شهروندان و آگاهان سیاسی: اقدامات ارگ غرض‌آلود است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 29 قوس 1396 - ۲۸ قوس ۱۳۹۶

به دنبالِ اعلامِ پذیرشِ استعفای عطامحمد نور از سوی رییس حکومت وحدت ملی و معرفی انجنیر داوود به عنوان والی جدید بلخ، واکنش‌های زیادی در جامعۀ سیاسی و شهروندان افغانستان نشان داده شد.
mandegar-3احزاب، تحلیل‌گران سیاسی، فرماندهان پیشین جهادی و بسیاری از شهروندان در رسانه‌های اجتماعی در پیوند به این خبر واکنش نشان دادند و این رویداد را به گونه‌های متفاوت به تحلیل و بررسی گرفتند.
در این میان، اما عطامحمد نور، در آخرین واکنش به اعلام استعفایش از سمت ولایت گفته است که او از سوی محمداشرف غنی «برکنار» شده و این تصمیم برای او قابل قبول نسیت.
آقای نور هم‌چنان افزوده است: «مذاکرات ما با ارگ از نشانی مردم بود، وقتی ما داخل مذاکره شدیم، رییس‌جمهور برایم گفت: «ما ترس داریم که اگر مذاکرات ما به نتیجه برسد، شما از ولایت بلخ استعفا نمی‌دهید و من نزد تیم خودم کم می‌آیم.» من هم ورق را دادم و گفتم این‌هم استعفایم. حالا که مذاکرات ما به نتیجه نرسیده است، استعفای من‌ نیز منتفی است».
او هُشدار می‌دهد که اگر حکومت از زور در برابرش کار بگیرد، او نیز ناگزیر خواهد بود از «گزینه‌های» دیگر کار بگیرد.
همزمان بااین، حزب جمعیت اسلامی تصمیم اخیر حکومت وحدت ملی را محکوم کرده و آن را «یک اقدام عجولانه، غیر مسوولانه، مخالف ثبات و امنیت افغانستان و منافی اصول موافقت‌نامۀ حکومت وحدت ملی» خوانده است.
در اعلامیۀ حزب جمعیت اسلامی افغانستان آمده است که «جمعیت اسلامی افغانستان پس از بازگشت رییس جمعیت از سفر رسمی و حضور برخی از اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی که در کابل نیستند، به زودی موضعش را به صورت مشخص در این مورد اعلام می‌دارد.»
در این میان، اما برکناری رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان از سوی تحلیل‌گران، فرماندهان جهادی و شهروندان به گونه‌های متفاوت تحلیل شده است.
عتیق‌الله بریالی، یکی از فرماندهان جهادی و معاون پیشین وزارت دفاع ملی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نگاشته است که تصمیم برکناری آقای نور از بلخ، «اقدام غرض‌آلودی است که در نتیجۀ خصومت عمیق در برابر افتخارات جهاد و مقاومت ملت» صورت گرفته است.
آقای بریالی هم‌چنان به این باور است که «رسالتِ جدیدی» فراراهِ اعضای جمعیت اسلامی افغانستان قرار گرفته است تا محوریتِ جدیدِ یک جبهۀ ملی را در ائتلاف با سایر احزاب سیاسی به میان آورند و در برابر برنامه‌های «شوم» دشمنان کشور ایستاده‌گی کنند.
در سویی دیگر، میلاد نعیمی، دانش‌آموختۀ سیاسیت و روابط بین‌الملل در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که در ارتباط به برکناری آقای نور، خود او نیز مقصر است.
آقای نعیمی می‌افزاید که آقای عطا در طول یک سال گذشته، از داکتر عبدالله فاصله گرفت و تا جایی که امکان داشت، عبدالله عبدالله را در فضای عمومی مورد انتقاد شدید قرار داد.
به باور نعیمی: «اگر او تا این حد در مقابل داکتر عبدالله جبهه نمی‌گرفت، امروز تنها باقی نمی‌ماند. تنها دلخوشی‌اش حزب جمعیت اسلامی است و پُر واضح است که این حزب، دیگر قدرت سابق را ندارد و عملاً کاری از دست آن ساخته نیست».
هارون امیرزاده، کارشناس سیاسی دیگر کشور به این باور است که «ارگ در یک حرکت کودتایی» در تلاش «یکه‌تازی» و «انحصار قدرت» از طریق حذف عمده‌ترین نیروهای شریک قدرت است.
آقای امیرزاده در صفحۀ فیسبوکش هم‌چنان از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی به شدت انتقاد می‌کند و می‌گوید که جمعیت اسلامی همواره در برابر «یکه‌تازی‌های حکومت به چند اعلامیۀ بدون عمل و یا چند تهدید بچه‌ترسانکِ فیسبوکی» بسنده کرده است.
گفتنی است که صلاح‌الدین ربانى، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان سفرش به یونان را نیمه‌تمام گذاشته دیروز به کابل برگشت. آقاى ربانى به هدف افتتاح سفارت افغانستان به یونان رفته بود و ملاقات‌هایش را با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجۀ یونان نیز لغو کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.