برخی از نهادهای حمایت از خبرنگاران: واردشدن افغانستان به منطقۀ سبز آزادی بیان، دست‌آورد نهادهای حمایت از خبرنگاران است

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 22 عقرب 1396 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۶

واردشدن افغانستان به منطقۀ سبز آزادی بیان، حاصل تلاش‌های نهادهای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌هاست.
صدیق‌الله توحیدی مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران، وارد شدن افغانستان به منطقه سبز آزادی بیان را دست‌آورد بزرگ برای نهادهای حمایت از mandegar-3خبرنگاران و رسانه‌ها تلقی می‌کند.
این درحالی ‌است که افغانستان در نشست یونسکو که هر دو سال بعد برگزار می‌شود، وارد منطقه سبز آزادی بیان شد.
در رده‌بندی کشورها از سوی یونسکو که بر بنیاد وضعیت آزادی بیان در کشورها صورت می‌گیرد، بدترین وضعیت فعالیت رسانه‌‌یی رنگ سیاه دارد و رنگ‌های سرخ، سبز، زرد و سفید، به ترتیب نشان‌دهنده وضعیت بهتر برای رسانه‌ها و خبرنگاران است.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو، در نشست اخیر خود با رده‌بندی تازه در زمینه آزادی بیان، افغانستان را از منطقه سرخ بیرون کشیده و به منطقه سبز وارد کرده است.
و اما توحیدی می‌گوید: به دلیل این‌که در افغانستان هیچ خبرنگاری زندانی نشده و قوانین مختلف برای حمایت از آزادی بیان و خبرنگاران وجود دارد، یونسکو افغانستان را از از منطقه سرخ بیرون کشیده و به منطقه سبز وارد کرده است.
او تاکید کرد: عدم محاکمه خبرنگاران، نبود هیچ زندانی خبرنگار، عدم سانسور و داشتن قوانین مختلف برای حق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان، افغانستان را وارد خط سبز آزادی بیان در سازمان یونسکو کرده است.
توحیدی به روزنامه ماندگار گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان توسط گروه‌های تروریستی مورد حمله قرار می‌گیرند؛ اما حکومت تاکنون هیچ خبرنگاری را زندانی نکرده؛ بنابر این دلایل افغانستان در خط سبز قرار گرفته است.
به گفته توحیدی: یونسکو نظر به ارقام تخمینی و سیاست‌های رسمی حکومت‌ها در مورد آزادی بیان کشورها ابراز نظر کرده و آن را دسته‌بندی می‌کند.
وی افزود: طور مثال چین درخط سیاه قرار دارد و معنای‌اش این است که در این کشور هیچ قانونی برای آزادی بیان وجود ندارد، روسیه در خط سرخ قرار دارد، یعنی آزادی بیان و کار خبرنگاری در این کشور با خطر مواجه است، در عربستان سعودی حتا یک خبرنگار کشته نشده؛ اما خبرنگار آزاد وجود ندارد.
با این حال اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفته که تصمیم تازه یونسکو در مورد افغانستان پس از آن اتخاذ شد که در یک سال گذشته، تلاش‌های گسترده‌ای برای تامین مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها و پی‌گیری قضایای خشونت بر خبرنگاران، صورت پذیرفته است.
در همین حال، سید‌آقا فاضل حسین سانچارکی، معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ که در نشست اخیر یونسکو شرکت کرده بود، گفته که در سال‌های گذشته، یونسکو به تکرار از دولت افغانستان خواسته بود تا قضایای قتل خبرنگاران را پی‌گیری کند، اما دولت افغانستان در این زمینه کاری انجام نداده بود.
سانچارکی تاکید کرد: پس از آن که کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت به پیشنهاد فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌ها و تایید حکومت تشکیل شد، در زمینه پی‌گیری قضایای خشونت بر خبرنگاران گام‌های موثری برداشته شده است.
به گفته‌ی فاضل سانچارکی، گزارش‌هایی که در مورد بررسی این ۳۵ قضیه و کار کردهای دیگر کمیته مشترک به یونسکو ارایه شده است، سبب شد که یونسکو افغانستان را از منطقه سرخ خارج و شامل منطقه سبز بسازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.