بی خبری اعضای کمیته گزینش از آغاز به کار مجدد آن

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 6 قوس 1396 - ۰۵ قوس ۱۳۹۶

یوسف رشید رییس فیفا می‌گوید که تاکنون در خصوص از سرگیری کار کمیته گزینش قبلی که او عضویت آن را داشته است، با وی تماس گرفته نشده است.
رشید به روزنامه ماندگار گفت: من هم مانند دیگران خبر از سرگیری کار کمیته گزینش را از شبکه‎های اجتماعی دریافت کردم و تاهنوز از هیچ مرجعی با mandegar-3من در خصوص آغاز کار این کمیته و چگونگی کارکرد آن تماس گرفته نشده است.
او در مورد این‌که برای بار دوم در این کمیته کار خواهد کرد، گفت: من در دور اول کمیته گزینش، به نماینده‌گی از نهادهای مدنی کار می‌کردم؛ بنابراین قبل از آغاز کار باید با نهادهای مدنی مشوره کنم.
رییس فیفا تاکید کرد: قبل از کار درکمیته گزینش باید با نهادهای جامعه مدنی مشوره کنم و باید ببینم که نظر آنان در این خصوص چیست؛ زیرا من از نهادهای جامعه مدنی در این کمیته نماینده‌گی خواهم کرد.
این درحالی‌است که به دنبال برکناری نجیب‌الله احمدزی از ریاست کمیسیون انتخابات افغانستان، ارگ ریاست جمهوری حکمی را درباره ازسرگیری کار کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی صادر کرده است.
دفتر رسانه‌های کاخ ریاست جمهوری گفته که بادرنظر داشت اهمیت انتخابات، منحیث یک پروسۀ ملی، به افراد شایسته و با تجربه به‌خاطر برگزاری به‌تر آن نیاز است.
به گفته مسؤولان مطبوعاتی ارگ: از بین فهرست باقی‌ماندۀ کاندیدان، رییس کمیسیون مستقل انتخابات تعیین نگردید و به همین دلیل رهبری حکومت تصمیم اتخاذ نمود تا حکمی را جهت آغاز کار کمیتۀ گزینش صادر نماید.
ارگ ریاست جمهوری می‌گوید: رییس جمهورکشور، حکم خود را در مورد آغاز کار کمیتۀ قبلی گزینش جهت تعیین عضویت بست کمبود کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته صادر نموده‌‎است.
در بیانیه ارگ ریاست جمهوری آمده است: «رییس جمهوری افغانستان به منظور تعیین عضو کمبود کمیسیون متذکره وفق صراحت ماده ۱۳ قانون انتخابات، دستور داده تا اعضای قبلی کمیته گزینش از تاریخ صدور این حکم، به کار خویش آغاز کند».
گفته می‌شود که محمد اشرف‌غنی‌احمدزی ده روز پیش «به اساس فیصله و مطالبه کمیسیون انتخابات» حکم برکناری رییس این کمیسیون را صادر کرد.
و اما نجیب‌الله احمدزی رییس کمیسیون انتخابات در واکنش به این تصمیم غنی در یک نشست خبری گفت که او دست‌‎آوردهای زیادی در طول یک سال گذشته به عنوان رییس این کمیسیون داشته و مدعی شد که تمام صلاحیت‌های قانونی کمیسیون انتخابات گرفته شد و حلقاتی مربوط به ارگ این صلاحیت‌ها را «در قبضه خود درآوردند».
اما ارگ ریاست جمهوری درباره اظهارات آقای احمدزی ابراز نظری نکرد و دلیل برکناری او را «خواست اعضای کمیسیون انتخابات» عنوان کرد.
اصلاحات در قوانین و کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از مفاد اصلی موافقتنامه‌ای بود که بر بنیاد آن حکومت وحدت ملی ایجاد شد. بعد از تاخیر زیاد، اعضای جدید کمیسیون از سوی رییس حکومت وحدت ملی انتخاب شدند.
بعد از گذشت یک سال از آغاز به کار کمیسیون‌ها، انتقادها از کم‌کاری و بی‌کفایتی کمیسیون‌ها بالا گرفت و شماری خواهان انحلال و یا اصلاح بنیادی این کمیسیون‌ها شدند.
و اما مطابق قانون، پس از برکنار رییس کمیسیون مستقل انتخابات، رییس جمهور باید در خلال یک هفته، رییس جدید کمیسیون را معرفی نماید؛ اما حالا که هنوز ۱۰ روز، از این قضیه می‌گذرد، چنین یک‌کاری صورت نگرفته‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.