این برنامه‌ها تمامی شهروندان افغانستان در داخل و بیرون از کشور حضور داشته و در شکوه آن سهم گرفتند.
mandegar-3بنیاد شهید احمدشاه مسعود و نهادهای دیگرِ علاقه‌مند برای گرامی‌داشتِ باشکوه از هفتۀ شهید همه‌ساله تلاش کرده‌اند تا با برنامه‌ریزی‌های متفاوت و متنوع به پیشواز از سالروز شهادت احمدشاه مسعود بروند.
یکی از کارهای متفاوتِ امسال برای گرامی‌داشت از هفتۀ شهید، نقاشی چهرۀ شهید احمدشاه مسعود در دیوارهای سطح شهر کابل بود که توسط گروهی از نقاشان به انجام رسیده است. این حرکت با استقال بی‌پیشینۀ شهروندان نیز روبه‌رو شده است.
عزیز عثمانی، یکی از اعضای گروه نقاشانی که تصویر قهرمان ملی کشور را در دیوارهای سطح شهر نقاشی کرده اند، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید، برای این‌که شانزدهمین سال‌یادِ شهادت قهرمان ملی کشور را متفاوت تجلیل کرده باشیم، خواستیم تا تصویر او را در سطح شهر نقاشی کنیم.
آقای عثمانی از نقاشی‌های گروه‌شان به عنوان «گرافیک نو» یاد می‌کند و می‌افزاید که تا به حال در ده نقطۀ شهر کابل تصاویر مختلف شهید احمدشاه مسعود نقاشی کرده اند.
عزیزالله احمدی، امیر محمد و نجیب‌الله سه همکارِ آقای عزیز عثمانی است که در این کار او را همکاری کرده‌اند، به گفتۀ او: در جریان کار دوستان دیگری هم با ما همکاری کردند و ما توانستیم ده تصویر را در سه چند روز ترسیم کردند.
آقای عثمانی بیان کرد که هدف اصلی کارشان قدردانی از مبارزات قهرمانی ملی کشور بوده و قصد دارند در آینده تصاویر هنرمندان و کسانی که به کشور خدمت کرده اند را در دیوارهای شهر نقاشی کنند.
این نقاش هم‌چنان اظهار داشت که نقاشی‌هایی که آنان در سطح شهر نقاشی کرده اند را تنها آفتاب می‌تواند آسیب برساند و از این بابت، احتمالاً نقاشی‌های آنان تا دیر زمانی در دیوارهای آذین باشند.
شهروندان به این باور اند که راه‌اندازی و برگزاری چنین برنامه‌ها و ابتکارات می‌تواند چهرۀ دیگری از گرامی‌داشت از شهدا و قهرمان ملی افغانستان را ترویج کند.
اعضای این گروه می‌گویند که قرار است در آیندۀ نزدیک در شماری از ولایات هم نقاشی‌های از قهرمان ملی را رنگ‌آمیزی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.