کمیسیون حقوق بشر: سالانه ۳۰۰۰ زن در افغانستان دست به خودکشی می‌زند

گزارشگر:دوشنبه 27 سنبله 1396 - ۲۶ سنبله ۱۳۹۶

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که همه‌ساله در افغانستان سه هزار زن و دختر دست به خودکشی می‎زنند.
قدریه یزدان پرست کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر دیروز یک شنبه (۲۶ سنبله ) در مراسم بزرگداشت از روز جهانی وقایه از خودکشی در وزارت mandegar-3صحت عامه گفت: ۸۰ درصد آمار خودکشی را زنان و ۲۰ درصد دیگر را مردان تشکیل می‎دهند.
بانو یزدان‌پرست با نگرانی از این آمار گفت: این آمار در بیمارستان‌ها جمع آوری شده و کمیسیون مستقل حقوق بشر آن را مستندسازی کرده‌است.
او گفت: آمارها نشان می‌د‌هد که سالانه بیش از ۳ هزار زن دست به خودکشی می‌زنند. اما او تأکید کرد که آمار‌های دست داشته‌شان در پیوند به خودکشی دختران و زنان، یک آمار تخمینی است و آنان نتوانسته‌اند به علت‌های گونه‌گون رقم دقیق خودکشی را از ولایت‌ها به دست بیاورند.
از سوی دیگر، گزارش وزارت صحت عامه در یک سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین رویداد خودکشی‌ به‌شمول مردان و زنان در ولایت‌های کابل، هرات، بادغیس، نیمروز و کندهار اتفاق افتاده است.
فدا محمد پیکان، معاون عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان با اشاره به عامل خودکشی گفت: نقض حقوق انسانی، ازدواج‌های قبل از وقت و اجباری، اختلال‌های روانی، استفاده از مواد نشه‌آور، زیان‌های اقتصادی، تبادلۀ زنان در برابر دشمنی، فقر، خشونت‌های خانواده‌گی، استفاده از مواد مخدر، بیکاری و موارد همسان این، عواملی‌اند که زنان، دختران و حتی مردان را در افغانستان به خودکشی کشانیده‌است.
هم‌چنان، مسوولان وزارت صحت عامه فراغت ۲۰۰ تن از مشاوران روان درمانی را در روز مراسم بزرگ‌داشت از روز جهانی وقایه از خودکشی برای جلوگیری از این پدیده در کشور بسیار مهم خواند و از تلاش‌ها برای افزایش مشاوران روان درمانی در کشور سخن زد.
با این همه، ماوریز سیان نماینده بخش صحی اتحادیه اروپا در افغانستان بر سروی و گردآوری دقیق آمار بیماران روانی در افغانستان تأکید می‌ورزد و تعهد می‌کند که حمایت اتحادیه اروپا در این بخش با افغانستان ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.