حامدکرز ی: لویه جرگه عنعنوی فراخوانده شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 22 میزان 1396 - ۲۱ میزان ۱۳۹۶

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور می‌گوید، استراتژی جدید امریکا برای جنوب آسیا عامل تقابل منطقه‌یی است.
به باور او، این راهبرد افغانستان را در برابر کشورهای همسایه قرار می‌دهد و هم‌چنین موجب ادامۀ جنگ و تأثیر در ثبات منطقه می‌شود.
mandegar-3او که به روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، هم‌چنان خواهان برگزاری «لویه جرگۀ سنتی» برای تحلیل و بررسی استراتژی جدید امریکا برای افغانستان شد.
لویه جرگۀ سنتی با اشتراک طالبان
رییس‌جمهور پیشین کشور در قسمتی از سخنانش در آن نشست پیشنهاد کرد که برای بیرون رفت از مشکلات فعلی کشور، باید «لویه جرگۀ سنتی» برگزار شود. آقای کرزی می‌گوید که در این جرگه به شمول طالبان، باید تمامی اقشار افغانستان اشتراک کنند و برای بیرون رفت از مشکلات کنونی و دریافت راه‌حل صحبت گردد.
او می‎گوید که برای رسیدن به صلح و امنیت در کشور، ضرورت به برگزاری لویه جرگه سنتی است. کرزی افزود که این خواست را با ارسال نامه به رهبران حکومت وحدت ملی نیز مطرح کرده‎ است.
حامدکرزی هم‌چنان بر این باور است که گروه طالبان جزءِ مردم افغانستان اند، اما اعمال‌شان تروریستی است. آقای کرزی گفت که نباید اجازه داده شود تا افغانستان مرکز تقابل قدرت‎های بزرگ جهان باشد و در این جرگه تصمیم گرفته شود که کدام راه باید انتخاب شود.
آقای کرزی افزود: «من این صلاحیت را ندارم که لویه جرگه را بخواهم، ولی به حیث یک شهروند افغانستان پیشنهاد کرده می‎توانم و از تجربه‌یی که من به عنوان رییس‌جمهور در چهارده سال داشتم، این را به خیر دولت امروز افغانستان می‎دانم که برای ایجاد اجماع ملی در قضایا بسیار مهم و سرنوشت‌ساز که ما با آن مواجه هستیم، از ملت افغانستان طلب مشوره شود و به همین ترتیب از طالبان خواستیم که بیایند و همکار شوند و در این جرگه اشتراک کنند».
آقای کرزی با تأکید بر این‌که گروه طالبان جز مردم افغانستان اند، اما اعمال‌شان تروریستی است، افزود که با فرستادن نامه‌یی به آنان، از آن گروه نیز خواسته تا به مذاکرات صلح «بین‌الافغانی» حاضر شوند.
او هم‌چنان تحریک طالبان را مخاطب قرار داده اظهار داشت: «از راه جنگ فقط افغانستان صدمه می‌بیند و فقط مردم خودتان کشته می‌شوند و خانه‌های خودتان خراب می‌شود؛ اگر می‌خواهید از حضور خارجی‌ها خود را خلاص کنید، این‌کار از راه صلح و تمثیل ارادۀ مردم افغانستان امکان‌پذیر است».
تقابل منطقه‌یی در افغانستان
آقای کرزی که در این نشست خبری به مسایل مختلفی اشاره داشت، با انگشت گذاشتن روی راهبرد جدید امریکا برای افغانستان بیان داشت که شهروندان افغانستان خواهان دوستی با امریکا، همسایه‎ها و سایر قدرت‎ها هستند، اما اجازه نمی‎دهند تا از خاک‌شان برضد سایر کشورها استفاده شود.
رییس‌جمهور پیشین کشورس می‌گوید که جنگ جاری در کشور که روزانه از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد، جنگ بر سر منافع قدرت‌های بزرگ جهانی است؛ نه جنگ با تروریسم، زیرا به باور او، جنگ با تروریسم پانزده سال پیش پایان یافته است.
او بیان داشت: «در حال حاضر یک تقابل بسیار عظیم در میان کشورهای جهان در منطقه جریاد دارد و ما نمی‌خواهیم که افغانستان میدان رقابت‌های کشورهای بزرگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم تا افغانستان مرکز همکاری‌های کشورهای جهان شود».
حامد کرزی در پیوند به فشارهای راهبرد تازۀ امریکا بر پاکستان تصریح کرد: تصمیم‌های تازۀ ترامپ، هیچ‌گاهی نمی‌تواند بالای اسلام‌آباد فشار وارد کند؛ چنین سخنانی در زمان ریاست‌جمهوری اوباما نیز بیان شده بود که نتیجه نداده است.
او در قبال راهبرد امریکا در مورد افغانستان از سران حکومت وحدت ملی خواست تا سیاست او را که شامل گفت‌وگو با امریکا و در پهلوی آن، صحبت با بزرگان اقوام بوده است، تعقیب کند. کرزی خاطر نشان ساخت: «در مواردی که با امریکا اختلاف دارید، صدای‌تان را بلند کنید، من نیز از شما حمایتِ همه‌جانبه خواهم کرد».
آقای کرزی هم‌چنان گفت که نقش پاکستان برای صلح در افغانستان حیاتی است، اما به باور او، پاکستان در این بخش با صداقت رفتار نکرده است.
او از پاکستان خواست تا پس از این به این افغانستان دست دوستی دراز کند. حامد کرزی اظهار داشت: «جنگ در افغانستان جنگ منفعت است؛ این را نمی‎پذیریم که در این کشور بیست گروه تروریستی حضور داشته باشد».
این درحالی است که آقای کرزی یک‌سال پیش نیز خواهان راه‌اندازی لویه جرگه سنتی شده بود.
پاسخ ارگ به کرزی
همزمان با این، ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به اظهاراتِ آقای کرزی گفته است که استراتیژی ایالات متحدۀ امریکا بر مبنای نیازهای امنیتی کشور و به منظور تأمین صلح و ثبات دایمی و براساس دیدگاه‌ها و نظریات مردم و حکومت شکل گرفته است.
در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری آمده است که این استراتیژی پیام جنگ نه، بلکه پیام صلح را به همراه دارد. به همین دلیل، می‌تواند ممد صلح و زمینه‌سازِ امنیت منطقه‌یی به شمار آید.
در اعلامیۀ ارگ هم‌چنان گفته شده است: «افغانستان در پرتو پنج حلقۀ سیاست خارجی، اکنون به محور منافع اقتصادی و نقطۀ وصل برای کشورهای منطقه مبدل شده است. افغانستان میدان تقابل نه، بلکه میدان همکاری برای کشورها می‌باشد و از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد».
در اعلامیه گفته شده: مسیری که افغانستان در پیش دارد، مسیر ترقی و پویایی است. دیدگاه‌ها، نظریات مردم و مشوره‌ها از طریق مکانیسم‌های که قانون تعیین کرده است در تعیین این مسیر نقش دارد.
در مراحل مختلف تاریخ معاصر افغانستان، اجتماع بزرگان و نماینده‎گان مردم زیر نام «لویه جرگه» برگزار شده و جایگاه قانونی نیز یافته است. لویه جرگه در قانون اساسی کشور نیز با میکانیسم خاصی رسمیت یافته است، اما اشکال دیگر آن نیز رایج است که یکی از آن‎ها به نام «لویه جرگه عنعنوی» یاد می‎شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.