رییس اجرایی: به چشم مردم خاک نپاشیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 9 عقرب 1396 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۶

عبدالله عبدالله رییس اجرایی در نشست شورای وزیران گفت که مقام‌های حکومتی باید گزارش‌های انتقادی از کارکردهای‌شان را جدی گرفته و با اتخاذ راهکاری‌های منطقی به این انتقادها پاسخ دهند.
mandegar-3او گفت که همه باید به کاستی‌های خویش اعتراف کنیم و به چشم مردم خاک نپاشیم.
افغانستان باید به پای خود بیایستد
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی همچنان گفت که رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا در جریان فصل زمستان سال جاری یک سفر ویژه به افغانستان خواهد داشت.
رییس اجرایی حکومت افزود: در سفر هفتۀ گذشته وزیر خارجۀ امریکا به افغانستان، پیرامون راهبرد تازۀ این کشور در مورد افغانستان بحث صورت گرفت و رهبران حکومت وحدت ملی سخنانی مشخص را در این ارتباط بیان کردند.
آقای عبدالله می‌گوید: «هفته گذشته با رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا دیدار داشتیم که در جریان آن، در مورد پالیسی جدید و تعهد امریکا در قبال افغانستان، تعهدات بین‌المللی، برگزارى انتخابات شفاف و عادلانه، مبارزه با فساداداری، مسایل امنیتی، پناهگاه‌های تروریستی و همکاری‌های منطقه‌یى با وضاحت بحث صورت گرفت».
دکتر عبدالله اظهار داشت که در جریان صحبت‌هایش با وزیر خارجۀ امریکا، راهبرد تازۀ ایالات متحده را در قبال افغانستان و کشورهای جنوب آسیا، یک فرصت خوب خواند و گفته که باید از آن به طور گسترده استفاده صورت گیرد.
او با اشاره به بخشی از راهبرد امریکا در زمینۀ اصلاحات و مبارزه با فساد اداری در دولت افغانستان، گفت که اگر حکومت در این زمینه ناکام شود، حضور همیشه‌گی نیروهای خارجی در افغانستان خواست مردم نخواهد بود. او تأکید کرد که حکومت باید شرایطی را ایجاد کند که افغانستان به پای خود بیایستد تا ضرورت به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نباشد.
رییس اجرایی تصریح کرد: «تعهد جامعۀ بین‌المللی یک تعهد بی‌پایان برای کمک در افغانستان در هر حالت و در هر شرایط نیست، در پالیسی امریکا یک نکته این است که وقتی آنان حضورشان را محدود نکردن و محدود به شرایط ساختن، ما مسوولیت داریم که شرایط را مساعد بسازیم تا به وقت مناسب افغانستان به پای خود بیایستد و ضرورت به حضور نیروهای بین‌المللی نباشد، اما اگر ما در کار خود ناکام بمانیم، حضور نامحدود از لحاظ زمانی قوای خارجی چیزی نیست که خواست مردم افغانستان باشد، بلکه ضرورتش را مردم افغانستان درک می‌کنند».
گفتنی‌ است که سفر وزیر خارجۀ امریکا پس از اعلام راهبرد تازۀ آن کشور، به کشور‌های منطقۀ افغانستان افزایش یافته و در جریان هفتۀ گذشته، او در یک سفر از پیش نااعلام شده، وارد افغانستان شد و در پایگاۀ نظامی بگرام با مقام‌های دولتی کابل دیدار کرد.
وزیر خارجۀ امریکا پس از سفرش به افغانستان، به پاکستان و هند نیز سفر کرده و در صحبت با مقام‌های پاکستانی، از آنان خواست تا در برابر لانه‌های امن تروریستان اقدام‌های جدی را روی دست گیرد.
او هم‌چنان علاوه کرده که اگر پاکستان اقدام‌های جدی را روی دست نگیرد، امریکا اقدام به نابودی لانه‌های هراس‌افگنان در آن کشور خواهد زد.
گزارش‌های پژوهشی باید جدی گرفته شود
دکتر عبدالله در قسمتی از سخنانش با اشاره به نشر گزارش‌های پژوهشی و انتقادی از سوی رسانه‌ها در پیوند به کارکردهای نهادهای حکومتی، اظهار داشت: «وقتی گزارش‌های پژوهشی و انتقادی به نشر می‌رسد، باید به دقت به آن نگریسته شود، تا درک شود که چه کاری‌هایی در مورد بهبود آن کرده می‌توانیم».
او تأکید کرد که مسوولان باید به موجودیت مشکلات در اداره‌های‌شان اعتراف کرده و گام‌های اساسی را برای آوردن اصلاحات بردارند. او گفت: «همۀ‌ ما باید به مشکلات و کاستی‌هایی که داریم، اعتراف کنیم و واقعیت‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم. گرچه امکان این هم نیست که مردم از همه چیز اطلاع داشته باشند، اما ما نباید به چشم مردم خاک بپاشیم. همۀ همکاران باید برای اصلاحات قدم‌های اساسی را بردارند».
هم‌زمان بااین، رییس اجرایی از وزارت معارف خواست تا نشر گزارش‌های موجود در زمینه فساد گسترده در این نهادها را پذیرفته و اقدامات جدی را برای مبارزه با فساد روی دست بگیرد.
او گفت: «توجه وزارت معارف را خواستاریم تا این گزارش‌ها را به دیده سازنده بپذیرد و اقداماتی را که در راه نفی فساد اداری است، بگیرد. ما وزارت معارف را اطمینان می‌دهیم که حمایت ما را در آوردن اصلاحات دارید».
این درحالی است که به تازه‌گی کمیتۀ مشترک نظارت و ارزیابی از فساد اداری، گزارشی را از فساد گسترده در وزارت معارف به نشر رسانده است. این گزارش نشان می‌دهد که در وزارت معارف کشور فساد گسترده‌یی وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.