عطا محمد نور: رهبری حکومت مانع ورود ما به قند هار شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 11 عقرب 1396 - ۱۰ قوس ۱۳۹۶

عطا محمد نور والی بلخ، می‌‌گوید که رهبری حکومت مرکزی مانع اشتراک مان در نشست قندهار شده است.
قرار بود یک نشست مشورتی با اشتراک حامد کرزی رییس جمهور پیشین، برخی از اعضای شورای ملی و شخصیت‌های سیاسی، روز پنجشنبه(۹ mandegar-3قوس) در ولایت قندهار برگزار شود، اما بنا به‌ برخی دلایل این نشست برای روز جمعه به تعویق افتاد.
مسوولان در ولایت قندهار نیز گفته‌اند که بنا بر جلوگیری از پرواز هواپیمای حامل آقای نور و همراهانش، این نشست به تعویق افتاده و به حکومت ۱۲ ساعت فرصت داده‌اند که زمینۀ پرواز این افراد را از بلخ به قندهار مساعد سازد.
عطامحمد نور والی بلخ، باتور دوستم پسر معاون نخست ریاست جمهوری که پنجشنبه شب می‌خواستند بلخ را به قصد قندهار ترک کنند، به صورت غیرمترقبه هواپیمای حامل آن‌ها در فردودگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی اجازه پرواز نیافت و بعد از بیشتر از یک ساعت انتظار دوباره برگشتند.
پس از آن، آقای نور با نشر یک نوار تصویری گفت که حکومت مانع اشتراک آن‌ها در جلسه‌یی که قرار بود به روز جمعه در قندهار برگزار گردد، شده است.
آقای نور تأکید کرده که این کار سبب سست شدن پایه‌های حکومت وحدت ملی خواهد شد.
او گفته که بیشتر از ۹۰ دقیقه در داخل هواپیما منتظر بوده‌اند، بیشتر از زمانی است که یک هواپیما فاصله مزار تا قندهار را طی می‌کند.
این در حالی است که مسوولان در نشست قندهار با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی به حکومت ۱۲ ساعت مهلت داده‌اند که اجازه پرواز به مهمانانِ که از شمال به این ولایت می‌روند صادر شود.
همایون همایون معاون اول مجلس نماینده‌گان در یک نشست خبری گفته‌ که برای حکومت ۱۲ ساعت مهلت می‌دهیم که مهمانان ما به قندهار برسند. او با انتقاد تند از حکومت گفت: والی بلخ و مهمانان دیگر از شمال، مهمان مردم قندهار بودند. اما حکومت به مهمانان ما اجازه پرواز را نداده است.
از سویی هم، اداره مستقل هوانوردی نیز با نشر خبرنامه‌یی گفته که قرار بود هوا پیمای حامل عطا محمد نور والی بلخ و همراهانش ساعت ۹:۱۵ شام در فرودگاه قندهار به زمین بنشیند که به دلیل محدودیت امکانات انجام پرواز شبانه در قندهار که نیاز به هماهنگی لازم با نیروهای ناتو مستقر در فرودگاه قندهار داشت از پرواز این هواپیما جلوگیری شده است.
در همین حال، روز گذشته نامه‌یی که از ریاست امنیت ملی در شبکه‌های اجتماعی به‌همرسانی شده، در آن به نقل از ریاست دفتر رییس امنیت ملی گفته شده که قرار است یک هواپیمایی حامل سیاسیون توسط نیروهای شورشی بمب‌گذاری و منفجر شود.
از سویی هم، بشیر احمد تینج، عضو مجلس نماینده‌گان، گفته است که ارگ عمداً از سفر آقایان نور و دوستم به قندهار جلوگیری کرده است.
آقای ته‌ینج به خبرنگاران گفته که مستقیماً خود رییس جمهور مسوولیت دارد. اما جنبش، ارگ ریاست جمهوری را مسوول می‌داند.
این در حالی است که اخیراَ فشار‌های بالای حکومت وحدت ملی افزایش‌چشم‌گیری داشته است. برخی از جریان‌های سیاسی و مقامات ارشد حکومت پیشین، حکومت وحدت ملی را ناتوان در امر حل‌چالش‌های کنونی می‌دانند و خواهان برگزاری لوی جرگه سنتی و ایجاد ادارۀ موقت هستند.
آگاهان باور دارند که حکومت وحدت ملی با زد وبند‌های سیاسی و قومی گرفتار است. سران حکومت وحدت ملی بیش از دوسال درگیری زد‌ وبند‌های قومی و و سمتی‌بوده‌اند و هیچ راهبردی مبنی به راه‌حل‌ چالش‌های کنونی نداشته‌اند.
آنان می‌گویند که سه سال از عمر حکومت کنونی سپری شده است، اما این حکومت تاهنوز نتوانسته زمنیۀ برگزاری انتخابات پارلمانی و لسوالی‌ها را فراهم کند.
هرچند برگزاری جرگه سنتی با مخالفت صریح ریاست جمهوری و ریاست اجرایی روبرو است، اما طرف‌داران این جرگه سنتی که یکی آن حامدکرزی رییس جمهور پیشین است، آن را راه‌حل مشکلات کنونی در کشور می‌داند.
برخی از آگاهان باور دارند که نشست قندهار نیز به‌خاطر گرفتن تصمیم‌های مقدماتی برای برگزاری لوی جرگه سنتی است، از این بابت به مخالفت حکومت وحدت ملی روبرو شده است و جلوگیری از پرواز هوا پیمای حامل آقای نور و با تور دوستم نیز ریشه درهمین مخالفت‌های دارد. اما برخی از اشتراک کننده‌گان این نشست می‌گویند که این نشست به میزبانی جنرال عبدالرازق فرمانده امنیه قندهار برگزار شده است و هیچ ارتباط با لویه جرگه سنتی ندارد.
آنان می‌گویندکه در این نشست در رابطه به خود سری‌های که در ارگ از طرف رییس جمهور گرفته می‌شود تصمیم گرفته خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.