افغانستان بیشترین قربانی ماین را دارد

گزارشگر:شنبه 25 قوس 1396 - ۲۴ قوس ۱۳۹۶

مسؤولان موسسه افغان‌های متأثر از ماین می‌گویند که رقم تلفات قربانیان ماین سال گذشته ۱۳۱۰ تن بود اما این رقم امسال به ۱۹۴۳ تن رسیده است. بنابر این رقم، افغانستان پس از یمن مقام دوم را از لحاظ قربانیان ماین دارد.
mandegar-3اسلام‌الدین محمدی، رییس این مؤسسۀ پنجشنبه در نشستی خبری در کابل با ارایه گزارش «کمپاین جهانی علیه ماین» می‌گوید، بر اساس گزارش کمپاین جهانی توقف ماین، آمار قربانیان ماین در افغانستان «بسیار بلند» است.
به گفتۀ آقای محمدی رقم جهانی قربانیان ماین در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۸۶۰۵ تن می‌رسد که از این رقم ۷۸ را درصد غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و از این میان ۴۲ درصد زنان و کودکان‌اند. محمدی می‌افزاید، عدم توجه دولت افغانستان و کمبود بودجه سبب شده به گونۀ کافی به قربانیان ماین در کشور رسیده‌گی نشده است.
در این نشست شماری از قربانیان ماین نیز حضور داشتند. آنان می‌گویند، قربانیان ماین در کشور از دید منفی شهروندان، عدم توجه حکومت و رسیده‌گی به مشکلات آنان رنج می‌برند.
سیدعالم هاشمی، رییس بهزیستی و توان‌بخشی وزارت کار، امور اجتماعی شهدا و معلولین عدم توجه به قربانیان ماین در کشور را می‌پذیرد و می‌گوید، آنان برنامه‌هایی را برای رسیده‌گی بهتر به قربانیان ماین روی دست دارد.
افغانستان بر اساس میثاق اوتاوا ملزم است تا سال ۲۰۲۳ میلادی، ساحات ماین‌گذاری‌شده را پاکسازی کند؛ اما همواره نهادهای ماین‌پاکی نبود بودجۀ کافی، تداوم جنگ و ماین‌گذاری دوبارۀ ساحات پاکسازی‌شده را از جمله بزرگترین مشکلات‌شان برای رسیدن به این هدف عنوان می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.