رییس اجرایی: محور اصلی نشست گفت‌وگوهای صلح در عمان بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 25 میزان 1396 - ۲۴ میزان ۱۳۹۶

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که محور اساسی نشست چهارجانبه گفت‌وگوهای صلح در عمان، بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان خواهد بود.
داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که روز گذشته ۲۴ میزان/ مهر، در یک نشست سخن می‌گفت، تاکید کرد: محور اساسی نشست چهارجانبه گفتگوهای صلح در عمان، بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان خواهد بود.
رییس اجرایی گفت که سفر رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل، تلاشی برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان بود و تلاش‌های تازه‌ای برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان آغاز شده است.
به گفته وی: یکی از محورهای اساسی نشست چهارجانبه عمان نیز بهبود روابط میان کابل- اسلام‌آباد است.
رییس اجرایی، صلح و ثبات در افغانستان را به نفع کشورهای منطقه و جهاmandegar-3ن خواند و گفت که برای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید صلح در افغانستان آورده شود.
داکترعبدالله نامی از کشوری نگرفت اما گفت که سیاست نادرست برخی از کشورها مبنی بر حمایت از گروه‌های تروریستی، بزرگترین تهدید برای خود این کشورها خواهد بود.
با این حال وزارت خارجه افغانستان گفته که این‌بار در این نشست، روی چگونگی عملی شدن تعهداتی که در چهار نشست پیشین داده شده بود، گفتگو می‌شود.
در این نشست، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان و نمایندگان شورای عالی صلح اشتراک کردند.
دور تازه‌یی از گفتگوهای صلح افغانستان، امروز/ دیروز دوشنبه ۲۴ میزان/ مهر، با حضور نمایندگان کشورهای افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.
نشست‌ چهارجانبه صلح افغانستان، سه سال پیش به ابتکار حکومت افغانستان برگزار شد و پنج دور آن نیز در اسلام‌آباد و کابل برگزار شد؛ اما این نشست‌ها به دلیل عدم صداقت پاکستان از نزدیک به دو سال بدین سو تاکنون برگزار نشده است.
اما اکنون پس از اعلام استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان، پاکستان به شدت زیر فشار قرار گرفته و از این رو اسلام‌آباد تلاش کرده تا بار دیگر روابط خود با کابل را نزدیک کند؛ اما شماری از مقام‌های پیشین حکومتی و آگاهان امور بر این باورند که پاکستان در قبال افغانستان صادق نیست و حکومت افغانستان نباید بار دیگر فریب اسلام‌آباد را بخورد.
رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید: طالبان با فرا رسیدن فصل سرما، فرصتی برای جنگ ندارد؛ بنابراین نباید حکومت افغانستان فریب پاکستان را بخورد.
رییس پیشین امنیت ملی گفت: ارتش پاکستان در افغانستان مداخلات سیاسی و نظامی آشکار می‌کند و زمانی که فشارهای بیرونی بر آنها زیاد شود، تغییرات اندکی در رفتار شان می‌آورند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که نیت پاکستان تغییر کند. این را تجربه های گذشته ثابت کرده است.
رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید: امتیاز دادن به پاکستان از سوی رییس‌جمهور غنی اشتباه است و اعتماد کردن به پاکستان نیز اشتباه بزرگ تر.
به باور رییس پیشین امینت ملی: افغانستان همیشه قربانی تروریزم است و پاکستان حامی تروریزم.
به گفته آقای نبیل، تا زمانی که پاکستان در عمل ثابت نکند که با افغانستان صادق است و با تروریزم می‌جنگد، اعتماد کردن به این کشور یک کار بیهوده و سیاست خام است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.