افغانستان عضویت شورای‌جهانی حقوق‌بشر سازمان ملل را کسب کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 26 میزان 1396 - ۲۵ میزان ۱۳۹۶

افغانستان برای اولین بار عضو شورای‌جهانی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد شد.
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد با اعلام این خبر آن را دست‌‍آوردی بزرگ برای دولت و مردم mandegar-3افغانستان دانسته‌اند.
آقای محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که رای‌گیری از کشورهای عضو سازمان ملل برای انتخاب افغانستان به عضویت شورای حقوق بشر ملل روز دوشنبه، ۲۵ میزان/ مهر در تالار مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد.
او گفته که دراین انتخابات افغانستان با کسب بیش از دو سوم آرای کشورهای جهان یکی از چهار کرسی حوزه آسیا پسفیک شورای حقوق بشر را به دست آورد.
نماینده افغانستان در سازمان ملل تاکید کرده که شورای حقوق بشر یکی از مهمترین ارگان‌های سازمان ملل است و نماینده‌گان افغانستان در مقر سازمان ملل در نیورک همراه با نمایندگان این شورا در مقر اروپایی سازمان در ژنو، بیشترین تلاش را برای عضویت کشورشان در این شورا انجام داده‌اند.
با این حال ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه گفته که پس از انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل، افغانستان توانست با کسب بیشتر از دو سوم آرا یکی از چهار کرسی حوزه آسیا-پسیفیک را به دست آورد و برای اولین بار عضو این شورا گردد.
در این خبرنامه آمده است که عضویت افغاستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل یک دست‌آورد مهم برای مردم و حکومت وحدت ملی به شمار می‌آید.
دراین خبرنامه تاکید شده: مردم افغانستان طى چندین دهه اخیر قربانی نقض سیستماتیک حقوق بشری بوده اند، اکنون عضویت کشور در این شورا فرصتی ایجاد نموده تا ملت با استفاده از این سکو در دفاع، حفاظت و تقویت این ارزش جهانى تلاش نمایند و درد مشترک ملت را از این طریق به جهان برسانند.
در این خبرنامه گفته شده که حکومت وحدت ملى تعهد بى پایان به تأمین و حفاظت از حقوق بشر را منحیث ارزش تسجیل شده در قانون اساسى، دارد و عضویت در این شورا تأیید بین المللى به این باور و تلاش حکومت و مردم افغانستان می باشد.
طبق این خبرنامه حکومت ضمن ابراز امتنان از کشورهای که از عضویت افغانستان استقبال کرده‌اند، یک بار دیگر تعهد خویش را برای تامین ارزش‌های حقوق بشری اعلام می‌دارد و از دیپلومات‌های کشور که در این راستا تلاش نموده اند، صمیمانه قدردانی می‌کند
در همین حال، برخی از آگاهان امور به این باور اند که عضویت در شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل، برای افغانستان فرصتی را فراهم می‌آورد تا از تحقیقات، ارزیابی و مطالبات این شورا بهرمند شود.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل به روزنامه ماندگار می‌گوید: افغانستان با عضویت در شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد، می‌تواند عضویت سازمان‌هایی را کسب کند که این سازمان‌ها عضو شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد اند.
به گفته او: از سوی هم افغانستان با عضویت در این شورا، یک نظارت از فعالیت‌های نهادهای مدنی و سیاسی خواهد داشت، یعنی این شورا برفعالیت‌های مدنی وسیاسی در افغانستان نظارت خواهد کرد.
اما استاد سیحون به این باوراست که عضویت افغانستان در این شورا به این معنا نیست که تمامی ارزش‌های حقوق بشری که تاکنون در افغانستان نادیده گرفته شده است؛ پس از این رعایت خواهد شد.
اوتاکید می‌کند: رعایت حقوق بشر مربوط می‌شود به ساختار دولت در افغانستان، جامعه مدنی، قانون و فعالان سیاسی؛ بنابراین عضویت در شورای جهانی حقوق بشرسازمان ملل متحد، فقط می‌تواند دست فعالان مدنی را برای گزارش‌دهی در خصوص نقض حقوق بشر در افغانستان بازتر سازد.
این در حالی‌است که کشورهای نپال، قطر و پاکستان سه کرسی دیگر این شورا را کسب کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :