پول‌ گزافی زیر نام «ارتقای ظرفیت زنان» حیف‌و‌میل می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۸ سنبله ۱۳۹۶

برنامه پروموت (توسعه رهبری زنان) که از سوی USAID یا اداره انکشافی مردم ایالت متحده امریکا تمویل می‌گردد، بیش از دوسال است که برای دختران در بخش‌های مختلف آموزش می‌دهد.
mandegar-3مسوولان این برنامه مدعی اند که این برنامه به منظور بلندبردن ظرفیت زنان در عرصه‌های مختلف طرح‌ریزی شده و توسعه رهبری زنان، نقش زنان در حکومت‌داری، نقش و رهبری زنان در عرصه اقتصاد و همچنان مشارکت آنان با نهادهای مدنی و دیگر نهادها، از اهداف مهم برنامه یاد شده را تشکیل می‌دهد.
این مسوولان، هدف از این برنامه را فرصتی برای زنان تحصیل یافته دانست که از طریق آن، زنان می‌توانند، مهارت‌های شان را در قسمت دادخواهی رهبری و حکومت‌داری ارتقا بخشند.
طبق قرارداد با درخواست کننده، باید در کنار تحصیل ماهانه ۸۵۰۰ افغانی معاش نیز به کسانی‌که آموزش می‌بینند، پرداخت شود؛ اما به گفته محصلان یا شاگردان این برنامه، این معاش به طور منظم و درست پرداخت نمی‌شود.
شبانه و نرگس خواهرش از کسانی استند که در این برنامه آموزش دیدند و به گفته خودشان تقریباً چند ماه است که این برنامه را تمام کردند؛ اما در کنار این‌که به آنان معاشی را که وعده داده بودند، پرداخت نکردند، بل وعده که برای کاریابی به آنان داده شده بود نیز عملی نشده است.
شبانه می‌گوید: قرار بود، بعد از سپری نمودن دوره آموزشی، ما به وزارت‌خانه‌ها یا نهادهای دیگر برای شمولیت کار معرفی شویم، اما اکنون که چند ماه از فراغت ما می‌گذرد، بیکار استیم و باوجود این‌که چندین بار مراجعه کردیم، پاسخی برای کار دریافت نکردیم.
او مدعی است که قرار بود ماهانه ۸۵۰۰ افغانی معاش برای ما پرداخت شود؛ اما ما در طول یک‌سال آموزش، فقط سه ماه معاش دریافت کردیم و متباقی را گفتند که پرداخت می‌کنیم؛ اما پرداخت نکردند و به نحوه ما را فریب دادند.
فریبا یکی از کسانی است که همین اکنون در یکی از برنامه‌های این پروژه در حال آموزش است و قرار بوده که به او نیز ماهانه ۸۵۰۰ افغانی معاش داده شود که به گفته او این معاش تاکنون پرداخت نشده است.
او می‌گوید: من چند ماه است که در این جا درس می‌خوانم؛ اما فقط یک ماه معاش را دریافت کردم و زمانی‌‎که مراجعه می‌کنیم، می‌گویند صبر و حوصله داشته باشید، کسی حق شما را نمی‌خورد.
و اما سمیرا می‌گوید: من به کسانی‌که می‌خواهند در این برنامه آموزش ببیند می‌گویم، اگر فکر می‌کنیدکه از طریق این برنامه شما کار پیدا می‌کنید، سخت اشتباه می‌کنید، زیرا ما چند ماه پیش فارغ شدیم؛ اما برای ما امروز فردا می‌کنند و تاهنوز بیکار استیم.
سمیرا ادعا دارد که معاش ۸۵۰۰ افغانی را که به آنان وعده کرده بودند، درست و منظم پرداخت نکردند، یک ماه معاش را دادند، بعد سه ماه معاش دیگر را پرداخت نکردند و همین طوری برنامه را تمام کردند.
ما بسیار تلاش کردیم تا نظر مسوولان این برنامه را در این خصوص داشته باشیم؛ اما متاسفانه موفق نشدیم.
فرض کنیم که در این برنامۀ بزرگ بیش از ۵۰۰۰خانم حضور دارند که معاش چندماهه شان پرداخت نشده است، این همه پول کجا می‌رود و به جیب کی‌ها ریخته می‌شود؟
پیش از این نیز انتقاداتی مبنی براین‌که در این برنامه بزرگ پول‌های کلانی حیف و میل شده و به جیب افراد خاص ریخته می‌شود که ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی به مصرف برس، وجود داشته است.
پروژه پروموت یا برنامه ارتقای ظرفیت زنان افغانستان که بیش از دوسال است فعالیت دارد، به ارزش ۴۱۶ میلیون دالر از سوی امریکا و اتحادیه اروپا تمویل می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.