احمدولی مسعود در مراسم گرامی‌داشت از عاشورا: مردم افغانستان نیازمند «وفاق ملی» هستند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 11 میزان 1396 - ۱۰ میزان ۱۳۹۶

از دهم محرم یا روز شهادت امام حسین و یارانش دیروز دوشنبه ( ۱۱ میزان) با اشتراک صد‌ها تن از عالمان شیعه و سنی، جوانان و برخی از شخصیت‌های سیاسی در بنیاد شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور گرامی‌داشت به عمل آمد.
mandegar-3احمد ولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود در این نشست با اشاره به ارج‌گذاری به روز عاشورا گفت که عاشورا به‌ خاطر مبارزه در راه آزاده‌گی و عزت ماندگار شده و در جامعۀ بشری به‌ عنوان الگو مطرح است.
آقای مسعود با تشریح قیام عاشورا و با اشاره به وضعیت کنونی کشور گفت که امروزه برای ما وحدت و وفاق ملی ضروری است.
رییس بنیاد شهید مسعود گفت که عالمان دین مظهر ارادۀ مردم هستند و می‌توانند در بسیج و یک پارچه‌گی مردم نقش ایفا نمایند.
آقای احمد ولی مسعود گفت: مردم افغانستان در زمان جهاد و مقاومت با تمام تفاوت‌های زبانی، قومی و سمتی در برابر دشمن بسیج شدند و از خاک کشور دفاع کردند. در حال حاضر نیز مردم ما نیازمند رسیدن به یک وفاق ملی هستند که در محور آن بتوانند مشکلات فعلی را حل کنند.
یه باور او ، پیام عاشورا برای ما وحدت و همدلی را می‌رساند، حضرت حسین در آن زمان در برابر دشمنان مظلومانه شهید و در تاریخ بشریت ماندگار شد؛ اما دشمان حسین ذلیل شدند.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با بیان این‌که درحال حاضر کشور از ابعاد مختلف مورد تهدید قرار گرفته است، افزود که ما نیاز به وفاق داریم، به همین منظور برنامۀ وفاق ملی را در سالروز شهادت قهرمان ملی مطرح کردیم که مورد استقبال همۀ اقشار جامعه قرار گرفته است.
او گفت: به‌خاطر مردم افغانستان هیچ‌گاه معامله را قبول نداشته است و همیشه برای داشتن یک برنامۀ ملی محور که همه اقشار جامعه در تصمیم‌گیری آن شریک باشند کار کرده است.
آقای مسعود گفت که مردم افغانستان در حال حاضر به آگاهی رسیده‌اند، دیگر فریب افراد سودجو را نمی‌خورند.
او با قدردانی از عالمان دینی گفت: پیام وفاق ملی هم از نگاه سیاسی و دینی برای ‌جامعۀ امروز ما ضروری است.
هم‌چنان، در این نشست عالمان دینی، با حمایت از برنامۀ وفاق ملی، بیان داشتند که عاشورای حسینی پیام همدلی به ارمغان گذاشته‌ است.
مولوی عرب یکی از عالمان دین که در این نشست اشتراک کرده بود، گفت: عاشور و حسین به تمام جامعۀ اسلامی تعلق دارد و شهادت او درس عزت را به ما می‌دهد.
مولوی عرب افزود که شهادت حضرت حسین مظلومانه بود و همۀ مردم به اهل بیت رسول اکرم محبت دارند.
این عالم دین با تأکید بر این‌که در حال حاضر در افغانستان یزید‌های زیادی هستند که نیاز است در برابرشان ایستاده‌گی شود، گفت: کسانی‌که بالای مردم ظلم و ستم کرده‌اند باید مجازات شوند.
مولوی عرب با بیان این‌که همدلی عمیق میان مذاهب شیعه و سنی وجود دارد، گفت: دشمنان باید بدانند که در میان این دو مذهب در افغانستان تفرقه ایجاد کرده نمی‌توانند.
او گفت: برای ایجاد وفاق و وحدت در میان مردم افغانستان از هیچ نوع تلاش دریع نمی‌کنیم.
هم‌چنان، غلام حسین ناصری عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: حضرت حسین و اتفاق عاشورا به تمام ملت اسلام تعلق دارد و قیام عاشورا قیام حق در برابر باطل است.
آقای ناصری گفت: امروز در تمام جامعۀ بشریت از قیام عاشورا الگو گرفته می‌شود که نشان عزت و سر بلندی مبارزۀ نوادۀ پیامبر اسلام را نشان می‌دهد.
او گفت: تروریستان با حملۀ دهشت‌افگنانۀ خود به مسجد امام زمان نمازگزاران را کشتند، اما تمام مردم اهل سنت با مراجعه به بیمارستان‌ها برای مجروحان خون اهدا کردند.
آقای ناصری با اشاره به طرح برنامۀ وفاق ملی نیز گفت که در حال حاضر مردم ما نیاز به این برنامه دارد که حلال مشکلات کنونی شود.
او بیان داشت که در انتخابات به رای مردم که یک امانت بود پاسداری نشد و خیانت صورت گرفت.
به باور آقای ناصری نهادهای حکومت مسوولیت دارند تا برای یک انتخابات شفاف که مورد قبول همۀ مردم افغانستان باشند زمینه را فراهم کنند.
این عضو مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که عالمان دینی نیز به حاشیه رانده‌شده‌اند، گفت: در حال حاضر به حرف عالمان دینی کسی گوش فرا نمی‌دهد.
از سویی هم، مولوی عنایت الله کریمی، با اشاره به ایثارگری‌ حضرت حسین در روز دهم محرم به همدلی بیشتر مذهب شیعه و سنی تأکید کرد.
مولوی کریمی بیان کرد که شیعه بودن و سنی بودن هیچ‌گاه سبب جدایی مردم ما نمی‌شوند.
آقای کریمی افزود که از برنامۀ وفاق ملی که از نشانی بنیاد شهید مسعود و به ابتکار احمد ولی مسعود مطرح شده‌است، حمایت می‌کنیم.
در همین حال، مولوی عظیمی، نیز با اشاره به جان فدایی حضرت امام حسین گفت: مذاهب به‌ هیچ‌ عنوان نمی‌تواند سبب جدایی و اختلاف میان مردم ما شود.
او گفت: امام حسین برای جامعۀ بشریت و تأمین عدالت قربانی داد و در تاریخ بشر ماندگار شد. او به عنوان آموزگار ارزش‌های اسلامی در اندیشۀ بشریت حک شده است.
او با اشاره به برنامۀ وفاق ملی نیز گفت: کشور ما از هر زمانی بیشتر به وفاق نیاز دارد که باید سران سیاسی کشور روی ایجاد چنین برنامۀ تلاش جدی کنند.
به گفتۀ او، وفاق ملی زمانی ایجاد می‌شود که در محوریت دین مقدس اسلام و ارزش‌های ولای آن را در نظر داشته باشد.
هم‌چنان، مولوی ضیاءالحق بلیع با تأکید به همدلی میان مذاهب شیعه و سنی گفت: عاشورا اتفاقی در تاریخ بشریت برای آزاده‌گی است.
او هم‌چنان، با اشاره به نقش عالمان دین در رابطه به روشن‌گری اذهان عامه، گفت: تمام عالمان دین مکلفیت دارند تا به همدلی هردو مذهب تلاش کنند.
او هم‌چنان، در مورد طرح وفاق ملی اشاره کرده این برنامه را در اوضاع کنونی ضروری دانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.