اعضای کمیته گزینش پیشین: حاضر به کار دوباره نیستیم/ ریاست‌جمهوری: گفت‌وگوها با کمیته گزینش جریان دارد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 28 قوس 1396 - ۲۷ قوس ۱۳۹۶

مطابق قانون انتخابات، کار کمیته گزینش پایان یافته و آغار دوباره کار این کمیته خلاف قانون انتخابات محسوب می‌شود.
شماری از اعضای پیشین کمیته گزینش به روزنامه ماندگار می‌گویندکه کار آنان طبق قانون انتخابات پایان یافته و آنان حاضر نیستد که برای انتخاب یک تن mandegar-3به عنوان رییس کمیسیون انتخابات کار این کمیته را دوباره آغاز کنند.
اما ریاست‌جمهوری می‌گوید که گفتگوها در خصوص آغاز دوباره کار کمیته گزینش جریان دارد و زمانی‌که به نتیجه رسید، آن را بارسانه‌ها شریک می‌سازیم.
و اما اعضای کمیته گزینش می‌گویند: نیاز به آغاز دوباره کار کمیته گزینش نیست. رییس‌جمهور باید از میان ۱۴ نفر لیست که نزدشان موجود است یک تن را به عنوان رییس‌کمیسیون انتخابات معرفی کند.
یوسف رشید رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان و نماینده جامعه ‌مدنی در کمیته گزینش پیشین به روزنامه ماندگار گفت که از سوی ریاست‌جمهوری برای من مکتوبی منبی بر آغاز دوباره این کمیته فرستاده شد؛ اما من در جواب گفتم که آغاز دوباره کار این کمیته خلاف قانون انتخابات است و حاضر نیستم در این کمیته کار را دوباره آغاز کنم.
او افزود: سایر همکاران ما در این کمیته نیز همین نظر را دارند و باورشان این است که آغاز دوباره کار دراین کمیته خلاف قانون است و به همین دلیل این کمیته تاکنون به کار آغاز نکرده است.
رشید می‌گوید: آقای غنی باید یکی از افرادی را که قبلاً از سوی کمیته گزینش برای عضویت در کمیسیون انتخابات معرفی شده است، انتخاب و به عنوان عضو جدید کمیسیون انتخابات معرفی کند.
این عضو پیشین کمیته گزیشن همچنان گفت: ما در این خصوص با نهادهای مدنی و نهادهای انتخاباتی نیز مشوره کردیم و نظر آنان هم این بود که آغاز دوباره کارکمیته گزینش غیر قانونی است؛ بنابراین این نهادها اعلامیه صادر کردند و به صراحت بیان کردند که آغاز دوباره کار کمیته گزینش خلاف قانون انتخابات است و ما نیز از این اعلامیه حمایت کردیم.
اما ریاست‌جمهوری می‌گوید: اعضای کمیته گزینش تاکنون به ما اطلاع ندادند که کار دراین کمیته را آغاز می‌کنند یا خیر؛ بنابراین ما بعد از دریافت پاسخ آنان تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.
مسوولان در ریاست‌جمهوری به روزنامه ماندگار گفتند که گفتگوها در خصوص آغاز دوباره کار کمیته گزینش جریان دارد و زمانی‌که به نتیجه رسید، آن را بارسانه‌ها شریک می‌سازیم.
این در حالی‌ست که چند روز پیش کمیسیون انتخابات اعلام کرد که حکومت هرچه زودتر باید رییس این کمیسیون را معرفی و تکلیف رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات را که گفته می‌شود برکنار شده است، نیز مشخص سازد.
حدود یک سال پیش رییس‌حکومت وحدت ملی از ۲۱ نفر پیشنهادشده از سوی کمیته گزینش اعضای کمیسیون انتخاباتی، ۷ نفر را به حیث کمیشنران کمیسیون انتخابات تعیین کرد و نام‌های ۱۴ نفر دیگر در این لیست باقی ماندند.
اما پس از برکناری نجیب‌الله احمدزی رییس کمیسیون انتخابات، رییس‌حکومت وحدت ملی فرمانی را صادر کرد که در آن فرمان تذکر یافته بود: به‌منظور تعیین عضو کمبود کمیسیون انتخابات، نظر به ماده ۱۳ قانون انتخابات، دستور داده است تا اعضای قبلی کمیته گزینش از تاریخ صدور این حکم، به کار خویش آغاز کنند.
غنی در این فرمان دستور داده بود که کمیته‌ی پیشین گزینش اعضای کمیسیون انتخاباتی دوباره تشکیل شود. این کمیته با پنج عضو شامل نماینده‌گان دادگاه عالی، کمیسیون نظارت بر اجرای قانون اساسی، کمیسیون حقوق بشر، یک نماینده از نهادهای مدافع حقوق زنان و یک نماینده از جامعه مدنی تشکیل خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.