نمک زنده‌گی زناشویی به میزان لازم

گزارشگر:شنبه 22 میزان 1396 - ۲۱ میزان ۱۳۹۶

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3به این اصل ایمان بیاورید که شما قبل از این‌که همسر هم باشید، دوست و رفیق یک‌دیگرید و نباید آرامش خود را با کارهای این‌چنینی سلب کنید. فراموش نکنید کیفیت رابطۀ شما، بسته‌گی به طبیعت منازعۀ شما دارد. بسته‌گی به این دارد که چه‌گونه با منازعۀ خود برخورد می‌کنید. به گونۀ مثال:
ـ اگر شما در بحث و منازعۀ خود، موضوع اختلاف را فراموش می‌کنید و به جای آن، به ارزش‌ها و صفات کسانی‌که با آن‌ها اختلاف دارید، حمله می‌کنید، در رابطۀ خود رفتار مخربی را به نمایش می‌گذارید.
ـ اگر با همسرتان از آن‌رو مجادله می‌کنید که برای شما بحث و مجادله، انگیزه و محرک مهم‌تری از زنده‌گی عادی و روزمره به شمار می‌رود، بازهم رفتارتان مخرب است.
ـ اگر در منازعه و مباحثه، خویشتن‌داری‌تان را از دست می‌دهید و از کنترل خارج می‌شوید، چه بهتر که اصولاً وارد بحث و منازعه نشوید.
برای اجتناب از چنین موقعیت‌هایی، بهتر است در برخوردهای‌تان به نکات زیر توجه کنید:
ـ به همسرتان بگویید از چه کارهایی بدتان می‌آید؛
ـ او را از احساس‌های‌تان مطلع کنید؛
ـ احساسات‌تان را به هیچ‌وجه پنهان نکنید تا او هم، چنین باشد؛
ـ در مواقعِ مناسب از روابط‌تان با هم صحبت کنید و نیازها و خواسته‌های‌تان را عنوان کنید.
آن‌چه که اهمیت دارد این است که:
در پایان منازعه از لحاظ احساسی به همسر خود دوباره نزدیک شوید؛ در غیر این صورت اختلاف نظرها روی هم انباشته و بر دامنه و شدت آن‌ها اضافه می‌گردد.
واکنش روی هم انباشته شده را با واکنش بی‌تناسب و بیش از اندازه اشتباه نگیرید. هر دو اقدامات بی‌موردی هستند. واکنش بی‌تناسب واکنش بیش از اندازه به یک حادثه است؛ شاید به این شبیه باشد که بخواهید یک مگس را با پرتاب کردن یک خمپاره نابود کنید.
اگرچه واکنش انباشته شده نیز به همین اندازه مخرب است؛ ولی نقطۀ مقابل واکنش بی‌تناسب است. واکنش روی هم انباشته شده زمانی حاصل می‌شود که در برخوردها و رویارویی‌های گذشته دوباره به نزدیکی احساسی نمی‌رسید.
پس همسران باید بیاموزند که بعد از منازعه و درگیری، چه‌گونه با هم به صلح‌وصفا برسند و برای این امر، لازم است به یاد داشته باشید که در ابراز احساسات‌تان همیشه سخاوتمند باشید و خساست به خرج ندهید، هیچ‌گاه از ابراز محبت چیزی از دست نمی‌دهید، به همین دلیل با لبخند، گفتار، اعمال و افکارتان محبت خود را به همسرتان ابراز کنید.
رشد شخصی و سرزنده بودن شما، در گروِ موفقیت و رویارویی درست و حل‌وفصلِ احساسات و عواطفِ حل‌وفصل نشدۀ گذشته است؛ به طوری که می‌توانید از درگیری‌ها و مشکلات به عنوان سکوی پرشی برای خودکاوی و کشف خویشتنِ خویش استفاده کنید.
هر رابطه‌یی بالا و پایین‌ها و درگیری‌های خاص خود را دارد؛ و در عین حال هر برخورد و درگیری، فرصتی‌ست برای رشد کردن، صمیمیت و عشق بیشتر.
به خاطر داشته باشید دعواها همواره به یک یا دو دلیل زیر ممکن است پیش‌آید:
ـ توجه کافی دریافت نمی‌کنید و میان شما فاصلۀ احساسی و عاطفی به وجود می‌آید.
ـ احساسات سرکوب شدۀ قبلی لبریز شده و موقعیت و درگیری فعلی را درشت‌نمایی می‌کند؛ به طوری‌که به صورت چیزی که به مراتب بزرگ‌تر است، جلوه می‌شود.
بعضی‌ها چنان از مشکل و درگیری فرار می‌کنند که گویی موضوع مرگ و زنده‌گی در پیش است. اما در واقع، عکس این واقعیت صادق است؛ رشد شخصی و سرزنده بودن شما، در گروِ موفقیت و رویارویی درست با مشکلات و حل‌وفصلِ احساسات و عواطفِ حل‌وفصل نشدۀ گذشته است؛ به طوری که می‌توانید از درگیری‌ها و مشکلات به عنوان سکوی پرشی برای خودکاوی و کشف خویشتنِ خویش استفاده کنید. گاهی اوقات شرکت در بحث و درگیری با همسرتان، زمینۀ خانه‌تکانیِ احساسی و عاطفی را برای شما به‌وجود می‌آورد؛ البته به شرط آن‌که به نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دقت کنید و در عمل به‌کار گیرید.
منبع: تبیان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.