غنی در تاشکند: علاقه‌مندیم ازبکستان شریک عمدۀ ترانزیتی- تجارتی ما باشد

گزارشگر:چهار شنبه 15 قوس 1396 - ۱۴ قوس ۱۳۹۶

محمد اشرف‌غنی در سفرش به تاشکند و دیدار با رییس‌جمهوری ازبکستان گفت که افغانستان خواهان گسترش همکاری‏‎ها با ازبکستان می‎باشد.
آقای غنی گفت که من می خواهم به حکومت و مردم ازبکستان اطمینان دهم که حکومت و مردم افغانستان علاقه مند هستند تا در آینده ازبکستان را mandegar-3منحیث یک شریک عمدۀ خویش در عرصه ترانزیت و تجارت داشته باشند.
او افزود که ما تمام تلاش‌های خویش را به خرج خواهیم داد تا سُرخان دره را با پلخمری از طریق لین برق وصل کنیم و در ماه‌های آینده تمویل هزینه مالی و تطبیق خط آهن مزارشریف-هرات را ارزیابی خواهیم کرد.
آقای غنی گفت که امروز ما موافقتنامه‌هایی را به امضاء رساندیم که یک چوکات حقوقی و کامل همکاری‌های دولت به دولت را در راستای خواست‌ها و آرزوهای کلیدی دوکشور به وجود می‌آورد.
به گفتۀ اشرف‎‏غنی، در کنفرانس سمرقند اجندایی را که شما بخاطر همکاری منطقوی مطرح کردید، در نتیجه آن هر یک از کشورهای همسایه تان به رفاه و ثبات بیشتر خواهند رسید و موقف شما در -پروسه استانبول- قلب آسیا به خاطر اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی و شرق آسیا، از اهمیت بسزای برخوردار است.
او خاطر نشان ساخت: شما در سازمان ملل متحد در مورد ضرورت به موقف مشترک علیه تروریزم و حمایت از استراتیژی جدید رییس جمهور ترامپ برای افغانستان که سخنرانی داشتید و در آن خواستار یک افغانستان باثبات گردیده بودید، مورد استقبال و قدردانی ما قرار گرفت.
غنی همچنان گفت که از ارزیابی مثبت شما در رابطه به استراتیژی جدید ایالات متحده امریکا برای آسیای جنوبی و مبارزه با تروریزم، امتنان می کنم. به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان از دعوت و مهمان نوازی گرم شما به من و هیات همراه ام تشکر می کنم و از آرزوی تان برای افغانستان مرفه و آرام نیز ابراز امتنان می نمایم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.