سی‌آی‌ای عملیات‌هایش را در برابر طالبان افزایش می‌دهد

گزارشگر:شنبه 6 عقرب 1396 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۶

نویسنده: توماس گیبونس نیف، اریک سشمیت و آدم گولدمن/
برگردان: سمندرلکاریان و بهار مهر/
منبع: فارن پالیسی/

mandegar-3سازمان اطلاعات مرکزی امریکا-(سیا) با فرستادن گروه های کوچکی ازافسران با تجربه‌اش عملیات‌های پنهانی خود را در کنار نیروهای امنیتی افغان برای کشتن طالبان افزایش می‌دهد. به گفته دو مقام ارشد امریکایی، این تازه ترین علامت ازنقش فزاینده این سازمان درقالب استراتژی ضد شورش‌گری دولت ترامپ است.
این رویکرد نشان‌دهندۀ تغییر فعالیت سیا درافغانستان است که قبل ازاین بیشتر روی شکست القاعده و کمک به استخبارات این کشور متمرکز شده بود. سی آی ای به طور سنتی با مبارزه دایمی دربرابر طالبان- اصلی ترین گروه ستیزه جو درافغانستان- مخالف بوده وبراین باور بوده که درگیری با این گروه فقط هدر دادن وقت و پول این سازمان بوده وبیشتر ماموران این سازمان را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.
مقام‎‌های پیشین سی آی ای استدلال می‌کنند که این سازمان درحال حاضر ازلحاظ نیروی بشری نظامی و منابع مالی دروضعیت بهتری قرار دارد تاعملیات های مبارزه با ستیزه جویی را درمقیاس بزرگ آن اجرا کند. واحد شبه نظامی این سازمان که اجرای این ماموریت را به عهده دارد، تنها چند صد مامور دارد که درحال حاضردرسراسر جهان مستقر اند. اما درافغانستان مبارزه علیه دولت اسلامی این سازمان را از اهدافش دور ساخته است.
گسترش حضور سی آی ای، در افغانستان نشان می‌دهد که این سازمان تحت ریاست مایک پمپیو دارد دربرابرشورشگری درسراسر جهان مبارزه می کند. این سازمان قبلا حملات مخفی هوایی خود را درافغانستان گسترش داده که بیشتر آن درمناطق مرزی با پاکستان متمرکزاست.
مایک پمپیو رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا ماه گذشته دریک نشست امنیتی دردانشگاه تکزاس گفت: «اگرتهاجمی عمل نکنیم نمی توانیم وظایف خود را به صورت درست انجام دهیم…، ما باید درازبین بردن دشمنان خود تمرکز کنیم».
هرچند که سی آی ای، درمورد گسترش نفوذش به دلیل اینکه با شبه نظامیان رده پایین طالبان درگیر نشود، چیزی نگفته است. اما این مساله به طورضمنی تایید شده که برای وادار کردن طالبان به مذاکره یک عنصرکلیدی که درراهبرد ترامپ به این کشور درنظر گرفته شده، امریکا را ملزم می سازد تا با این گروه تهاجمی عمل کند.
رییس جمهور ترامپ تابستان امسال وقتی راهبرد جدید کشورش را درقبال آسیای جنوبی اعلام کرد گفت که محدودیت ها درمبارزه علیه شورشگری باید برداشته شود.
وی گفت» قاتلان مردم باید بدانند که هیچ جایی برای پنهان شدن ندارند، هیچ جایی دور از دسترس قدرت و سلاح امریکا نیست. مجازات سریع وقدرت مند خواهد بود».
نقش گستردۀ سی آی ای، به ماموریت‌های انجام شده ازسوی نظامیان خواهد افزود و این به مفهوم این است نقش بیشتر جنگی ایالات متحده درافغانستان از دید مردم پنهان خواهد ماند. حتی زمانی که خشونت ها درافغانستان دربالا ترین سطح خود رسیده بود، نیروهای ویژه ارتش امریکا با اجرای عملیات ها به شمول عملیات های شبانه طالبانی را که دربمب گذاری ها دخیل می بودند هدف قرار می دادند. حالا که نیروهای خاص ارتش افغانستان و شرکای بین المللی شان تمرکز خود را برای بازپس‌گیری مناطق ازدست طالبان و گروه دولت اسلامی متمرکز کرده اند، مقام ها می گویند که ماموران این سازمان دوباره روی ازبین بردن این نوع تهدید ها تمرکزخواهند کرد.
این عملیات‌ها از سوی واحدهایی که بنام دسته های تعقیب مبارزه با تروریسم معروف اند رهبری می شود. آنها توسط افسران شبه نظامی بخش قطعه فعالیت های خاص سی آی ای و بخش اوپراتیفی ریاست امنیت ملی- بازوی اطلاعات افغانستان و به شمول نیروهای نخبه آمریکایی از فرماندهی عملیات ویژه مشترک، مدیریت می‌شوند و بیشتر ماموران این واحد از اعضای شبه نظامیان افغان هستند.
سال‌ها وظیفه اصلی ماموران شبه نظامی سی آی ای درافغانستان، آموزش شبه نظامیان این کشور بوده است. این سازمان.
همچنان از اعضای شبه نظامیان بومی خود برای ایجاد شبکه های اطلاع رسانی و جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. کماندوهای امریکایی-بخشی ازبرنامه اومیگای پنتاگون است که عملیات های ویژه سیا را اجرا می کند و به ملیشه های افغان اجازه می دهد که درکنار نیروهای متعارف کارکنند و بیشتردر تنظیم حملات هوایی و تخلیه طبی مشغول اند.
درگذشته دسته‌های مبارزه با تروریزم درولایت های جنوبی افغانستان و درنزدیکی مرز با پاکستان در مناطق شمال شرقی فعالیت می کردند وگاهی اوقات حتی عملیات های تعقیب ستیزه جویان را درامتداد مرز اجرا می نمودند. پس ازآن که امریکا حضور نظامی خود را درسال ۲۰۱۴ درافغانستان کاهش داد، این گروه ها همچنان به عملیات های خود درشهرها واطراف کشور به طور مستقلانه ادامه دادند. این واحدها ازدیرزمانی است که درمیدان جنگ افغانستان حضوردارند و متهم به کشتار غیرنظامیان نیز هستند.
کین استیل یکی ازماموران سابق این واحد می گوید:» مردم امریکا جنگ پنهانی سی آی ای را جدی نمی گیرند، آنچه برای مردم اهمیت دارد رقم سربازانی است که درگیر این جنگ اند.»
استفاده از بمب‌های خود ساخت ازسوی طالبان یکی چالش دوامدار به نیروهای امریکایی و شرکای آنها درافغانستان بوده است. درشانزده سال گذشته، طالبان و شاخه های وابسته به این گروه ازجمله شبکه حقانی همواره ازبمب های کنار جاده‌ای وبمب های کنترول از راه دور استفاده و آن را سلاح مورد نظر خود قرار داده اند که نسبت به سلاح و تکنولوژی امریکا ارزان و همچنان مرگ بار بوده است.
طالبان با استفاده ازاین نوع جنگ افزار وبم ها جان هزاران سربازامریکایی و افغان و تعداد بی شمار غیرنظامی را گرفته اند. براساس یک گزارش نهاد نظامی امریکا که درتابستان امسال منتشرشد، ازحدود ۵۷۰۰ حمله که درسه ماه اول سال جاری ازسوی این گروه صورت گرفته ۹۰۰ حمله آن از سلاح های دست ساز بوده است. درماه های اخیر طالبان با جابجایی مواد انفجاری دروسایط نظامی و هدف قرار دادن مراکز عمده نظامی به روش جدید رو آورده اند، روشی که داعش ازآن در عراق و سوریه استفاده می کرد.
یک مقام ارشد امریکایی می گوید که دستورالعمل تازه نیاز به نیروی انسانی بیشتر دارد وافزایش تعداد ماموران این واحد سی آی ای برای انجام ماموریت درافغانستان نیاز به زمان دارد. اما مقام های سی آی ای، اصرار می کنند این سازمان، متعهد بوده که با استفاده ازصلاحیت تازه خود حملات خود را درکنار گسترش عملیات های هوایی و زمینی افزایش دهد.
آقای پمپیو می‌گوید که رییس جمهور ترامپ به این سازمان اجازه داد که درجنگ با شورش گری خطرات را بپذیرد و برای دست یافتن به یک هدف مناسب این سازمان باید سریع تر و تهاجمی ترعمل کند.»
این خطرات ممکن است مرگ بار باشد. ازسال ۲۰۰۱ تاکنون دست کم ۱۸ ماموراین سازمان درافغانستان کشته شده اند، رقمی که تقریبا نیم قرن قبل درویتنام و لاووس کشته شدند. هفت تن ازاین ماموران که ازواحد فعالیت های خاص بودند سال گذشته در شرق افغانستان کشته شدند.
آقای پمپیو هنگامی اعلام این خبر که سیا ماموران بیشتری را دراین مورد می فرستد، گفت» اگرما ازداخل لحاف خود بیرون نشویم، سازمان موفق نخواهد شد.»
این تغییرات درحالی صورت می‌گیرد که خشونت درماه‌های اخیر درافغانستان افزایش یافته است. حمله به مراکز فرماندهی پولیس و ارتش درشرق درهفته های اخیرتلفات سنگینی براین نیروها وارد کرده است. به اساس یک گزارش یوناما- دفترهیات سیاسی سازمان ملل درافغانستان-بیش‌تر از۱۶۰۰ غیرنظامی درشش ماه اول سال جاری کشته و بیش از سه هزار غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.