ضربه برق‌آسای دیگر بن سلمان برای حذف مخالفان

گزارشگر:دو شنبه 15 عقرب 1396 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3سرعت عامل اصلی درک تحولات تند و شتابزده عربستان در حوزه‌ای است که مبارزه با فساد خوانده می‌شود، به طوری که تنها چند ساعت بین صدور دستور تشکیل کمیته‌ عالی مبارزه با فساد از سوی شخص پادشاه و صدور اولین دور از دستورات غافلگیرکننده از سوی این کمیته به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان زمان برد.
به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، این کمیته پیش از آنکه قوام یابد و حتی اولین نشست خود را برگزار کند، جمعی از چهره‌های برجسته و بزرگ عربستان را برکنار کرده و دستور بازداشت آنها برای آغاز تحقیقات درباره اتهامات مختلف فساد صادر کرد که از جمله آنها ۱۱ شاهزاده و گروهی از وزرا و مسؤولان عالی رتبه سابق و کنونی بودند.
افراد نزدیک به محمد بن سلمان اظهار داشتند، مردم عربستان منتظر چنین اقدامی بودند و این حرکت در راستای طرح محمد بن سلمان برای گفت‌وگو با افکار عمومی و انعکاس جدیت طرحش در تقویت سیستم «شفاف‌سازی مالی» در ادارات عربستان است.
اما برخی محافل داخل خاندان حاکم نسبت به بهره‌برداری از دستور شتابزده پادشاهی در جهت تسویه حساب‌ها با دشمنان و رقبای محمد بن سلمان، شاهزاده جوان عربستانی نگران هستند به ویژه اینکه در میان چهره‌هایی که در مرحله اول نام‌ آنها به صورت رسمی برای انجام تحقیقات اعلام شده، برخی اسامی چهره‌های مخالف و از جبهه مخالفان ولیعهد جوان و قدرتمند دیده می‌شوند.
کمیته مذکور عصر شنبه تشکیل شده و فورا تعدادی از شاهزادگان و وزرای سابق عربستان را بازداشت کرد.
همچنین در پی تشکیل این کمیته پرونده‌های سیل‌های جده و بیماری‌ ناشی از ویروس کرونا دوباره گشوده شدند.
به گفته ناظران آگاه تصمیم اخیر می‌تواند منجر به حذف تعداد بیشتری از چهره‌های برجسته به ویژه فعالان در حوزه مزایده پروژه‌های زیرساختی شود که از جمله آنها پیمان‌کاران نزدیک به یک شاهزاده برجسته در خاندان حاکم و از مخالفان محمد بن سلمان هستند.
سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان عصر روز شنبه دستور تشکیل کمیته‌ای عالی به ریاست محمد بن سلمان و عضویت رئیس هیئت نظارت و تحقیقات، رئیس سازمان ملی مبارزه با فساد، رئیس دفتر نظارت کل، دادستان کل و رئیس مرکز امنیت کشور را جهت پیگیری مسایل مربوط به اموال عمومی و مبارزه با فساد صادر کرد.
طبق اطلاعاتی که روزنامه رای الیوم در این زمینه به دست آورده، داده‌هایی که کمیته بر اساس آنها کار خود را آغاز کرده پرونده‌های اطلاعاتی مبسوطی هستند که یک دستگاه امنیتی محرمانه که پنهانی با ولیعهد کار می‌کند، به دست آورده و رای الیوم نیز پیشتر در این خصوص نوشته بود که ویژگی این دستگاه اطلاعاتی دوستی با شاهزاده جوان و حمایت از او و نیز جمع‌آوری اطلاعاتی در راستای خدمت به منافع بن سلمان است.
ناظران بر این باورند که اقدام ناگهانی روز شنبه که گروهی از شاهزادگان و چهره‌های پیشکسوت خاندان سعودی از جمله شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، وزیر گارد ملی را هدف گرفت، منجر به تغییر قوانین بازی در عربستان شده و نشان می‌دهد که گروه حامی بن سلمان طبق گفته یک منبع آگاه و مورد اطمینان به دنبال به دست گرفتن تمامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فضاهای اقتصادی از راه فساد و خرابکاری هستند که می‌تواند تمامی رقبای آنها را از دور خارج کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.