وفاق ملی طرح نجات افغانستان از چالش‌های کنونی است

گزارشگر:سه شنبه 18 میزان 1396 - ۱۷ میزان ۱۳۹۶

اشاره: بنیاد شهید مسعود قهرمان ملی کشور به تاریخ ۱۱ سنبله از روز عاشورا طی مراسمی گرامی داشت به عمل آورد. در این مراسم ده‌ها تن از عالمان دینی و شهروندان اشتراک کرده ‌بودند. برخی از عالمان دین در این مراسم سخنرانی کرده‌اند که متن سخنرانی‌های آنان را به ترتیب به نشر mandegar-3می‌سپاریم.
——————————————
متن سخنرانی غلام حسین ناصری عضو مجلس نماینده‌گان:
با درود خدمت حاضران گرامی!
در دنیای مدرن امروزی یک بحث در حوزۀ صنعت تحت عنوان کاپی‌برداری وجود دارد که کشورهای عقب‌مانده از صنعت پیشرفتۀ کشورهای مترقی کاپی برداری می‌کنند، سپس آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا نتیجه را دریابند.
در رهبری و سلامت جامعه که مکتب توحید و حکم الهی به‌شکل روشن وجود دارد، بهترین معیار را خداوند (ج) در قران‌کریم به حضرت بهترین عالم بیان کرده است و شالودۀ آن را خلفای راشدین، مبارزان دین و پرچم‌داران امت اسلام در جامعه تطبیق کرده‌اند. خداوند می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» وقتی خداوند به حضرت محمد « أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» می‌گوید، پس چرا امت اسلامی با این همه گرفتاری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند؟ امام فخر رازی که در فلسفه از اصول بین‌المللی “ابن سینا” پیروی می‌کند، در نکات ظریف می‌گوید: « در مسیر شناخت دو راه وجود دارد یا از علت پی‌ به معلول می‌بریم یا از معلول پی‌ به علت»، برای شناخت کاینات بدون این دو راه راه ‌سومی وجود ندارد. امام رازی بحث‌های مفصلی را در مورد تحقق و ساختار «مدینۀ فاضلۀ بشری» پس از دوران پیامبران اسلام و حلفای راشدین انجام داده است و در نتیجه در یافته است که اگر ما زمینه‌های عقب‌مانده‌گی و پارامتر‌های آن را در جامعۀ اسلامی شناسایی نه‌کنیم، نمی‌توانیم در هیچ سرزمینی به عنوان امت اسلامی قدم بگذاریم و مدینۀ فاضله به عنوان یک رویا در اذهان امت اسلامی باقی خواهد ماند.
هیچ اهل تشیع ادعا ندارد که امام حسین از آ‌ن‌هاست، اما این کلمه از زبان کسانی بیرون می‌شود که از اسلام و قران آگاهی نداشته‌اند و سخن جاهلان به موضوعی که ریشۀ اسلامی دارد پیوندی ندارد.
ما به عنوان ملت مسلمان افغانستان افتخار وحدت و یک‌پارچه‌گی را داریم، «وقتی مسجد امام زمان مورد حملۀ تروریستان قرار گرفت و نمازگذاران در آن کشته و مجروح شدند، مردم اهل تسنن به بیمارستان‌ها مراجعه کردند به مجروحان اهل تشیع خون اهدا کردند». این یک پارچه‌گی مردم ما را نشان می‌دهد. ممکن کتابی در مورد اختلاف‌ها نوشته شده باشد، اما تمام کتاب برای ما حجت نیست. «الازهر مصر و عالمان حوزه‌های نجف و قم که مرجع فتوا هستند، فتوای اختلاف میان مذهب شیعه و سنی را صادر نکرده اند».
امام حسین در جامعه بشریت مشترک است چون اساس فلسفۀ قیام امام برای نجات بشریت از زنجیر استبداد بود. رهبری برای جوامع بشری یک ضرورت است. ابو عبدالله در وصیت‌نامه‌یی‌ که برای برادرش محمد حنفیه نوشته نشان می‌دهد که او دنبال اصلاحات بود.
اما، امروز درد افغانستان این است که اصلاحات وجود ندارد و مسوولان بلند پایۀ حکومت نیز برای ایجاد آن اقدام نکرده‌اند. ملت مسلمان افغانستان از هم از شیعه و سنی میان خود مشکل ندارد. مردم پای صندوق‌های رای رفتند و رای دادند، اما در رأی مردم خیانت صورت گرفت. هرکسی خیانت کرد ارتباط به مردم مسلمان افغانستان ندارد، به حرف عالمان دین درحال حاضر کسی گوش نمی‌دهد. بناَ «باید ابتدا درد را پیدا کرد و بعداَ تیع جراحی را برداشت و منبع آن را جراحی کرد». مشکلی در تشیع و تسنن وجود ندارد. مردم ما امروز نان ندارند، فقر بیداد می‌کند و عزت و شرف مردم برباد رفته است.“ وقتی صبح از خانه به‌طرف دفتر می رویم در مسیری راه فرزندان را می‌بینم‌که در زباله‌دانی‌های کنار جاده مصروف جستجوی بوتل‌ها پلاستکی‌ هستند تا آن بفروشند و یک نان به خانه ببرند”. اما درافغانستان ۱۱۹ ملیارد پول نقد آمد، چی‌شد؟ این مقدار پول حتا پس از جنگ جهانی دوم به کشورهای اروپایی داده نشده است. هرکسی آمد از این پول‌های میل کرد، برد و خورد، اما در قصه مردم هیج کسی نشد. مشکلی افغانستان در حال حاضر نبود یک برنامۀ وفاق ملی است. رهبران حکومت وحدت ملی مردم فریبی می‌کنند و به‌تأمین منافع شحصی خود بر آمده‌اند و بخش عمدۀ مشکلات مردم درحال حاضر از دست همین رهبران سیاسی است. ما از برنامۀ وفاق ملی که یک طرح جامعه و دربرگیرندۀ همۀ اقشار جامعه می‌شود حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
وسلام و رحتمهُ

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.