شخصیت مِهرطلب‌ را بهتر بشناسید

گزارشگر:حبيب‌الله حاتمي/ شنبه 25 قوس 1396 - ۲۴ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3شخصیت مهرطلب موجودی علاقه‌مند، مراقب و متوجه است. شما کسی را پرمحبت‌تر، مشتاق‌تر و دلواپس‌تر از او نسبت به خود پیدا نمی‌کنید. مهرطلب‌ها از روابط زناشویی گرفته تا جمع خانواده و جامعه، صمیمی، وفادار و ملاحظه‌کار هستند. خواسته‌های آنان همان خواسته‌های دیگران است و شادی آن، منوط به تحقق خواسته‌های دیگران می‌باشد. شخصیت مهرطلب کسی است که می‌گوید: «اگر شما شاد شوید، من هم شاد می‌شوم.» و این عین حقیقت است. شخصیت مهرطلب در جامعه زیاد یافت می‌شود و در میان زنان و مردان به یک نسبت توزیع شده است. از دیرباز مهرطلبی به ویژه در زن‌ها تشویق شده است. از دیرباز به زنی که همسری از خودگذشته و متکی به تصمیمات شوهرش باشد و خود را وقف آسایش افراد خانواده کند، بها داده اند.
ویژه‌گی‌های شخصیت مهرطلب
۱ـ پایبندی و سپارش: مهرطلب‌ها به شدت پایبند روابط در زنده‌گی خود هستند. آن‌ها به پایداری روابط و مناسبات خود ارزش قایل هستند. به پایبندی‌های زنده‌گی زناشویی، بها می‌دهند و به سختی برای حفظ این مناسبات تلاش می‌کنند.
۲ـ باهم بودن: ترجیح می‌دهند که باهم و با دیگران باشند، آن‌ها تنهایی و تنها بودن را دوست ندارند.
۳ـ کار گروهی: شخصیت مهرطلب بیشتر یک اطاعت‌کننده است تا یک هدایت‌کننده. وی از حس همکاری و تعاون زیادی برخوردار است، به دیگران متکی است و از دیگران خط می‌گیرد.
۴ـ هنگام تصمیم‌گیری با خوشحالی نظرات دیگران را جویا می‌شود و به توصیۀ آن‌ها عمل می‌کند.
۵ـ هماهنگی: مهرطلب‌ها سعی دارند میان خود و اشخاص مهم در زنده‌گی خود، روابط خوبی برقرار نمایند. آن‌ها به افزایش هماهنگی علاقه‌مند اند و می‌خواهند موفق و مودب ظاهر شوند.
۶ـ مراعات: شخصیت مهرطلب به فکر دیگران است. مراعات آن‌ها را می‌کند و در پی راضی کردن آن‌هاست. او حاضر است برای رعایت حال اشخاص مهم در زنده‌گی خود، از منافع و خواسته‌هایش بگذرد.
۷ـ دلبسته‌گی: برای مهرطلب‌ها روابط با اشخاص، حرف اول را می‌زند.

با مهرطلب‌ها چه‌گونه کنار بیاییم؟
۱ـ شخصیت مهرطلب به راضی کردن شما علاقه‌مند است. این را از او بپذیرید و به‌خاطر قبول آن‌چه او به شما ارزانی می‌کند، احساس گناه نکنید. به جای آن، از اقداماتش برای راضی کردن شما، لذت ببرید.
۲ـ توجهات او را فرض مسلم و مفت ندانید: شخصیت مهرطلبِ زنده‌گیِ شما ممکن است به خوبی امیال شما را پیش‌بینی کند و این امیال را در ردیف مقدم قرار دهد. مهرطلب‌ها اغلب بیش از آن‌چه هستند، مطمین و قاطع به نظر می‌رسند. وقتی آن‌ها چیزی را از شما می‌خواهند، ممکن است به روی خود نیاورند و خواسته‌های‌شان را مطرح نسازند. منتظر می‌مانند تا شما این نیازها را تشخیص دهید. از جمله مهم‌ترین نیازهای آن‌ها، گرفتن تضمین و اطمینان خاطر است. مهرطلب‌ها به احساس شما نسبت به آن‌ها، به شدت حساس هستند. مهر و صمیمیت خود را صادقانه به آن‌ها ابراز کنید. توجه داشته باشید که مهرطلب‌ها بیشترینه، برای گرفتن تایید و تعریف از شما درخواست نمی‌کنند. آن‌ها فرض را بر این می‌گذارند که اگر شایستۀ دریافت ترفیع و توجه باشند، شما آن را به آن‌ها می‌دهید.
۳ـ توجه داشته باشید که انتقاد از مهرطلب‌ها او را نسبت به خود مردد می‌کند: چه بسا در مقام سرزنش خود برآید که واکنش سازنده‌یی نیست. وقتی می‌خواهید با یک مهرطلب رفع اختلاف کنید، تا حد امکان به او اطمینان خاطر بدهید. اجازه ندهید که مهرطلب همۀ تقصیرهای مشکلات میان شما و خودش را به گردن بگیرد.
۴ـ به نقطه‌نظرهای او بها بدهید و از آن استقبال نمایید: هرچه شدت مهرطلبی بیشتر باشد، بیشتر تمایل دارد که برای راضی نمودن شما حرفی بزند، اما ممکن است در واقع نظر دیگری داشته باشد. بنابرین مراقب باشید که حرف او با سخن دلش یکی باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.