رییس دانشگاه کابل: در خودکشی زهرا مسوول هستیم!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 6 قوس 1396 - ۰۵ قوس ۱۳۹۶

مسوولان در دانشگاه کابل می‌گویند، برخی از افراد و نهادها در تلاش اند تا موضوع خودکشی زهرا خاوری را رنگ و بوی سیاسی، قومی و سمتی بدهند.
حمیدالله فاروقی، رییس دانشگاه کابل که دیروز دوشنبه ۵ قوس در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که در این پرونده حاضر به mandegar-3همکاری‌اند و نتایج و یافته‌ها را در این زمینه هرچه باشد قبول دارند.
حمیدالله فاروقی گفت: زهرا خاوری با خودکشی‌اش بسیاری از مسایل و مشکلات و عواملی آن را ناگفته گذاشت و پاسخ به این مساسل مستلزمِ اقدام‌های جدی نهادهای عدلی و قضایی است.
آقای فاروقی می‌افزاید که در زمینۀ خودکشی زهرا خاوری دانشگاه کابل نیز خود را مسوول می‌داند و مسوولان در این دانشگاه برای دست‌یابی به واقعیت‌های این مسأله همکاری خواهند کرد.
رییس دانشگاه کابل بیان داشت، با این‌که رییس خوابگاهِ دانشگاه کابل و استاد راهنمای زهرا خاوری در بند هستند، برخی از افراد و نهادها در تلاش اند تا این موضوع را رنگ و بوی سیاسی و قومی بدهند و این بی‌انصافی و داوریِ قبل از وقت است.
او با اشاره به این‌که بازداشت رییس خوابگاه و استاد راهنما دور از شأن و جایگاهِ دانشگاه کابل است، می‌گوید: ما تظاهرات دانشجویانِ دانشگاه کابل را می‌ستایم و در کنار آنان، می‌خواهیم تا این پرونده به جدیت بررسی گردد. نتایج و یافته‌های این پرونده هرچه باشد، آن را می‌پذیریم.
حمیدالله فاروقی از دانشجویان، استادانِ دانشگاه و مردم خواست تا در زمینۀ خودکشی زهرا خاوری پیش‌داوری نکنند و به گفتۀ او، بگذارند تا حقیقتِ این مسأله به گونۀ کامل آشکارا شود.
رییس دانشگاه کابل اظهار داشت: «هیچ نوع مداخلۀ سیاسی، عملکرد استفاده‌جویان سیاسی و آنانی که می‌خواهند برای تطبیق برنامه‌های‌شان از این پرونده استفاده کنند، اجازه نخواهیم داد تا از این مصیبت اسفادۀ سو و ابزاری کنند».
آقای فاروقی هم‌چنان گفت که بسیاری از چالش‌ها و مشکلاتِ فعلی دانشگاه کابل، حاصل ناملایمتی‌های گذشته است و ظرفیت‌های فعلی این نهاد آن‌گونه که مردم توقع دارند، مقدور و میسر نیست، اما آنان از ظرفیت‌های موجود بیشترین استفاده را می‌برند.
او با آنکه از کسی نام نمی‌برد، اما تأکید دارد که «عناصر معلوم‌الحال» در پیوند به دانشگاه کابل قضاوت‌های مغرضانه دارند، دستاوردها و افتخاراتِ ما را نادیده می‌گیرند و دایم به کاستی‌های انگشت می‌گذارند.
با این حال، رییس دانشگاه کابل بیان می‌دارد که از نقدهای سازنده و معیاری استقبال می‌کنند و به منتقدان خود به عنوان شریکانِ برنامه‌های اصلاحی خود افتخار می‌کنند. او می‌گوید که به هیچ عنوان به قضاوت‌های غیر منصفانه و غرض‌آلود توجه نخواهند کرد.
او از دستاورهای دانشگاه کابل به تفصیل یاد کرد و گفت که نهادهای مسوول در زمینۀ پروندۀ خودکشی زهرا تحقیق می‌کنند و مسؤولان دانشگاه نیز از زمان وقوع قضیه به این طرف، دست روی دست نگذاشته و پیوسته اقدامات مسوولان جنایی و پولیس را تعقیب کرده اند.
زهرا خاوری، دانشجوی دام‌یزشکی دانشگاه کابل روز یکشنبه ۲۸ عقرب در اتاقش در خوابگاه دانشگاه کابل با خوردن سمی موسوم به «مرگ موش»، به زنده‌گی خود پایان داد.
گفته شده که او برای نوشتن پایان‌نامۀ خود به دلیل سختگیری استاد راهنمایش، تحت فشار شدیدی روانی قرار داشته و شش‌بار تحقیقش رد شده بوده است.
براساس گزارش‌ها، خانم خاوری کانتینری در داخل دانشکدۀ دام‌پزشکی گذاشته بوده و روی بیماری مرغ‌ها تحقیق می‌کرده و شخصاً به تنهایی به امور این مرغ‌داری رسیده‌گی می‌کرده است. خودکشی زهرا خاوری اعتراض گسترده‌یی در دانشگاه کابل و بامیان و همچنین رسانه‌ها و فضای مجازی برانگیخت.
به دنبال خودکشی زهرا خاوری، صدها دانشجو در دانشگاه کابل دست به اعتراض زدند و خواستار انجام اصلاحات در این دانشگاه و رسیده‌گی به پروندۀ خودکشی خانم خاوری شدند
مقام‌های دولتی گفته اند که پروندۀ خودکشی او را به صورت جدی بررسی می‌کنند، اما معترضان نگرانند که این پرونده مانند بسیاری از پرونده‌هایی که دولت برای بررسی آن‌ها کمیسیون تشکیل می‌دهد و بعد گزارش آن‌ها منتشر نمی‎شود، به فراموشی سپرده شود.
گفتنی است که سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی از وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه کابل خواسته است که پروندۀ خودکشی زهرا خاوری را بررسی و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند.
آقای دانش گفته است که این پرونده باید به صورت «بی‌طرفانه» بررسی قضایی شود. او با تأکید بر این‌که «داستان خودکشی زهرا خاوری نباید امری عادی تلقی شود»، گفت که وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه جداً از جنبه‌های قضایی این پرونده، «علل و عوامل مربوط به مسایل داخلی محیط تحصیلی را نیز به طور همه‌جانبه و دقیق بررسی کند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.