سرنوشت مبهـم کمیتۀ ملی‌ المپـیک

گزارشگر:شنبه 6 عقرب 1396 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3رییس حکومت وحدت ملی طی حکمی، محمدظاهر اغبر، رییس کمیتۀ ملی المپیک را به عنوان سرکنسولِ کشور در شهر مونیخ تعیین کرده، اما آقای اغبر گفته که هنوز مشخص نیست که به این وظیفه می‌رود یا نه.
در حکم محمد اشرف غنی آمده که آقای اغبر براساس پیشنهاد وزارت خارجه با حفظ حقوق نظامی‌اش به عنوان سرکنسول افغانستان در مونیخ آلمان تعیین شده است. آقای اغبر پیشینۀ نظامی و رتبۀ جنرالی دارد.
اما ظاهر اغبر به بی‌بی‌سی گفته است: «من هم شنیدم». او افزود که قرار است با رییس حکومت وحدت ملی دیدار کند و «می‌شود در این مورد هم صحبت شود».
رییس کمیتۀ ملی المپیک گفت که برای تصمیم‌گیری دربارۀ کناره‌گیری او از ریاست این کمیته و پذیرش حکم تازۀ رییس حکومت، مجمع عمومی این کمیته تا سه روز دیگر برگزار خواهد شد.
در عین حال، منورشاه شهزاد، سخنگوی آقای اغبر گفته است که تصمیم‌گیری دربارۀ انتخاب و برکناری رییس این کمیته، از صلاحیت‌های مجمع عمومی آن است و هیچ کس دیگری این صلاحیت را ندارد.
آقای شهزاد افزود که تا حال هیچ‌گونه حکم رسمی از جانب ریاست‌جمهوری به کمیتۀ ملی المپیک به صورت رسمی ابلاغ نشده است.
در سال‌های گذشته ادارۀ المپیک در کشور به خاطر اختلافات، دارای دو نهاد با نام همسان و فعالیت‌های موازی بوده است.
کمیته بین‌المللی المپیک تنها یکی از این کمیته‌ها را به رسمیت می‌شناسد که آقای اغبر ریاست آن را بر عهده دارد، اما ریاست‌جمهوری افغانستان کمیتۀ دیگری را به رسمیت می‌شناسد که ریاست آن برعهده محمود حنیف است.
حدود سه هفته پیش در حاشیۀ پنجمین دوره رقابت‌های داخل سالون و هنرهای رزمی آسیا، آقای غنی با رییس شورای المپیک آسیا دیدار و دربارۀ وضعیت کمیتۀ المپیک گفت‌وگو کرد.
در این دیدار شیخ احمدالفهد الصباح به محمد اشرف غنی هُشدار داد که اگر وضعیت ورزش افغانستان بهبود نیابد و دخالت‌های سیاسی ادامه یابد، حضور افغانستان در مسابقات به حالت تعلیق درخواهد آمد.
در این دیدار به افغانستان دو ماه فرصت داده شد تا به دوگانه‌گی و موازی‌کاری در نهاد المپیک افغانستان و مشکلات در این عرصه پایان دهد. افغانستان در سال ۱۹۳۶ عضویت کمیتۀ المپیک را به دست آورد.
در سطح آسیا تنها دو کشور جاپان و فیلیپین پیش از افغانستان عضویت شورای المپیک جهانی و آسیایی را به دست آورده بودند. در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، عضویت این کشور در شورای جهانی المپیک به صورت کامل به حالت تعلیق درآمده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.