تأثیرات منفی استفاده از انترنت بر کودکان

گزارشگر:دو شنبه 6 قوس 1396 - ۰۵ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیرترین قشر کاربران انترنت هستند. اغلب آنان بی‌تجربه، کنجکاو، احساساتی و از همه مهمتر «تنها» هستند و درست به همین دلیل هدف خوبی برای مجرمان و تبه‌کاران انترنتی محسوب می‌شوند.
نمی‌توان تصور کرد که فرزندان ما بزرگ شوند، رشد کنند، به دانشگاه بروند، وارد حوزه‌های مختلف شوند؛ اما با کامپیوتر سروکار نداشته باشند و شبکۀ جهانی (انترنت) را نشناسند. دنیای امروز دنیای تکنولوژی‌های جدید است که چنان با سرعت وارد زنده‌گی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می‌دهند، نمی‌توان از کنار آنان با بی‌تفاوتی گذشت؛ بلکه باید با آنان به روش صحیح برخورد کرد تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید. همچنان که اثرات مثبت تکنولوژی‌های نوین در کیفیت زنده‌گی ما قابل انکار نیست؛ در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضر آن بر زنده‌گی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد.
یکی از مهمترین عوامل برای تعیین اثر مثبت یا منفی رایانه مدت زمانی است که کودک یا نوجوان از آن استفاده می‌کند و مسألۀ دیگر نوع فعالیت‌هایی است که با آنان درگیر است. وقتی بچه برای مدت طولانی از روز پای کامپیوتر می‌نشیند در سایر فعالیت‌های تحصیلی، ارتباطی و اجتماعی دچار عقب مانده‌گی می‌شود.
استفادۀ زیاد و کنترل نشده از کامپیوتر موجب افزایش وزن، رکود عملکرد اجتماعی- ارتباطی، گوشه‌گیری، انزوا و غم‌گینی می‌شود همچنان بازی‌های خشن کامپیوتری کودکان و نوجوانان را مستعد مشکلات رفتاری و پرخاش‌گری می‌کند ولی اگر از برنامه‌های صحیح آموزشی استفاده شود، خلاقیت افزایش می‌یابد و فرصتی برای اکتشاف و جستجوگری در اختیار او قرار می‌گیرد.
ایجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان، گوشه‌گیری و انزوا و بروز افسرده‌گی در نوجوانان و جوانان، بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل، تپش قلب و بی‌اشتهایی و یا کم اشتهایی و رنجور شدن جسم و بی میلی به امر تحصیل و فعالیت‌های ورزشی از آسیب‌های جسمی و روحی و روانی کار با کامپیوتر و انترنت برشمرده می‌شود.
همچنان عدم تمایل و یا کم رغبتی به انجام واجبات و حضور در مجامع علمی و مذهبی، مشغول شدن و استفاده زیاد از تلفن همراه برای بازی و یا دیدن کلیپ و موسیقی (اعتیاد به تلفن همراه)، بی‌خوابی و کاهش مطالعات درسی و غیردرسی و بروز افت تحصیلی، انتخاب لباس و آرایش ظاهری به سبک‌های نامأنوس و ناهنجار و گرایش به سیگار، موادمخدر و کاهش انگیزه برای کار و تلاش از دیگر آسیب‌های کار با انترنت و رایانه است.
توصیه:
*زمان استفاده از انترنت را محدود کنید.
*به نوجوان بیاموزید هر چیزی که در انترنت می‌بیند یا می‌خواند حتماً و لزوماً درست و واقعی نیست.
*روی سایت‌هایی که مراجعه می‌کند، حتماً نظارت داشته باشید.
*با اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوید. دور ماندن والدین از پیشرفت‌های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنان با فرزندان‌شان می‌شود.
*زمان‌هایی را اختصاص دهید تا همراه فرزندتان از سایت‌های مختلف دیدن کنید، راجع به محتوای آنان صحبت کنید و بازی و فعالیت‌هایی داشته باشید. در این صورت امکان نظارت شما بر فرزندتان فراهم می‌شود.
*به فرزند خود بیاموزید که ارتباط برقرار کردن در اتاق گفت‌وگو درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط‌هایی که در این زمینه به کار می‌رود باز هم رعایت شود.
*به او بگویید که هیچ‌گاه نباید اطلاعات شخصی و خانواده‌گی را در انترنت در اختیار دیگران قرار دهد.
*هرگز با کسی که در اتاق گفت‌وگو آشنا شده ملاقات واقعی ترتیب ندهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.