واکنش‌ها به اظهارات قومی دختر علی احمد جلالی

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 11 میزان 1396 - ۱۰ میزان ۱۳۹۶

بهار جلالی، دختر علی احمد جلالی، وزیر امور داخله پیشین و سفیر افغانستان درآلمان، در صفحه تویترش گفته است که هزاره‌ها جاسوس‌اند و باید به مغولستان بروند.
بهار جلالی که در حال حاضر استاد در دانشگاه امریکایی – افغانستان است، گفته که هزاره‌ها در جنگ‌هایی که میان افغانستان و بریتانیای وقت اتفاق mandegar-3افتاده بود، به‌ آن کشور جاسوسی کرده‌اند.
وقتی شماری از کاربران توییتر از بانو جلالی در این مورد توضیح خواسته‌اند: او در پاسخ نوشت که هزاره‌ها، کسانی هستند که در جنگ دوم افغانستان-انگلیس جاسوس بریتانیا بودند.” او در ادامه مخاطبانش را به کتاب «تاریخ نظامی افغانستان» کتابی از علی احمد جلالی، ارجاع داد و گفت آن‌را بخوانند.
کتاب تاریخ نظامی اثر علی احمد جلالی است که چندی پیش از طرف محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در تالار رادیو تلویزون افغانستان رونمایی شد.
اما، پس از همه‌گانی شدن این نوشته‌های بانو جلالی، در فضای مجازی با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد. شماری آن را شرم‌آور و نفاق‌افکنانه می‌دانند.
بارنت روبین، افغانستان‌شناس مشهور در واکنش به نوشتۀ بهار جلالی نوشت که «بسیار دردناک است که این گونه نفرت‌پراکنی را از یک عضو تحصیل‌ کرده نسل جوان افغانستان می‌شنویم».
ناهید فرید، عضو مجلس نماینده‌گان افغانستان، نیز در توییتر خود نوشته است که «بهار جلالی عزیز! این سرزمین متعلق به همه است و ما از شما به عنوان یک استاد دانشگاه و دختر یکی از سیاست مداران افغانستان بیشتر از این انتظار داریم».
وژمه فروغ، عضو شورای عالی صلح افغانستان، در واکنش به این تویت دختر سفیر افغانستان در جرمنی نوشته است که بیشترین عمل‌کردهای تفرقه‌افگنانه همیشه از قشر تحصیل‌کرده و نخبه‌گان سیاسی سر زده است، کسی که حتا نمی‌داند که شهروند بودن چه حسی دارد.
الهام غرجی، استاد دانشگاه و از پژوهشگران افغانستان با گذاشتن بخش‌های مورد استناد بهار جلالی از کتاب علی احمد جلالی در توییتر خود نوشته است که این تویت‌ها بیشتر از شرم برای جلالی است؛ کسی که روی تحصیل دخترش حتماً سرمایه‌گذاری کرده است، به شدت ناامید کننده.
طاهر قادری، مدیر مسوول یک تلویزیون خصوصی نیز در واکنش نوشته است که شرم‌آور است، ما بیشتر از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم، نفرت‌پراکنی توسط عناصر نفاق انداز ما را آسیب می‌زند و خدمتی برای دشمنان ماست.
هرچند بانو جلالی پس از واکنش‌ها این نوشته‌های خود برداشته از آن پوزش خواست. اما، آگاهان می‌گویند که دامن‌زدن به نفاق و از طرف عناصر تحصیل کرده سبب بروز مشکلات عمیق در میان توده‌های مردم می‌شود.
آنان می‌گویند که از قشر تحصیل کرده کشور توقع میرود تا برای همدلی، وحدت و یک‌پارچه‌گی تلاش کنند، نه این‌که کار‌های را انجام دهند سبب نفاق و دشمنی میان مردم شود.
این در حالی است که پیش از این یک سند افشا شده از ادارۀ امور ریاست جمهور نیز نشان می‌دهد که در این نهاد به‌حذف سایر اقوام تأکید شده است.
این سند که منجر به استعفای ثواب‌الدین مخکش رییس این اداره نیز شد، میان مسوولان میان رتبه ادارۀ امور ریاست جهموری به‌اجرا گذاشته شده بود و از تمام آنان درخواست شده که پشتون‌ها مورد حمایت قرار گیرند به خذف دیگران تأکید شده بود.
بهار جلالی، دختر علی احمد جلالی وزیر داخله پیشین و اکنون سفیر افغانستان درآلمان است که تحصیلات خویش را در ایالات متحده امریکا به پایان رسانیده است. بانو جلالی اکنون استاد در دانشگاه امریکایی افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.