شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به سخنان غنی: غنی ثابت کرد که درس و تعلیم از یک متحجر انسان بهتری نمی‌سازد

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 13 قوس 1396 - ۱۲ قوس ۱۳۹۶

چرا باید مردی که ادعایش غلط است به زنانه‌شدن تنبیه شود؟ مگر زن بودن ذاتاً بد است؟ چرا بدن، لباس، و هویت زن توهین‌آمیز پنداشته شود و از آن برای توهین رقبای سیاسی دولت استفاده شود؟
mandegar-3غنی با سخنان اخیراش ثابت کرد که زنده‌گی و کار در غرب و اروپا نمی‌تواند طرز فکر قرون وسطایی یک فرد را که با آن زاده و بزرگ شده، تغییر دهد.
این سخنان کاربران شبکه‌های اجتماعی است که در واکنش‌ به سخنان اخیر اشرف‌غنی‌احمدزی ابراز شده است.
رییس حکومت در آخرین اظهارات‌اش سخنانی را گفت که شهروندان آن را توهین به زنان خوانده و واکنش‌های تندی نسبت به آن داشتند.
غنی روز شنبه ۱۱ قوس/ آذر در مراسم انتقال فرماندهی نیروهای مرزی از وزارت داخله به دفاع، با انتقاد از مخالفان سیاسی‌اش گفت که آزادی بیان مورد احترام است به شرطی که مسوولانه باشد «هرکسی که ادعا دارد که یک عضو عالی‌رتبه از این کشور یا وسط رتبه و یا غیره همراه داعش شامل است، جرئت کند به محمکه بیاید و ادعای خود را ثابت کند ور نه چادر بپوشد.»
این جمله غنی» به محمکه بیاید و ادعای خود را ثابت کند ور نه چادر بپوشید» واکنش‌های تند کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
حوریه مصدق پژوهش‌گر عفو بین‌الملل: جای تاسف است به حال رییس‌جمهوری که دکتورای انسان‌شناسی دارد و با نشاندن بی‌بی گل در صف اول می‌خواهد، اکت آدم‌هایی را که گویا به تساوی حقوق زن و مرد باوردارد، می‌کند.
رییس‌جمهور ثابت ساخت که درس و تعلیم از یک متحجر، انسان بهتری نمی‌سازد و زنده‌گی و کار در غرب و اروپا نمی‌تواند طرز فکر قرون وسطی یک فرد را که با آن زاده و بزرگ شده، تغییر دهد.
دختران رابعه»: زنان افغانستان به کی امید ببندند، وقتی رییس جمهورشان زن بودن و زنانه‌گی را شرم‌آور می‎داند؟ چرا باید مردی که ادعایش غلط است با زنانه شدن تنبیه شود؟ مگر زن بودن ذاتاً بد است؟ چرا بدن، لباس، و هویت زن توهین‌آمیز پنداشته شود و از آن برای توهین رقبای سیاسی دولت استفاده شود؟
حمیرا ثاقب فعال حقوق زن: اشرف غنی خطاب به مخالفین سیاسی‌اش: یا ادعایتان را درمحکمه ثابت کنید و یا چادر بپوشید.
با چنین بیان زن ستیزانه چرا بر سر رولا غنی چادر کردید؟
صابر فهیم مسوول نی: تشکر از رسانه‌ها و آزادی بیان که او( اشرف‌غنی‌) را مجبور ساختند تا عذرخواهی کند؛ اما آخرین غلطی‌اش نخواهد بود.
و اما ارگ ریاست‌جمهوری در این پیوند طی خبرنامه‌ی از زنان افغانستان عذرخواهی کرده است.
ارگ در خبرنامه‌یی گفته که رییس‌جمهورغنی از حامیان حقوق‌ زنان بوده و در راستای حفظ و تقویت جایگاه‌شان همواره تلاش نموده و اقدامات عملی بی‌نظیر را در سه سال گذشته در این عرصه انجام داده است.
در این خبرنامه آمده: احترام رییس‌جمهور به زنان به عنوان معماران اصلی جامعه ناشی از باور وی به نقش موثر و کلیدی آن‌ها در ساختن یک جامعه انسانی عاری از خشونت، الهام گرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور می‌باشد.
در این خبرنامه تاکید داشت که رییس‌جمهور همواره با افتخار از نقش مادر بزرگ‌اش و بانوی اول کشور در شکل‌گیری شخصیت و دیدگاه‌اش یاد کرده است.
دراین خبرنامه آمده: غنی همواره زنان افغان را شجاع، با عزت و توانمند شناخته و مکررا از نقش و موقعیت‌شان در سیاست‌گذاری، جامعه و فرهنگ یاد نموده است.
متاسفانه شماری از افراد با سوء تعبیر از صحبت‌های روز شنبه رییس ‌جمهور در صدد مغشوش نمودن افکار عامه هستند.
خبرنامه گفته شده که اشاره به کلمه چادر در صحبت روز گذشته با استفاده از تعابیر رایج محلی بوده و به هیچ وجه به قصد اهانت به مقام شامخ زنان کشور نبوده و نیست. با این‌هم، اگر احساسات زنان کشور از آن تعبیر متاثر شده باشد رییس جمهور از آنان معذرت می‌خواهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.