مسوولان در مجلس: افزایش بهای مواد نفتی نگران‎کننده نیست

گزارشگر:یک شنبه 28 عقرب 1396 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۶

بلند رفتن قیمت مواد نفتی و پایین بودن کیفیت آن، پای مقام‌های وزارت تجارت، تصدی مواد نفتی و اداره نورم و استندرد را به مجلس نماینده‌گان کشاند.
فیروز خان مسجدی معین و سرپرست وزارت تجارت، ولید تمیم رییس تصدی مواد نفتی و نقیب الله فایق رییس اداره نورم و استندرد در پیوند به بلند رفتن mandegar-3قیمت مواد نفتی و پایین بودن کیفیت مواد نفتی در نشست روز شنبه (۲۷ عقرب) مجلس نماینده‌گان استجواب شدند.
نماینده‌گان مجلس می‌گفتند که در آستانه فرارسیدن زمستان قیمت مواد نفتی و محروقاتی به ویژه تیل و گاز افزایش یافته است و این مساله نگرانی های مردم را به بار آورده است.
به گفته نماینده‌گان مجلس، با فقری که دامن‌گیر مردم افغانستان است، نوسانات قیمت‌ها به ویژه بهای مواد محروقاتی نیز به شدت مردم را نگران ساخته است.
اما مقام‌های مسوول می‌گویند که قیمت تیل و گاز در بازارهای کشور به اندازی بلند نرفته است که نگران کننده باشد.
فیروز خان مسجدی معین و سرپرست وزارت تجارت گفت که قیمت مواد غذایی در بازارهای کشور از یک تا دو افغانی و مواد نفتی از ۵ تا ۷ افغانی در بازارهای کشور بالا رفته است که با توجه به فرا رسیدن زمستان، نگران کننده نیست.
آقای مسجدی افزود که قیمت‌های نفت و گاز در بازارهای جهانی بالا رفته است و افزایش قیمت در بازارهای افغانستان، به اندازه بازارهای جهانی بالا نرفته است.
ولید تمیم رییس تصدی مواد نفتی کشور نیز گفت که این اداره ذخایر استراتیژیک خود را تکمیل کرده و نفت و گاز را در ولایت مختلف و حساس کشور ذخیره کرده که در موقع ضرورت از آن استفاده خواهد شد.
آقای تمیم افزود، قیمت نفت و گاز و دیگر مواد محروقاتی به دلیل رقابت نا سالم بخش خصوصی در کشور بالا می رود و تصدی مواد نفتی به دلیل محدودیت‌های قانونی نمی‌تواند به صورت موثر در بازار مداخله کند.
به گفته وی، قانون نفت و گاز و نیز تغییر شخصیت تصدی مواد نفتی به شرکت مواد نفتی به شورای ملی پیشنهاد شده و امید دارد که با تصویب این دو قانون زمینه مداخله بیشتر دولت در بازار فراهم گردد.
او گفت که تصدی مواد نفتی در زمستان پیش رو نفت و گاز ادارات دولتی را تامین می‌کند و این مساله فشار را از بازارهای مواد نفتی کاهش خواهد داد.
رییس تصدی مواد نفتی خاطر نشان کرد که این اداره، هم اکنون از طریق ایجاد غرفه‌های فروش نفت و گاز در سطح شهر کابل، تلاش دارد تا زمینه افزایش قیمت مواد نفتی را محدود سازد. به گفته او، غرفه‌های این اداره هم اکنون گاز را ۴۳ افغانی می‌فروشند و در زمستان احتمالاً به ۴۵ افغانی برسد.
در همین حال نماینده‌گان مجلس، واردات بی کیفیت مواد نفتی را یکی از دلایل آلودگی هوا در کابل و ولایت های دیگر عنوان می کنند.
اما، نقیب الله فایق رییس اداره نورم و استندرد کشور گفت: «از ماه حمل سال جاری خورشیدی تا اکنون ۵۸ شرکت نفت و گاز در کشور به دلیل واردات مواد بی‌کیفیت جواز فعالیت‌شان لغو شده، و لغو جواز فعالیت ۱۵ شرکت دیگر نیز به تازگی به وزارت تجارت پیشنهاد شده است».
آقای فایق افزود که اداره نورم و استندرد صلاحیت لغو جوازهای شرکت ها را ندارد ولی به دلیل تکرار تخلفات می تواند لغو جواز آنان را به وزارت تجارت پیشنهاد کند.
به گفته او، در سال جاری خورشیدی ۳۶۰۰ تن نفت و ۱۱۰ واگن گاز به دلیل نداشتن کیفیت لازم از بنادر کشور مسترد شده است.
او تاکید کرد که افغانستان در شرایط کنونی نمی‌تواند استندردهای خود را بیشتر بالا ببرد، زیرا قیمت‌ها بلند خواهد رفت، ولی در آینده می خواهد سطح استندرد مواد نفتی را در کشور به سطح استندرد اروپا برساند.
رییس اداره نورم و استندرد کشور خاطر نشان کرد که مبارزه او در برابر مافیا سخت است ولی با همه مشکلات در برابر آنان خواهد ایستاد.
او یاد آور شد که هم اکنون هیچ تیل سوپر در کشور وارد نمی‌شود و همه تانک‌های تیل فروشی که سوپر نوشته اند، مردم را فریب می‌دهند.
به گفته وی، کیفیت تیل‌های وارداتی در کشور اکثراً (۸۰) است و تیل سوپر بالاتر از معیار ۹۰ می باشد که تاهنوز یک واگن هم از بنادر کشور وارد نشده است.
این در حالی است که عدم کیفیت مواد نفتی در کشور یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور به ویژه در شهر کابل دانسته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.