نخبه‌گان سیاسی باید برای دست یافتن به وفاق ملی تلاش کنند

گزارشگر:یک شنبه 23 میزان 1396 - ۲۲ میزان ۱۳۹۶

اشاره: بنیاد شهید مسعود قهرمان ملی کشور به تاریخ ۱۱ سنبله از روز عاشورا طی مراسمی گرامی داشت به عمل آورد، در این مراسم ده‌ها تن از عالمان دینی و شهروندان اشتراک کرده‌بودند. برخی از عالمان دین در این مراسم سخنرانی کرده‌اند که متن این سخنرانی‌ها را روزنامۀ ماندگار به ترتیب mandegar-3نشر می‌کند. 

———————————————

متن سخنرانی مولوی عظیمی یکی از امام‌های اهل تشیع:

بسم الله الرحمن الرحیم
«وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ» همه‌گی به ریسمان خدا ( قرآن و هرچیزی که وسیله وحدت است) چنگ بزنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود، به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دل‌های شما الفت ایجاد کرد و به برکتِ آن برای ‌شما نعمتِ ارزانی کرد.
حسین ابن علی را در اتفاق عاشورا به‌رغم این‌که شهید شد بدنش را نیز پارچه پارچه کرده و جسد او را دفن نکردند، هم‌چنان، خانوادۀ او را به به‌خاطر نمایش قدرت به کوفه انتقال دادند. تلاش حکومت وقت که خواهان نابودی نام و اهداف امام حسین بود ناکام شد، اکنون دیده می‌شود که با گذشت هر روز شایقان امام حسین بیشتر می‌شوند و جغرافیه‌یی بیشتری را منطق قیام حضرت حسین فرا می‌گیرد و خواسته‌های امام حسین به عنوان آرمان انسانیت مطرح می‌شود.
امام حسین در اتفاق عاشورا برای بنده‌گی خداوند جان‌خت و مسوولیت خود را در برابر دین و اجتماع خود انجام داد. امروز حسین ابن علی در اندیشه‌های بشریت فعالیت می‌کند و آموزۀ جدید برای نسل‌های جدید دارد.
حسین نقطۀ وصل در میان اندیشه‌های الهی و دعوت‌گر دینی برای آزاد اندیشان جهان بود. چنانچه، حضرت محمد «ص» در “حجت الوداع” به هم‌صحبت‌های خود گفته بود که من از میان شما می ورم، اما در این راه پر خطر شما تنها نیستید، قران‌کریم (کتاب الله) و سنت رسول الله که این دو رسمان از اطرف الله برای نجات بشریت آمده است با شماست و شما مومنان می‌توانید با چنگ‌زدن به آن به رستگاری و پیروزی دست یابید. بناَ امام حسین که از اهل بیت رسول الله است نطقۀ وصل برای تمام مسلمان‌ها و حتا برای تمام جامعۀ بشریت است. ایستاده‌گی امام حسین در برابر استبداد افتخار همۀ بشریت است.
ایستاده‌گی امام حسین در برابر نابسامانی‌ها دیروز به‌خاطر تأمین عدالت اجتماعی بوده است. امام حسین به عنوان رهبر اپوزیسیون در برابر حکومت مستبد که مشروعیت دینی و انسانی نداشت ایستاده شد تا حاکم که از مجرای غیر قانونی در ارکۀ قدرت تکیه زده و از دین به عنوان ابزار استبداد استفاده می‌کرد را بایست اصلاح و یا از قدرت دور سازد. حرکت امام حسین با عتدال‌گرایی آغاز یافته بود.
علامه اقبال لاهوری در تفسیر حرکت نهضت امام حسین می‌گوید:
تیغ لا چون در کفش بیرون کشید
از رگ ارباب باطل خون کشید
به قول اقبال، امام جنگ و خشونت را نفی می‌کرد، اما نظام مستبد یزید‌ که به اساس زور بالای مردم حاکمیت می‌کرد را غیر مشروع می‌دانست و به مکه می‌رود تا مردم را جمع کند به اساس قانون و روش «جدش حضرت محمد ص» حکومت قانونی را ایجاد کند. در این راه‌ شهید می‌شود و پیام آزادی‌خواهی او به عنوان الگو در اذهان بشریت حک شده است.
هم‌چنان، بحث وفاق ملی که از طرف بنیاد شهید مسعود طرح شده است به عنوان یک ارزش در حال حاضر برای تمام ما قابل تأمل است و همه از آن پشتیبانی می‌کنیم، وفاق یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است، چون اساس دین روی بستری وحدت و وفاق گذاشته شده است. ما زمانی می‌توانیم به وفاق ملی برسیم که فرهنگ قانون پذیری را در کشور نهادینه سازیم. هم‌چنان، نخبه‌گان سیاسی کشور باید برای رسیدن به وفاق ملی تلاش همه جانبه انجام دهند. این موضوع باید به دور از همۀ اعتقادات و باورهای سمتی و قوم صورت گیرد.
وفاق ملی هدف برزگ مردم افغانستان است

متن سخنرانی مولوی ضیاءالحق بلیغ یکی از امام‌های مساجد کابل:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
عالمان دین در تاریخ افغانستان کنار رهبران کشور قرار داشته‌اند و اکنون که کشور در حالت بحران‌ است و نیاز به‌تفاهم بیشتر میان مردم مااحساس می‌شود نیز عالمان در پهلوی سیاسیون قرار دارند تا در راهبردهای که برای نجات کشور طرح‌ ریزی می‌شود دید‌گاهای خود را داشته‌باشند و همگام و همکار در این مسیر باقی بمانند. چنانچه شهید مسعود در جریان مبارزات خود با رعایت از اصول و پرنسیپ‌های داخلی عالمان را به‌عنوان مشاوران ارشد خود قرار داده ‌بود. از رهبران کنونی نیز امید می‌رود که قاید‌های که برای وحدت و یک‌پارچگی‌ مردم می‌انجامد را در نظر بگیرند و از عالمان دین در راستا نجات کشور از بحران‌های قومی، سمتی، زبانی و …، مشوره گیرند.
شهید مسعود تنها شخصیت بود که از مبارزه در برابر دشمنان وطن لحظۀ درنگ نکرد، او مبارز مسلمان و اعتدال گرا بود و این گزینه‌‌های بالای شخصیت شهید مسعود تأثیر بسزا داشت که او را به‌عنوان الگو در جهان معرفی کرد. اما کسانی که در یک‌ونیم دهه اخیر از نشانی مکتب شهید مسعود وارد بدنۀ حکومت شدند و مردم به آن‌ها اعتماد کرد، اما آن‌ها به آرمان‌های شهید مسعود «جفا» کردند.
عالمان دین در مشوره دهی و پیشبرد جهاد و مقاومت در پهلوی مبارزان چون مسعود قرار داشتند و نقش برجستۀ در این دوره‌ها ایفا کرده‌اند. ولی پراکنده‌گی‌های موجود ناشی از نبود ظرفیت‌های دلسوز برای کشور است. درحال حاضر همه در تلاش پر کردن “ جیب‌های” خود هستند. این کار سبب ورشکستگی در امور سیاسی کشور شده و بحران ناشی از این نابسامانی‌ها همه کشور را نگران ساحته است. در دورۀ مقاومت که شهید مسعود جبۀ متحد ملی افغانستان را اعلام کرد در برگیرندۀ تمام مردم افغانستان بود و در حال حاضر نیز که رییس بنیاد شهید مسعود طرح وفاق ملی را اعلام کرده‌ است مورد استقبال همۀ مردم افغانستان قرار گرفته است.
ما اگر از هر مذهب و قوم هستیم، اما برای رسیدن به پیروزی از طرح وفاق ملی پشتیبانی می‌کنیم. مردم افغانستان رنج‌های زیادی را متحمل شده‌اند و باید در حال حاضر که فرصت برای پیروزی و وفاق وجود دارد، دور این محور جمع شوند تا دیگر نابسمانی‌ها ناشی از هم کسستگی قومی و سمتی و ….، در میان مردم به‌وجود نیاید. عاشورا برای ما درس محبت و همدلی را می‌دهد و جهاد و مقاومت مردم افغانستان وحدت و یک‌پارچگی را برای ما می‌آموزد. وفاق ملی از هدف بزرگ مردم افغانستان است، مردمی که تشنۀ وفاق و وحدت هستند تا از طریق آن به ثبات دست یابند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.