احمد ولی مسعود در مراسم گرامی‌داشت از سالیاد حضرت آیت الله بهشتی: دشمن اصلی ذهنیت‌های سنتی خودماست

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 22 میزان 1396 - ۲۱ میزان ۱۳۹۶

از بیست یک‌و مین سالیاد حضرت آیت الله بهشتی رهبر شورای اتفاق اسلامی افغانستان، روز پنج‌شنبه ( ۲۱میزان) گرامی‌داشت به عمل آمد.
احمد ولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، در این محفل با ابراز نگرانی از بدتر شدن اوضاع کشور، گفت: از این دولت‌ ضعیف نباید انتظار حل mandegar-3مشکلات به بزرگی تاریخ افغانستان را داشت.
آقای مسعود با بیان این‌که آقای بهشتی از برزگان اندیش‌ورز و مبارز کشور بود، افزود که کشور ما با گرداب منافع بیرونی‌ها گیرمانده، اما دولت تا هنوز چتر خود را ایجاد کرده نتوانسته ‌است.
به گفتۀ او، حکومت وحدت ملی تا هنوز سند مشروعیت خود را عملی کرده نتوانسته است و انتظار حل بحران کنونی را نمی‌توان از این حکومت داشت.
آقای مسعود با اشاره به طرخ وفاق ملی، گفت: سفری که به ولایت‌های افغانستان نسبت طرح وفاق ملی داشتیم، مورد استقبال گرم مردم قرار گرفتیم و اما مردم را نگران از اوضاع کشور یافتیم.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود بیان داشت که ما دشمنان بیرونی و داخلی زیاد داریم، اما دشمن اصلی، تاریخی و کشنده، دشمن درونی خودمان و ذهنیت‌های سنتی خودماست، به‌همین سبب هیچگاهی به صلح و ثبات، عدالت و توسعه و آرامی نرسیده‌ایم.
آقای مسعود حاطر نشان کرد که در ملاقات‌ مختلفی که با نماینده‌های سیاسی و ملکی کشورهای بیرونی داشتیم، دیپلومات‌های غربی از اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کردند.
او گفت در این دیدار ما نیز از بحران کنونی نگران خود را بیان کرده و تصریح کردیم که ما نیز نگرانی کشور و مردم خود هستیم، در حالی که مردم افغانستان به‌اندازۀ کافی طعم تلخ جنگ را چشیده‌اند و دیگر نمی‌توانند کشور خود در حالت بحرانی ببینند.
به باور آقای مسعود، مردم از آشفتگی‌های سیاسی کنونی نگرانی جدی دارند و طرف‌دار تغییر اوضاع به‌شکل فوری به یک وضعیت مطلوب می‌باشند و نسبت همین مشکلات و نگرانی‌ها بود که ما طرح «وفاق ملی» را برای مردم خود اعلام داشته تا خدا بخواهد راه بیرون رفت از بحران کنونی را کنیم.
از سویی‌ هم، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در این مراسم گفت که آیت الله بهشتی عالم عالیقدر، مجاهد برجسته و سیاست مدار عاقبت اندیشی بود که در حساس‌ترین موقع، علم جهاد علیه تجاوز شوروی را در مناطق مرکزی بر افراشت؛ به هدف دفع تجاوز به سختی مبارزه کرده و تا آخرین لحظه از حیاتش در موضع خود مستقر باقی ماند.

آقای عبدالله افزود: آقای بهشتی پس از سرنگونی ادارات محلی حکومت دست نشانده، در مناطق مرکزی توانست حکومتی را بنیاد نهد که به تمام ضرورت‌های مردم به درستی پاسخ گفته و رژیم کمونیستی مستقر در کابل را نیز با چالش جدی مواجه بسازد.

به گفته رییس اجرایی، آیت الله بهشتی یکی از تاثیر گذارترین چهره‌های جهادی افغانستان بود که سهم عمدۀ در آغاز و ادامه جهاد داشت و در این راستا کارنامه‌های درخشانی را نیز به نام خود به ثبت رساند.
هم‌چنان، سرور دانش معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی، گفت: در اوایل سال ۵۷ بود که اجماع بزرگی به وجود آمد و در نتیجه مشوره‌ها، شورای اتفاق اسلامی تاسیس شد، در آن زمان حکومت در این مناطق سقوط کرده بود و یک خلاء بزرگ احساس می‌شد.
به باور سرور دانش، تاسیس این شورا یک ضرورت جهادی بود، زیرا یک ساحه وسیع آزاد می‌شد و نقطه دوم خلاء اداری که به وجود آمده بود تحت کنترول می آمد. در مناطق مرکزی افغانستان یک دولت کوچک تشکیل شده بود که یک حرکت مثبت بود.
در این میان بامیان، دایکندی، ارزگان، غزنی، میدان، پروان و سمنگان جزء مناطقی بودند که بعد از کودتای ۷ ثور مردم قیام کردند و مناطق خود را آزاد ساختند.
در ادامه عبدالروف ابراهیمى، رییس مجلس نماینده‌گان مدیریت شوراى انقلابى اتفاق اسلامى را در برقرارى نظم و امنیت در قلمروى آقای بهشتی را ستوده و گفت: در زمان حاکمیت و مدیریت شوراى اتفاق، قلمرو مدیریت آن، براى بسیارى از اقوام کشور امن و محل عبور و مرور آزادانه بود، مخصوصا مجاهدان شمال کشور از این مسیر عبور و مرور می‌کردند .
او علاوه کرد که جهاد علیه شوروی سابق یک خط زرین در تاریخ کشور ما است که ثمرۀ از خود گذشته‌گی، جهاد و مبارزه آن بزرگ مردان جان و مال شان را قربانی عزت و سربلندی کشور شان نمودند.
وی علاوه کرد، یکی از عوامل پیروزی جهاد حضور علمای دینی بزرگ و روشن‌گر در رهبری قیام ها بوده است.
به باور وی، مرحوم بهشتی یکی از علمای مبارز در مرکز کشور بود.
گفتنی است که حضرت آیت الله سید علی بهشتی آغازگر جهاد علیه تجاوز شوروی سابق و بنیان‌گذار شورای انقلابی اتفاق در مناطق مرکزی بود به سن ۶۷ در ماه میزان ۱۳۷۵ در ولسوالی یکه‌ولنگ ولایت بامیان درگذشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.