ترکیـه دانشگـاهی زنانه به نـام «مولانا» در کابـل می‌سازد

گزارشگر:شنبه 25 قوس 1396 - ۲۴ قوس ۱۳۹۶

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در دیدار با رییس‌جمهور افغانستان وعده سپرده است که انقره دانشگاهی مخصوص برای زنان را زیر نام مولانا جلاالدین محمد بلخی در کابل می‌سازد.
رؤسای جمهور افغانستان و ترکیه که در حاشیه نشست سازمان همکاری های اسلامی در استانبول دیدار کردند، مسایل گوناگون به ویژه همکاری های mandegar-3دوجانبه میان کابل و انقره را به بحث گرفتند. در این دیدار حکومت ترکیه حمایت اش را از روند صلح به رهبری افغان ها نیز اعلام کرده است.
به گفته شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، رجب طیب اردوغان به همتای افغان‌اش گفته است که برای از میان برداشتن تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد، انقره آماده هرگونه همکاری است.
شاه حسین مرتضوی گفت: «در ملاقاتی که رییس جمهور با رییس جمهور ترکیه داشت، روی همکاری های دوجانبه صحبت شد. از جمله رییس جمهور خواستار حضور شرکت های ترکی در بخش های بازسازی و زیرساخت ها در افغانستان شد. همچنان ترکیه آمادگی اش را برای ساخت یک پوهنتون که مخصوص زنان است، اعلام کرد.»
تلاش‌ها برای گسترش روابط کابل با انقره
سفر رییس حکومت وحدت ملی به ترکیه زیر سایه یورش نیروهای امنیتی به یک مکتب دخترانه افغان-ترک و بازداشت چهار معلم یک مکتب دیگر افغان-ترک صورت گرفت. ساخت دانشگاهی از سوی ترکیه در حالی وعده داده شده است که اخیراً بازداشت چهار تن از استادان مکتب افغان ترک در کابل از سوی نیروهای امنیت ملی پرسش های زیادی را برانگیخته است.
برخی از آگاهان سیاسی به این باور اند که حکومت افغانستان با بازداشت چهار آموزگار افغان ترک کوشیده تا به یک نوعی خواست حکومت ترکیه را برآورده سازد. مقام های ترکیه مکتب‌های افغان-ترک را متعلق به جنش فتح الله گولن می‌دانند و به این دلیل خواستار واگذار کردن کنترول این مکتب ها به حکومت ترکیه شده بودند.
فتح الله گولن یک واعظ تبعیدی ترکیه در ایالات متحده است که حکومت ترکیه او را مسئول کودتای ناکام سال گذشته می داند، اما شاه حسین مرتضوی می گوید که بسته شدن مکتب های افغان ترک در دستور کار حکومت افغانستان نیست: «رویدادی که در کابل اتفاق افتاد، بر علیه مکتب نبوده است. علیه دو مظنون و یا چهار فرد مظنون بودند که در آن هم امنیت ملی در حضور داشت نماینده سارنوالی اقدام کردند که آن مشکل حل خواهد شد.»
چهار تن از آموزگاران مکتب افغان ترک از روز سه شنبه به این سو در بند امنیت ملی افغان هستند و روشن نیست که سرنوشت این آموزگاران چی خواهد شد.
مکتب‌های افغان-ترک در افغانستان از سوی یک سازمان غیردولتی اداره می شوند. این سازمان مدعی است که به صورت مستقلانه عمل می کند و ارتباطی با جنبش گولن ندارد،
اما یک تن از آگاهان سیاسی ترک که از افشای نامش خودداری می‌کند می‌گوید که جنبش گولن از سال ۱۹۹۵ به این طرف در افغانستان فعال است و حکومت اردوغان نفوذ این جنبش را در ترکیه ریشه‌کن ساخته است. به گفته این آگاه سیاسی ترک، حکومت ترکیه نیز تلاش دارد تا به فعالیت‌های جنبش گولن در بیرون از ترکیه نقطه پایان بگذارد. به باور این کارشناس سیاسی، حکومت افغانستان هم نمی‌خواهد تا کمک‌های حکومت اردوغان را به مخاطره بیاندازد.
در حال حاضر در هفت ولایت افغانستان ۱۴ مکتب افغان- ترک فعالیت دارد و در این مکتب‌ها در حدود ۸۰۰۰ هزار دانش آموز مشغول آموزش و پرورش هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.