مطالعه صحیح

گزارشگر:سه شنبه 16 عقرب 1396 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۶

بخش نخست/

mandegar-3۱٫برخی افراد ترجیح می‌دهند در سکوت مطالعه کنند و برخی در سروصدا؛ بعضی صندلی راحتی را می‌پسندند و بعضی دراز کشیدن یا نشستن رسمی را؛ اصلاً وسواس به خرج ندهید و در هر حالتی که راحت‌تر هستید، مطالعه خود را آغاز کنید.
۲٫اگر مکان مطالعه شما کمی آشفته و به هم ریخته است، مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ زیرا در این صورت، در حین مرتب کردن اتاق، به مطالبی که مطالعه کرده اید، فکر خواهید کرد و زمان مفیدی را از دست نخواهید داد.
۳٫گاهی اوقات از مکان‌های استثنایی و هیجان‌انگیز، استفاده کنید؛ تا مطلبی که مطالعه می‌کنید، همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلاً در یک شب بارانی با یک چتر و یک چراغ قوه، زیر باران بروید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخی و قدیمی، به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید.
۴٫اگر امکان داشته باشد، موضوع مورد مطالعه شما با مکانی که انتخاب می‌کنید، هم‌آهنگی و سنخیت داشته باشد. این کار، به افزایش بهره‌وری شما، بسیار کمک می‌کند. این هم‌آهنگی، شامل ابزار و لوازم مورد نیاز نیز می‌شود.

۵٫پیش از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت مهم و ایده‌آل را برای مکان مطالعه، در ذهن خود فهرست کنید؛ تا راحت‌تر بتوانید آن را بیابید.
۶٫در مکان مطالعه شما، باید راهی برای خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد، زیرا توقف در مطالعه و چشم دوختن به بی‌نهایت، در افزایش کارآیی مطالعه، بسیار سودمند است؛ حداقل گاهی به سقف اتاق خیره شوید.
۷٫هیچ‌گاه مطالعه خود را به حضور در جای خاصی مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت، بهانه‌یی می‌یابید تا در سایر جا‌ها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت، «مکان مطالعه، جایی است که شما هستید».
۸٫میزان نور، دمای محیط، شکل صندلی و سایر شرایط در مکان مطالعه شما، باید به گونه‌یی نباشند که شما را خواب آلوده کنند.
۹٫تهویه خوب و اکسیژن زیاد در مکان مطالعه، شرطی حیاتی است.
روش مطالعه
۱٫بهترین روش کتاب‌خوانی، روشی است که خواننده در این کار بتواند زیبایی‌های چیزی را که می‌خواند، دریابد و به هنگام لزوم، معایب آن را بفهمد و این از راه پرورش و تمرین حاصل می‌شود.
۲٫در معانی کلماتی که برای نخستین‌بار می‌بینید، دقت کنید و تصور نکنید که مفهوم جمله، آن معانی را برای ما کشف می‌کند و همان زمان، بهترین وقت برای رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.
۳٫در خواندن کتاب، استقامت داشته باشیم. استقامت، لجاجت نیست؛ بلکه نوعی بردباری است که ذوق ما را پرورش می‌دهد و درک ما را عمیق می‌کند.
۴٫برای رسیدن به عمق معنای یک کتاب خوب، باید آن را دوبار بخوانیم و با آن، ارتباط همیشه‌گی داشته باشیم. یک اثر ارزش‌مند، ما را سعادت‌مند می‌سازد. ما نمی‌توانیم با یک بار خواندن، به این درجه از خوشبختی برسیم؛ هر چند در این یک‌بار، دقت فوق‌العاده به کار بریم.
۵٫اگر بخواهیم از کتابی که خوانده‌ایم، نظر صحیحی پیدا کنیم، باید دربارۀ آن گفت‌وگو کنیم. کتاب‌های خوب، افق گفت‌وگوهای پُرثمر را به روی ما می‌گشایند و این، همان چیزی است که ما آن را مباحثه می‌نامیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.