شورای عالی صلح: به طالبـان در کابـل دفتـر می‌دهیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 20 قوس 1396 - ۱۹ قوس ۱۳۹۶

شورای عالی صلح می‌گوید که بسته‌شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر هیچ تأثیری به روند صلح افغانستان ندارد و این شورا آماده است که برای طالبان در داخل افغانستان دفتر فراهم کند.
mandegar-3مسوولان در شورای عالی صلح با اشاره این موضوع تأکید می‌کنند که برای پیشرفت روند صلح در کشور، شورای عالی صلح برای گروه‌ طالبان زمینۀ دفتر را در داخل افغانستان فراهم خواهد کرد.
آنان می‌گویند که دفتر سیاسی طالبان در قطر نزد دولت افغانستان مشروعیت ندارد.
این در حالی است که برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروه طالبان از دفتر سیاسی‌شان در قطر برای تبلیغات استفاده می‌کنند و امتیازات مالی دریافت می‌کنند.
در همین حال، ریاست اجرایی گفته که پس از انجام یک سری از بررسی‌ها در رابطه به گزارش‌های نشر شده در مورد دفتر سیاسی طالبان در قطر، این دفتر بسته می‌شود.
اما، امین الدین مظفری سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: گروه طالبان از نگاه «اصول و پرنسیپ» دفتری در کشور قطر ندارند و دفتر سیاسی این گروه در قطر نزد دولت افغانستان مشروعیت ندارد.
آقای مظفری می‌گوید: پس از بازشدن دفتر گروه طالبان ۵ سال پیش در دوحه مرکز قطر، این دفتر تا دوساعت مشروعیت داشت و پس از گذشت دو ساعت بنا به درخواست دولت افغانستان مشروعیت این دفتر از بین رفت و نزد دولت افغانستان دفتر رسمی نبود.
به باور آقای مظفری موجودیت و نبود دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر هیچ تأثیر بالای روند گفت‌وگوهای صلح نداشته است و در آینده نیز تأثیر گذار نیست.
سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید: بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در کشور قطر مایه نگرانی نیست. زیرا شورای عالی صلح زمینه‌های ایجاد دفتر را در داخل افغانستان و بیرون از این کشور برای این گروه فراهم کرده است.
آقای مظفری اضافه کرده دولت افغانستان ترجیح می‌دهد که روند گفت‌وگو‌های صلح با گروه‌ طالبان در داخل کشور صورت گیرد.
این در حالی است که گزارش‌ها‌ی رسیده به حکومت از دفتر طالبان در قطر، نشان می‌دهد که گروه طالبان از این دفتر برای تبلیغات و فراهم ساختن منابع مالی برای این گروه استفاده می‌کنند.
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی با اشاره به این موضوع می‌گوید: حکومت پس از بررسی گزارش‌ها دربارۀ بستن یا تداوم کار دفتر سیاسی طالبان در قطر تصمیم می گیرد.
آقای فیصل می‌گوید که پس از بررسی و تحقیق در مورد گزارش‌های منتشر شده در بارۀ این دفتر تصمیم گرفته می شود که این دفتر بسته شود یا این کار جریان یابد.

این در حالی است که بربنیاد گزارش ها قرار است در آیندۀ نزدیک نشستی در قطر در بارۀ گفت‌وگوهای صلح برگزار شود.
از سویی هم، حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح به رسانه‌ها گفته که در رابطه به نشست که در یکی از کشورهای خلیج قرار است برگزار شود، شورای عالی صلح هر قدمی را که برای صلح با در نظرداشت منافع ملی ما برداشته شود، استقبال می‌کند.
این بار نخست نیست که احتمال بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر، سخن به میان می آید. پیش از این گزارش‌هایی نشر شدند که دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، در دیدار با محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در واشنگتن، از او خواسته بود که برای بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر همکاری داشته باشد.
این درحالی است که بیشتر آگاهان باور دارند که وجود دفتر طالبان در قطر یک امتیاز برای این گروه است و این از طریق امیتازات مالی به دست می‌آورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.