ترامپ به غنی: برای تأمین امنیت افغانستان صد درصد متعهد هستیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 1 میزان 1396 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۶

محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در هفتادومین دور نشست سازمان ملل متحد در شهر نیویارک، با بیان ‌این‌که ما با کشورهای همسا‌یه‌ خود در آسیای جنوبی و آسیای میانه به صورت همزمان در حال تقویت اتصال ملی، جهانی و منطقه‌یی هستیم، گفت: پاکستان باید وارد یک گفت‌وگوی mandegar-3همه‎جانبه دولت با دولت روی مسألۀ صلح، امنیت و همکاری منطقه‌یی که منتج به رفاه می‎گردد، شود.
آقای غنی افزود که افغانستان یک‌بار دیگر در قرن بیست‌ویکم به محور چندجانبه در عرصه‎های ترانسپورت، انرژی و آب و معدن و به‌منظور برقراری امنیت و رفاه اقتصادی در منطقه مبدل خواهد شد.
به‌گفتۀ او، پروژۀ لین‎ انتقالی برق آسیای میانه به آسیای جنوبی و پروژۀ خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به کشورهای جنوب آسیا در حال بازسازی است، هم‌چنان، خط آهن ترکمنستان به سرحد افغانستان رسیده‌است.
آقای غنی بیان داشت که راهبرد و برنامه‎های افغانستان برای خودکفایی و اصلاحات با تکیه بر تعهدات شرکای بین‎المللی‎‎، مسیری را به سوی درک ظرفیت‎ کامل‎ برای کشور ترسیم خواهد کرد.
او خاطر نشان کرد: نسلی که در دهه نود میلادی بزرگ شد و اکثریت نفوس افغانستان را تشکیل می‎دهد، رهبری کشور به صورت یکجا به آن‌ها به امانت گذاشته می‎شود.
آقای غنی در بخش دیگر سخنان خود با بیان‌ اینکه ما تنها به واسطه راه‎حل سیاسی می‎توانیم به صلح پایدار دست یابیم، از همه افراد در صفوف طالبان دعوت کرد که به یک گفت‌وگوی داخلی بپیوندند.
او هم‌چنان یادآور شد که یک فرصت برای گفت‌وگو با کشورهای همسایه‎ خود داریم که چگونه با هم صادقانه کار کنیم تا تروریسم را از بین برده و افراط‎گرایی را مهار کنیم.
دیدار با ترامپ
هم‌چنان، محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی و دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، در حاشیۀ این نشست در دیدار جداگانه روی مسایل سیاسی-امنیتی و راهبرد جدید نظامی امریکا برای افعانستان بحث و تبادل نظر کردند.
آقای ترامپ در این دیدار با اشاره به حضور نظامیان آن کشور در افغانستان، گفت: همکاری نزدک ایالات متحده با افغانستان به خوبی جریان دارد و نظامیان ما در کنار نظامیان افغانستان در مبارزه با دهشت‌افگنی و تروریسم با موفقیت به‌پیش می‌روند.
دونالد ترامپ در این دیدار گفته است که هم اکنون در افغانستان بیست گروه تروریستی فعالیت دارند و ما صد درصد برای تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم در این کشور متعهد هستیم. حکومت و مردم امریکا متعهد با هرنوع همکاری با افغانستان و تطبیق استراتژی اعلام شده در مورد جنوب آسیا و افغانستان است.
ترامپ افزوده که ما خواهان تأمین صلح و ثبات و توسعه اقتصادی در افغانستان هستیم، برای پیشرفت و رفاه این کشور به شمول معادن در بخش‌های گوناگون، این کشور را همکاری اقتصادی خواهیم کرد.
به گفتۀ او، امریکا ضمن همکاری‌های اقتصادی با افغانستان، کشورهای دیگر را نیز برای کمک و همکاری در عرصه‌های مختلف با افغانستان، تشویق می‌کند.
در همین حال، اشرف غنی با استقبال از اعلام راهبرد جدید نظامی ایالات متحده گفته است که این راهبرد، افغانستان را برای رسیدن به صلح و پیروزی در برابر گروه‌های هراس افگن کمک خواهد کرد.
آقای غنی افزوده که من از هفت قول اردوی‎ ارتش ملی کشور به شش آن سفر کردم و سربازان ما برای شما، ملت امریکا و آنعده از افسرانی که با آنان شانه به شانه به نبرد پرداختند، احترامات‌شان را تقدیم داشتند، فضای عدم اطمینان دیگر وجود ندارد. اما با وجود آن‌ ما برای یک راه‌حل سیاسی متعهد هستیم.
به باور آقای غنی، نیروهای تازه نفس امریکایی در کشور، نقش جنگی نخواهند داشت و تمامی مسوولیت‌های نظامی و امنیتی را نیروهای امنیتی افغانستان به پیش خواهند برد.
آقای غنی گفته که استراتژی امریکا برای افغانستان و منطقه این فرصت را فراهم ساخته تا در زمینۀ تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم اقدامات جدی را روی دست گیرند.
او گفت: صلح پایدار و با عزت برای حکومت و مردم افغانستان یک اولویت است و دراین راستا، از موقف و حمایت حکومت امریکا قدردانی کرده است.
غنی افزوده که حکومت افغانستان به منظور رشد و توسعه اقتصادی، تلاش‌ها را در زمینۀ همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و تجارتی آغاز کرده و به منظور جلب سرمایه‌گذاری بیرونی آمادۀ هر نوع همکاری است.
همچنان، محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در دیدار با انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد،
در خصوص تأمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم در افغانستان و مسایل منطقه‌ بحث و تبادل نظر کردند.
انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد، حمایت همه جانبۀ خویش را از پروسه صلح در افغانستان اعلام کرده تاکید کرد.
او تأکید کرد که سازمان ملل متحد به مثابه همکار دوامدار با دولت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند.
نخست‌وزیر پاکستان:
نمی‌گذاریم جنگ افغانستان در خاک پاکستان انجام شود
در این حال، نخست وزیر پاکستان گفته که حضور نظامی- سیاسی هند را در افغانستان بر نمی‌تابند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: علاوه بر مردم افغانستان، پاکستانی‌ها نیز در چهار دهه گذشته از مداخله خارجی و جنگ داخلی در افغانستان رنج برده‌اند. این درگیری‌ها پاکستان را با هجوم موجی از تروریست‌ها و افراط‌گرایان مواجه ساخته است.
نخست‌وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: در صورتی که استفاده از اهرم نظامی همچنان ادامه داشته باشد، صلح در افغانستان پدیدار نخواهد شد.
عباسی اظهار کرد: پاکستان که خود دچار عواقب ناشی از فعالیت‌های تروریستی در منطقه است، به خاطر متوقف شدن فرایندهای سیاسی در افغانستان مورد اتهام قرار می‌گیرد واین در حالی است که نقاط امن طالبان در پاکستان نیست بلکه در افغانستان است.
وی با تاکید بر این که اسلام‌آباد آمادگی این را ندارد که جنگ افغانستان در خاک پاکستان انجام شود، اظهار کرد، کشورش نباید به خاطر راهبردهای غلط دیگران مورد سرزنش قرار گیرد.
نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: مهم‌ترین و ضروری‌ترین اهداف در افغانستان شامل اقدام قاطع برای حذف داعش، تحریک طالبان، جماعت‌الاحرار و سایر گروه‌های تروریستی خواهد بود و در عین حال مذاکرات میان کابل و طالبان باید مسیر پیشرفت را طی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.