رییس سازمان پیمان امنیت جمعی: بهـار سال آینده شمـال افغـانستان بیشتـر ناامن می‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 29 میزان 1396 - ۲۸ میزان ۱۳۹۶

رییس سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید که در بهار سال آینده احتمال بیشتر شدن فعالیت‌های تروریستی شورشیان از جمله داعش و طالبان در شمال افغانستان وجود دارد.
mandegar-3یوری خاچاتورف، رییس سازمان پیمان امنیت جمعی باور دارد که به سبب حضور و گسترش گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان، در بهار سال آینده احتمال بیشتر شدن فعالیت‌های تروریستی در شمال افغانستان امکان پذیر است.
آقای خارچاتورف تأکید کرده که در حال حاضر نزدیک به هفت هزار تروریست در ولایت‌های شمال افغانستان مستقر شده‌اند تا برای راه‌اندازی تهدید‌های جدی تروریستی در بهار آینده، آماده‌گی بگیرند.
خبرگزاری اسپوتینگ، به نقل از خاچاتورف نوشته که گروه‌ تروریستی طالبان در شمال افغانستان گرد آمده‌اند و در کنار طالبان، حالا جنگجویان داعش نیز در این منطقه حضور دارند. تعداد مجموعی این جنگجویان حدود هفت‌هزار تن تخمین زده می‌شود که یک خطر جدی است.
آقای خارچارتوف با نگرانی از عبور تروریستان از مرز افغانستان – تاجیکستان که سبب به‌چالش کشیدن امنیت کشورهای آسیای میانه می‌شود گفته که باتوجه به پوشیده بودن کوه‌های تاجیکستان با برف، در حال حاضر این تروریستان در آن‌جا فعالیتی را انجام داده نمی‌توانند. اما او از خطر عبور طالبان از مرز میان افغانستان و تاجیکستان در بهار سال آینده را نگران کننده می‌خواند و تأکید کرده است: “ برای پیش گیری از چنین اتفاق باید آماده‌گی داشته باشند”.
اوی افزوده که ما در حال حاضر مصروف شناخت دشمن هستیم و اگر آن‌ها به قلمرو تاجیکستان که عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است، حمله کنند، ما برای مقابله و سرکوب آن‌ها آماده خواهیم بود.
رییس پیمان امنیت جمعی، در حالی چنین ابراز نظر می‌کند که روسیه خود متهم به همکاری با گروه طالبان است، در برخی از گزارش‌های نشر شده ادعا شده است که روسیه به‌تمویل گروه طالبان می‌پردازد.
هرچند مقامات روسی در کابل رابطه میان روسیه و طالبان را تکذیب کردند، اما روزنامۀ تایمز چاپ لندن در گزارشی که اخیرا به چاپ رسید مدعی شده بود که تانکرهای تیل سازمان استخبارات روسیه از طریق گذرگاه مرزی حیرتان، در مرز با ازبکستان، وارد افغانستان می‌شوند و بعد شرکت‌هایی از جانب گروه طالبان، بدون پرداخت مالیات آن را دریافت می‌کند.
این نگرانی درحالی بیان می‌شود که امریکا به‌تازه‌گی استراتیژی نظامی خود را در قبال افغانستان و کشورهای آسیای جنوبی اعلام شده است و به اساس این استراتژی شمار نظامیان امریکایی در افغانستان افزایش می‌یابند.
در این استراتژی هم‌چنان به نظامیان امریکایی در افغانستان صلاحیت‌های بیشتری در نظر گرفته شده است و حملات هوایی هوا پیماهای بدون سرنشین به مراکز طالبان نیز افزایش یافته است. در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۲۲۰۰ حمله هوایی علیه تروریستان در کشور صورت گرفته است که افزایش دو برابری نسبت سال گذشته را نشان می‌دهد.
هم‌چنان، آگاهان می‌گویند با آن‌که شک و تردیدها در مورد راهبرد تازۀ امریکا وجود دارد؛ اما در عین حال، حملات هوایی به ویژه حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا بر طالبان نیز شدت بیشتر یافته است.
دونالد ترامپ در راهبرد جدید آن کشور به نیروهای امریکایی در افغانستان اختیارات بیشتر داده است تا طالبان تحت فشار قرار گرفته و به روند صلح افغانستان بپیوندند.

هم‌چنان، هفتۀ گذشته نماینده‌های حکومت‌های کابل، روسیه، اسلام آباد و بجینگ در شهر مقصد کشور عمان نشست چهار جانبه به‌خاطر از سر گیری گفت‌وگوهای صلح با طالبان برگزار کردند.
اما، پس از برگزار شدن این نشست گروه طالبان حملات پیچیدۀ بر فرماندهی پولیس پکتیا، ولسوالی اندر غزنی و ولسوالی شیبکوه فراه،انجام دادند که در نتیجه بیش از ۷۰ تن کشته شد.
از سویی هم، مجلس نماینده‌گان با هشدار از بی‌ثباتی در کشور از دولت امریکا به‌خاطر عملی نکردن استراتیژی جدید آن کشور در برابر طالبان انتقاد کرده می‌گوید که راهبرد ترامپ پس از دو ماه هنوز آنطوری که انتظار می‌رفت در مبارزه با طالبان نتیجه نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.