معاینۀ شخصی به کمک یک فرمولِ ساده

گزارشگر:یک شنبه 7 عقرب 1396 - ۰۶ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3پزشکان می‌گویند که لازم است حداقل یک مرتبه در سال برای انجام چکپ کلی به پزشک مراجعه کنید. اما اگر جزو آن دسته آدم‌هایی که به این توصیه با جدیت عمل می‌کنند نیستید، توصیه می‌کنیم حداقل به این ۱۰ کار ساده عمل کرده و خودتان را چکپ شخصی کنید تا از سلامت‌تان مطمین شوید.
◄۱ـ به خودتان نگاهی بیندازید:
هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست، پوست سر، نوک انگشتان، اطراف ریشۀ ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هر گونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لکه‌های سرخ به این معنی است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.
◄۲ ـ علایم خستگی را جدی بگیرید:
معمولاً بدون ساعت زنگ‌دار نمی‌توانید صبح‌ها بیدار شوید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی مفرط می‌کنید؟ بعد از ظهر معمولاً خواب‌آلود می‌شوید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این پرسش‌ها مثبت است، احتمالاً دچار کمبود خواب هستید. پس توصیه می‌کنیم شب‌ها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود بازهم هم دچار کم‌خوابی بودید، به پزشک مراجعه کنید.
◄۳ ـ بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:
کوتاه شدن قد می‌تواند خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.
◄۴ ـ به رنگ ادرار توجه کنید:
روشن بودن ادرار به آن معنی است که شما در سلامت کامل به‌سر می‌برید؛ اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد، به این معنی است که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، لازم است با پزشک خود مشورت کنید.
◄۵ ـ بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
حتماً یک تست ورزش بدهید. برای انجام صحیح تست ورزش، لازم است که ۲۰ دقیقه پیاده‌رویِ تند کنید یا بدوید. سپس نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت، بگیرید. عدد به‌دست آمده ضربِ ۴، تعداد ضربان قلب شما را نشان می‌دهد. سپس ۲ دقیقه استراحت کنید و دوباره شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را ضربِ ۴ کنید. عدد به‌دست آمدۀ دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵ بود، با پزشک خود تماس بگیرید.
◄۶ ـ اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقبت پاهای تان باشید:
پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولاً دچار خشکی، زخم و عفونت می‌شود. از آن‌جا که احساس درد در این افراد کمتر می‌باشند، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آنها نگاهی انداخته و چک‌شان کنند.
◄۷ ـ به طور مرتب فشار خون خودتان را چک کنید:
متخصصان پیشنهاد می‌کنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاه‌های سنجش فشار خون خانگی، فشار خون خود را اندازه بگیرید. این باعث می‌شود سریعاً متوجه افزایش فشار خون خود شوید و به پزشک مراجعه کنید.
◄۸ ـ از نظر قلبی چکپ کامل بدهید:
در صورتی که گمان می‌کنید امکان احتمال سکتۀ قلبی در شما وجود دارد، مثلاً مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌کنید، سیگار می‌کشید، کلسترول و فشار خون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاب کامل قلب شامل نوار قلب و تست ورزش برای شما تجویز کند.
◄۹ ـ شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید:
اگر احساس می‌کنید ریزش موی‌تان زیاد شده، از پزشک بخواهید یک آزمایش خون تجویز کرده و میزان آهن خون‌تان را چک کنید. جالب است بدانید کمبود آهن و یا کم کاری تیرویید می‌تواند از دلایل ریزش مو باشد.
◄۱۰ ـ شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:
میوه و ترکاری سالم و تازه بخورید. به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید. تغذیه درست، استراحت کافی و اکسیجن‌رسانی به بدن، سه کلید طول عمر است. مراقب باشید که تمامی گنج‌های به دست آمده به کمک این سه کلید را با مصرف زیاد چاکلت، سیگار کشیدن و نوشیدن الکول به باد ندهید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.