واکنش‌ها به حادثـه پنجشنبه: از درون حـکومت هـدف قـرار مـی‌گیـریم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 27 عقرب 1396 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۶

بعد از ظهر روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، صدها تن از حامیان عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و والی بلخ گردِهم‌آیی را برای قدردانی و پاس‌داشت از کارکردهای عطامحمد نور در یکی از هوتل‌های شهر کابل برگزار کرده بودند.
mandegare-3گردهم‌آیی در جریان بود که دو حمله کنندۀ انتحاری می‌خواستند خودشان را به داخل هوتل برسانند و دست به حمله انتحاری بزنند که در دهن دروازۀ هوتل با ممانعت نیروهای امنیتی روبه‌رو می‌شوند و یکی از آنان خود را منجر می‌سازد و دیگرش از سوی نیروهای امنیتی از پا در می‌آید.
براساس آمارها رسمی، در این حادثه ۱۵ تن به شهادت رسیدند، اما به گفتۀ شاهدان رویداد، شمار شهدا به بیش از ۲۰ تن می‌رسد و ده‌ها تن دیگر به شمول چند خبرنگار زخمی شدند.
تصویربردار تلویزیون راه فردا نیز در این حادثه جان باخته است. گروه داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که هدف آن حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود.
این رویدار در دو روز گذشته موجی از واکنش‌ها و انتقادها را در میان نخبه‌گان سیاسی کشور و شهروندان در پی داشته است. بسیاری از نخبه‌گان و سیاست‌مدارن حمله بر گردهم‌آیی اعضای جمعیت اسلامی را «هدف‌مند» می‌خوانند و تأکید دارند که دستانی از درونِ نظام در پشت این حمله‌ها وجود دارد.
به باور سیاست‌مدارنِ کشور، یگانه راه‌حل برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و تفرقه‌افگن، وفاق ملی و تحلیل درست از وقایع کشور است.
عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب ِجمعیت اسلامی افغانستان لحظاتی پس از این رویداد در پیامی گفت: “دشمنان ما و حلقات معین در درون نظام، تابِ دیدنِ لحظه‌یی از خوشی مردم ما را نیاوردند ‌و در ادامۀ توطیه‌های پیشین در برابرِ جنبش رستاخیز، مراسم خاک‌سپاری سالم ایزدیارِ شهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند که سوگمندانه شماری از عزیزان ما مشمول شرکت کننده‌گان مراسم و نیروی‌های امنیتی، شهید و ‌مجروح شده اند”.
آقای نور در ادامه می‌گوید: از حکومت که بخش مشخصی از آن، خود به عنوان حمایت کنندۀ حلقۀ خبیثه و طراحان این رویداد شناخته می‌شود، توقعی نداریم که رویداد را پیگیری کند، اما مبارزۀ ما با هراس‌افگنی و هراس‌افگنان و عدالت‌خواهی و حق‌طلبی ما همچنان ادامه دارد و این‌گونه رویکردها که عوامل آن مشخص است، ما و مردم ما را از مسیرمان باز نمی‌دارد.
در سوی دیگر، صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به این حمله می‌گوید که تروریستان و حامیان‌شان باید بدانند که جمعیت اسلامی افغانستان قربانیان بی‌شماری در برابر «تروریستان» داده اند و این‌گونه اعمال «جنایت‌کارانه»، هرگز مردم را از مسیری که انتخاب کرده اند، بر نمی‌گرداند.
آقای ربانی با پخش اعلامیه‌یی هم‌چنان گفته است: “‏‎حملۀ تروریستی امروز بر یک همایش مردمی، یکبار دیگر پرسش‌های جدی‌یی را در مورد چگونه‌گی اجرای این‌گونه اعمال ترویستیِ هدفمند مطرح می‌کند. یک بار دیگر لازم به تأکید است که اشخاص و حلقاتِ معلوم‌الحال به جای پرداختن به اولویت‌های کشور نباید در شرایط کنونی با ماجراجویی و عقده‌گشایی، فضای سیاسی کشور را از این بیش‌تر قطبی و مکدر سازند.
رهبر جزب جمعیت به این باور است که ‏‎نیروهای امنیتی و دفاعی مسوولیت دارند تا ریشه‌های این‌گونه اعمالِ «جنایت‌کارانه را شناسایی و به مردم معرفی کنند.
‏‎همزمان با این، دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، داعش در سایۀ طالبان فعالیت می‌کند و برخورد حکومت با تحریک طالبان پاکستان و سایر تروریستان یکسان است.
آقای عبدالله می‌افزاید که “تروریستان و حامیان‌ بدصفتِ‌شان با چنین حملات ناجوان‌مردانه و بزدلانه، نمی‌توانند به اهداف شومی که در سر می‌پرورانند، دست یابند”.
در اعلامیۀ دفتر ریاست اجرایی هم‌چنان آمده است: “در سفر به واشنگتن بر اصل مبارزه با تروریزم تأکید صورت گرفت و روی این نکته انگشت گذاشته شد که طالبان به عنوان یک جریان تروریستی، زمینۀ حضور و رشد سایر جریان‌های تروریسی را فراهم ساخته اند. ما در برابرِ تمام تروریستان می‌جنگیم و از نظر ما تروریستِ خوب و بد برای ما وجود ندارد”.
هم‌چنان، در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری به همین مناسبت آمده است که تروریستان با این عملکردِ «ننگین‌«شان یک‌بار دیگر دشمنی آشکارشان را با مردم افغانستان نشان دادند.
در اعلامیه افزوده شده است: “حکومت افغانستان همواره از آزادی‌ها و تجمعات مدنی حمایت کرده و تأکید می‌نماید که دشمنان افغانستان با راه‌اندازی این چنین عملکردهای تروریستی نمی‌توانند مانع رسیدن مردم ما به آزادی‌های مدنی و سایر ارزش‌های دموکراسی شوند”.
در حین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور باور دارد که “در عقبِ حملات بر مساجد، تکایا، مراسم تشییع جنازه، حرکات مدنى و اجتماعات مردمى، بدون شک دست‌هاى نحس و تفرقه‌افگنى قرار دارند که می‌خواهند آزادى بیان و حقوق مدنى و سیاسى مردم ما را سلب کرده و صداى مردم افغانستان را خفه سازند”.
در اعلامیۀ آقای کرزی آمده است: یگانه راه مبارزه با آنانی که می‌خواهند افغانستان را تضعیف کرده و تحت اثر خود نگه‌دارند، وفاق ملى افغانستانی‌ها و تحلیل درست از وقایع می‌باشد.
حامد کرزی با اشاره به گرفتن مسوولیت این حمله به وسیلۀ داعش گفته است که این مسأله پرسش برانگیز است.
گفتنی است که مسوولان در دفتر سازمان ملل متحد، حمایت کنندۀ رسانه‌های آزادِ افغانستان و روندِ سبزِ افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.