بانک جهانی: پیشرفت افغانستان در عرصۀ صحت، آموزش و پرورش چشمگیر است

- ۲۸ قوس ۱۳۹۱

بانک جهانی در گزارشی گفته است که افغانستان در بخش‌های آموزش و پرورش، صحت و انکشاف روستایی، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.
اما در گزارش هشدار داده شده است که با کاهش حضور جامعۀ بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان، دوام پیشرفت‌های انکشافی به علت محدودیت ظرفیت و پلان‌گذاری غیرکافی بشری در بخش غیرنظامی به چالش‌ها و مشکلاتی مواجه خواهد شد.
در گزارش بانک جهانی گفته شده که نبود ساختارها و موسسات قابل دوام دولتی در ولسوالی‌ها و ولایات، ادامۀ برنامه‌های ملی را به خطر مواجه می‌سازد.
در گزارش همچنان گفته شده که بدون موسسات قابل دوام در سطح ولسوالی‌ها و ولایات، سرمایه‌گذاری‌ها در سطح محلات و قریه‌ها، و با وجود مفیدبودن آن، پایدار نخواهد ماند.
در این گزارش بانک جهانی همچنان گفته شده است که پلان‌گذاری در سکتور ملکی نسبت به سکتور نظامی بسیار بطی بوده و خطر عدم همآهنگی و عدم توازن در میان موسسات دولتی افغانستان را بوجود آورده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در گزارش بانک جهانی گفته شده که افغانستان در ده سال گذشته به موفقیت‌های قابل ملاحظه در امور صحت عامه، توسعۀ خدمات اساسی به همه ولایات و کاهش مرگ و میر کودکان نایل آمده است.
بانک جهانی همچنان گفته است که بخش آموزش و پرورش به صورت قابل توجه توسعه یافته، تعداد دانش‌آموزان مکاتب ابتدایی از یک میلیون در سال ۲۰۰۱ به ۷٫۲ میلیون در سال ۲۰۱۱ میلادی رسیده است. تعداد دانش‌آموزان دختر نیز نزدیک به سه میلیون رسیده است.
اما در گزارش گفته شده که به علت مشوره‌های ضد و نقیض و رقابت در پروگرام‌های سازمان‌های کمک‌دهنده بر علاوۀ مشکلات امنیتی، فعالیت‌های انکشافی را به مشکلات و موانع روبرو کرده است. در گزارش بانک جهانی آمده است که پروگرام‌های بانک در تحت شرایط فوق‌العاده مشکل فعالیت دارد و شرایط امنیتی، انکشاف افغانستان و حمایت شرکای خارجی آن را به چالش‌های دوامدار مواجه ساخته است.
در گزارش بانک جهانی از حکومت افغانستان به حیث یک شریک متعهد ستایش بعمل آمده و گفته است، حکومت رییس‌جمهور کرزی تصمیم دارد تا افغانستان را بعد از خرابی‌‎ها و ویرانی‌های بیش از دو دهه جنگ به یک کشور عصری تبدیل نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.