شـوهرتان را گـرامی بدارید! (ویژۀ بانوان)

گزارشگر:عباس خراسانی/ شنبه 27 عقرب 1396 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۶

mandegare-3مردان سرپرست زنان هستند، به دلیل آن‌که خداوند برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و به دلیل آن‌که از اموال‌شان خرج می‌کنند؛ پس زنان صالح، متواضع و فرمان‌بردارند و برای آن‌چه خدا حفظ کرده، اسرار شوهر خود را حفظ می‌کنند. (نساء، ۳۴)
در زبان عرب به شوهر «بعل» می‌گویند و آن در لغت به «بت» گفته می‌شود، در قرآن هم به این معنا استفاده شده است.
«آیا بت «بعل» را می‌پرستید و بهترین آفریده‌گان را وا می‌گذارید» (صافات، ۱۲۵).
اولین واکنش نسبت به بت، تواضع و احترام می‌باشد و این کرنش و تواضع و احترام از عظمتی که بت در پیش بت‌پرست دارد، سرچشمه می‌گیرد؛ در حدیث شریف نبوی پیامبر اسلام (ص) نیز با تمثیل سجدۀ زن به همسر به این حقیقت بزرگ اشاره نموده‌اند:
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَهَ أَنْ تَسْجُدَ لِزُوجِِها «اگر بنا بود امر می‌کردم کسی بر کسی سجده کند، امر می‌کردم زن بر شوهرش سجده کند.» (حر العاملی، ج ۱۴، ص ۱۱۵)
در این حدیث پیامبر (ص) با توجه به روحیه و فطرت مرد، احترام و تواضعِ زن را نسبت به مرد بیان نموده است؛ و همین پیامبر توجه به عواطف زن را به مرد سفارش اکید نموده است.
زن برای تحقق این احترام و تواضع باید دو کار را نسبت به همسرش رعایت کند:
۱) تأیید و مقبولیت همسر
مرد بیش از هر چیزی نیاز به تأیید شدن دارد، خانم دکتر لورا این گونه می‌گوید:
«مردها می‌توانند در بازداشتگاه‌های اسرای جنگی شلاق‌ها را تحمل کنند، اما نمی‌توانند جریحه‌دار شدنِ غرورِ خود را تحمل نمایند. برای آن‌ها تأیید شدن از سوی همسرشان در حکم دریافت آکسیجن است و اگر این تأیید صورت نگیرد، احساس مردانۀ خود را از دست می‌دهند.» (شل سینگر، ص ۱۱۰).
دکتر مجد در کتاب روان‌شناسی زن و مرد می‌گوید که در تحقیقی که از ده هزار زن موفق غربی که زنده‌گی زناشویی و اجتماعی رضایت‌بخشی داشته‌اند، پرسیده شد که: شما پایه‌های توفیق در زنده‌گی داخلیِ خود را چه می‌دانید؟ آن‌ها در پاسخ به دو مورد اشاره کردند:
۱) تأیید کردن همسران
۲) احساس لذّت از انجام وظایف داخلی خانه (ص ۳۴).
در تحقیقی که خانم داکتر شل سینگر از طریق انترنت انجام داده، مردها نیازهای خود را این گونه بیان کرده‌اند:
۱) مرد می‌خواهد در نظر زنش مهم‌ترین شخص مورد علاقۀ او باشد.
۲) مرد به این احتیاج دارد که تأیید شود، مورد قدردانی واقع گردد. زنش به او احترام بگذارد، آن‌هم به این دلیل که او مردی واجد شرایط است، شوهر و پدر واجد شرایط است.
۳) مرد به این احتیاج دارد که وقتی از سر کار به خانه می‌آید، زنش با روی خوش از او استقبال کند.
۴) مرد به این احتیاج دارد که زن به علایقِ او علاقه نشان دهد.
۵) مرد به تشویق‌های زنش احتیاج دارد تا یک مرد باشد.

◄ تکریم کردن شوهر
جریحه‌دار کردن غرور یک مرد برای او بسیار گران تمام می‌شود و امکان دارد در زنده‌گی زناشویی تأثیر نامطلوب دایمی بگذارد. یک مرد به سختی می‌تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد.
علاوه بر تأیید و مقبولیت همسر، زن باید به همسرش به عنوان فردی که شایستۀ احترام و تکریم می‌باشد، بنگرد و از هرگونه برخورد تحقیرآمیز به‌شدت بپرهیزد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.