نهنگ آبی در افغانستان دلهـره‌‌ و تـرس درمیـان جـوانـان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 9 عقرب 1396 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۶

در این روزها بحث «بازی نهنگ آبی» در افغانستان میان جوانان از موضوعات بسیار داغ است که دلهره‌ و ترس‌ را در میان این قشر ایجاد کرده است.
هرچند این بازی مرگ‌بار که از طریق انترنت به افراد پیش‌کش می‌شود، تا هنوز به افغانستان وارد نشده و تنها بحث آن در میان جوانان به‌ویژه در نهادهای mandegar-3آموزشی سر زبان‌هاست. اما افراد بین سنین ۱۸ – ۲۵ بیشتر علاقه‌مند رفتن به این بازی مرگ بار هستند.
برخی از استادان روانشناسی به این باور هستند که جوانان و افراد کم‌سن که در اجتماع منزوی هستند و زنده‌گی برای آنان ناخوشایند است، بیشتر شکار چنین بازی‌ها می‌شوند.
آنان می‌گویند که بررسی‌های انجام شده و نوار‌های نشر شده در مورد «بازی‌ نهنگ‌آبی» نشان می‌دهد که نوجوانان بیشتر شکار این بازی مرگ‌بار بوده‌اند.
شرف‌الدین عظیمی، استاد روانشناسی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار با اشاره به آسیب‌های این بازی می‌گوید: این بازی یکی از مرگ‌بارترین بازی‌ها در جهان است که قربانیان زیادی در پی‌ داشته‌ است.
آقای عظیمی می‌افزاید که هرچند برنامه نویس این بازی تحت بازداشت قرار دارد، اما این موضوع از دست فرد ایجاد کنندۀ او بیرون است و به دسترس یک تیم قرار گرفته و در بیشتر کشورهای اطراف روسیه و حتا بیرون از این ساحه نیز فعالیت می‌کند و این بازی دو قربانی در ایران نیز داشته است.
به گفتۀ آقای عظیمی، هر چند این بازی در افغانستان نرسیده، اما ترس و دلهره را در میان افراد به‌ویژه جوانان ایجاد کرده است.
آقای عظیمی خاطر نشان می‌کند که «بازی نهنگ آبی» با اندیشه‌های روانشناسانه به پیش می‌رود و با استفاده از گزینه‌های روانشناسی در ظرف چند روز فرد عضو شده را وادار می‌کند با مردم قطع رابطه کنند، آهنگ‌های تراژید بشنوند، از زنده‌گی ناامید باشند و کارهای خطر آفرین را آزمایش کنند.
او گفت: پس از این‌که شما عضویت این بازی را گرفتید، برخی از موضوعات خصوصی شما توسط ادمین برنامه حک می‌شود و در صورتی که شما خلاف دستورهای ادمین برنامه عمل کنید به شما هشدار می‌دهد موضوعاتی که از طریق رسانه‌های اجتماعی و تیلفون همرای شما حک شده را افشا خواهد کرد و این موضوع شما را ناگزیر می‌سازد تا به دستورهای او عمل کنید و در نهایت بیرون شدن از این برنامه چالش‌‌برانگیز و حتا نا ممکن است.
این استاد روانشناسی، با اشاره به شکارشدن افراد در چنین بازی‌ها، می‌گوید که دو بحث روانشاسی در این بازی نهفته است: اول این‌که غرور کاذب و خود شیفته‌گی‌های قشر جوان سبب می‌شود تا شکار این بازی شوند و دوم سرخورده‌گی در میان برخی از جوانان نیز سبب می‌شود تا به چنین دامی در افتند.
آقای عظیمی، پیشنهاد می‌کند که خانواده‌ها باید برای جلوگیری از منزوی‌شدن فرزندان نوجوان‌شان حس ‌همکاری با آنان را در پیش گیرند تا از به‌دام افتادن چنین فاجعه‌هایی جلوگیری شود. هم‌چنان، روابط نیک ایجاد کردن با فرزندان در خانواده‌ها، دستگیری آنان در وقت گرفتاری با مشکلات می‌تواند از رفتن به چنین بازی‌ها و قربانی‌شدن جلوگیری کند.
این استاد روانشناسی بیان کرد که افراد آسیب‌پذیر بیشتر قربانی این بازی‌ می‌شوند. تیمی‌که برای جذب افراد در این بازی کار می‌کنند، تمام فعالیت‌های افراد آسیب‌پذیر را همه روزه تحت مراقبت قرار می‌دهند. مثلاً نظرات ناامید کنندۀ یک کاربر رسانۀ اجتماعی در مورد کشتارها و خودکشی‌ها را می‌بینند و برایش ‌درخواست ادمین می‌فرستند.
او گفت که پیش از گرفتار شدن فرزندان به چنین دامی مرگ بار، باید حانواده‌های برنامۀ پیش‌گیری کنند‌ه و راه حل‌ها را برای فرزندان آسیب‌پذیر خود پیدا کنند. به باور این استاد روانشناسی، بیشتر کسانی که در زنده‌گی منزوی‌ هستند و در سن‌ پایین قرار دارند گرفتار این دام می‌شوند.
بازی نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در کشور روسیه توسط فلیپ کودکن برنامه نویسی شد. آقای کودکن دانشجوی رشته روانشناسی در یکی از دانشگاهای روسیه بود. اما پس از آن‌که استاد از ارتباط کودکن با دختری آگاهی حاصل می‌کند او را مورد تهدید قرار داده در نهایت از دانشگاه اخراج می‌شود. اما بعداَ می‌بیند که استادش با آن دختر روابط دارد.
«کودکن» پس از اخراج شدن از دانشگاه به فکر انتقام گرفتن از استادش می‌شود و برنامۀ «نهنگ آبی» را راه اندازی می‌کند و به فرزند استاد درخواست می‌فرستد و نهایت او را به‌کام مرگ می‌فرستد.
این بازی ۵۰ مرحله دارد که تنها در کشور روسیه ۱۳۰ قربانی داشته است“ادمین بازی نهنگ آبی” (تیمی که در این مورد کار می‌کند) همه روزه یک دستور را برای فرد عضو شده از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌فرستد و شما با فرستادن تصویر او را مطمین سازید که وظیفه را انجام داده‌اید. مثلاً می‌فرستد که « با تیغ روی دست f- 57 حک کن یا روی رگ‌های دست را با تیغ جرح بزن، فلم‌های ترسناک نگاه کن، به آهنگ‌های تراژید کوش بده.
۵۰ مرحلۀ بازی نهنگ آبی:
۱ – ادمین درخواست می‌فرستد
۲ – روزانه یک دستور باید انجام بدهید
۳ – با تیغ روی دست f- 57 حک کن تصویرش به ادمی بفرست
۴ – فلم‌های ترسناک تماشا کن
۵ – با تیغ رگ‌هایت را ببر
۶ – احساس کن نهنک استی
۷ – حود را شکنجه کن
۸ – روی دستت با تیغ f -40 حک کن
۹ – فلم وحشتناک تماشا کن
۱۰ – آهنگ‌های تراژید بشنو
۱۱ – لبته با تیغ ببر
۱۲ – سوزن در دستت فرو ببر
۱۳ – با یک عضو دیگر بازی صحبت کن
۱۴ – ادمین تاریخ مرگ برایت می‌فرستد قبول کن
۱۵ – نزدیک خط آهن برو
۱۶ – با هیچ کس گفت‌و گو نکن
۱۷ – نوارهای ترسناک ببین
۱۸ – روی بدن با تیغ بریده‌گی ایجاد کن
۱۹ – احساس کن یک نهنگ استی
۲۰ – از یک ساختمان بلند خود را پایین انداز
۲۱ – به یک پشت بام برو و در لبۀ آن بنشین قسمی که پاهایت آویزان باشد
۲۲ – یک وظیفۀ محرمانۀ
۲۳ – قول بده که یک نهنگی
۲۵– ساعت چهار بامداد وقتی بیدار شدی آهنگ‌ غمگین گوش کن
از شمارۀ ۳۰ تا ۴۹ گفته‌های فوق را همه روزه تکرار کن.
۵۰ از ساختمان چند طبقه پاین بپر تا نهنگت را بگیری.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.