وزارت معارف در جالِ فساد

گزارشگر:یک شنبه 7 عقرب 1396 - ۰۶ عقرب ۱۳۹۶

فساد در معارف به‌خصوص در استخدام معلمان، سال‌هاست که جریان دارد. این وزارت که کلیدی‌ترین وزارت‌خانۀ اجتماعی در افغانستان به شمار می‌آید، به همان پیمانه‌یی که اهمیتِ بنیادی دارد، از فسـاد بنیادی نیز برخوردار است. این وزارت از رهگذر قراردادها، کمک‌های مالیاتی به معارفِ کشور گرفته تا معاشاتِ اضافی و افراد و تشکیلات و مکاتب‌ خیالی، یکی از مستعدترین وزارت‌ها برای فساد بوده است.
بر بنیاد گزارش‌ها، فساد زمانی در این وزارت اوج گرفت که فاروق وردک وزیر آن شد. دنبالۀ آن فساد تا هم‌اکنون ادامه دارد. بخش بسیار مهم و حساسی که در این وزارت به شکل علنی به فساد آلوده می‌باشد، استخدام معلمان است. روزنامۀ ماندگار مدتی پیش، گزارشی داشت از وضعیتِ فساد در وزارت معارف؛ به‌خصوص در بخش استخدامِ معلمان که پای سارنوال و مفتش را به ماندگار باز کرد که چرا چنین گزارشی نشر شده است. اما هرگز همین دادستانان و بررسی‌کننده‌گان به وزارت معارف مراجعه نکردند تا ببینند که در آن چه می‌گذرد.
اما حالا که گزارش‌ها بار دیگر از استخدام معلمان با رویکردِ فسادآلود پرده برداشته است، معلوم می‌شود که این وزارت هیچ تغییری را در عرصۀ مبارزه با فساد شاهد نبوده است. آمار و ارقامی که سال پیش وزارت معارف منتشر کرد و آن‌چه که اکنون گفته می‌شود، پرده از فساد و چپاولِ وحشتناک در این وزارت برمی‌دارد. ثبت میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران معلم و صدها مکتبِ خیالی در این وزارت بارها در گزارش‌هایِ رسانه‌های داخلی و خارجی غوغا به‌پا کرد، اما جالب است که به هیچ کدام از آن‌ها رسیده‌گی نشد و در عوض، کلیدی‌ترین فرد این وزارت که به فساد متهم بود، به مدارج و مقام‌های عالی دولتی نایل آمد.
این در حالی است که اگر دولت توجه لازم را به بخش معارف می‌کرد، در هفت سال گذشته و به‌خصوص در ده سال اخیر، ما شاهد شکل گرفتنِ نسلی می‌بودیم که کاملاً به کشور و آبادانیِ آن می‌اندیشید و یک نسل پُر از دانش و تحرک به آینده‌گان تقدیم می‌شد. اما در افغانستان به این نکتۀ مهم اصلاً توجه نشد و این وزارت صرفاً به عنوان گاو شیری در اختیار برخی از افراد و حلقاتِ فاشیست و فاسد قرار گرفت.
به هر صورت، حالا که یک بارِ دیگر بحث فساد در وزرات معارف بالا شده، آن‌هم در بخش استخدام معلمان، باید گفت که فساد در این بخش چنان شرم‌آور است که حتا شرحِ آن مو را بر بدن راست می‌کند. علاوه بر سوءاستفاده‌های مالی، سوءاستفادۀ جنسی نیز یکی از فکتورهایِ فساد در این بخش از وزارت معارف محسوب می‌شود. تعیین افراد بر اساس واسطه، از فسادهای بسیار سبک و رایجی است که در کُل ادارات دولتی افغانستان وجود دارد. بنابراین تنها راهی که برای مبارزه با فسادهای شرم‌آور در این وزارت‌خانه وجود دارد این است که: اول این وزارت از شرِ همان شبکۀ فاسد و عنکبوتیِ به‌جا مانده از دورانِ گذشته نجات یابد و نسل تازه‌تری از تحصیل‌یافته‌گانِ بیکار جایگزینِ آنان شوند و به این وزارت که مهم‌ترین وزارت‌خانه در کشور است، سامان بدهند. در قدم دوم و فوری‌تر، باید افراد فاسد و معروف در وزارت معارف که در مراکز ولایت‌ها فعال اند، مورد حمایتِ هیچ مقام دولتی به هیچ دلیلی قرار نگیرند و هرچه زودتر از سمت‌های‌شان سبک‌دوش و به دادستانی معرفی شوند.
برخی از کارمندان وزارت معارف می‌گویند که همین اکنون پرونده‌هایی از فسادِ برخی افراد مهم در این وزارت در دادستانی کُل کشور وجود دارد اما به دلایلی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و افرادی که باید در پشت میله‌های زندان باشند، همین اکنون بی‌هیچ هراسی بر کرسی‌های مهمِ این وزارت فقط به دلیل مهارت‌شان در فساد و تعلق‌شان به فلان گروه و جناح، تکیه زده‌اند. انتظار مردم افغانستان این است که وزارت معارف در گامِ نخست باید شامل اصلاحاتِ انسانی شود و سپس در سایر بخش‌ها اصلاحاتِ لازم صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.