نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان: بـرگـزاری انتخـاباتِ به مـوقع حتمـی است

گزارشگر:بهزاد/ شنبه 2 جدی 1396 - ۰۱ جدی ۱۳۹۶

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، پیشرفت‌ها در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در افغانستان تاکنون «ناکافی» بوده است.
تادامیچی یاماماتو که روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد هم‌چنان گفت که برگزاری انتخاباتِ «به موقع، معتبر mandegar-3و پذیرفته شده» در افغانستان یک امر «حتمی» است.
برگزاری انتخاباتِ حیاتی است
آقای یاماماتو تأکید کرد که برگزاری انتخابات به منظور حفظ اعتماد به نظام و دولت‌داری در افغانستان و نیز احترام به نظم قانون اساسی در آن کشور، مهم و حیاتی به شمار می‌رود.
او در آخرین گزارش سال ۲۰۱۷ از وضعیت افغانستان به اعضای شورای امنیت ملل متحد گفت که عدم پیشرفت برای آماده‌گی‌ها به خاطر برگزاری دو انتخابات پیشرو و همچنان انتقادهای «شدید» نهادهای ذی‌دخل از کارکرد کمیسیون انتخاباتِ افغانستان، سبب شده است تا رییس این کمیسیون از سمتش برکنار شود.
آقای یاماماتو با اشاره به این‌که اعلام راهکارِ جدید کمیسیون انتخابات افغانستان در پیوند به چگونه‌گی ثبت نام رأی‌دهندگان «یک اقدام مثبت» است، افزود که اگر این راهکار مطابقِ برنامۀ آن عملی شود، جلو تقلب در انتخابات به گونۀ گسترده گرفته خواهد شد.
نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان، امنیت را «عامل تعیین کننده» برای برگزاری انتخابات معتبر و همه‌شمول در افغانستان خواند و از حکومت وحدت ملی خواست تا یک طرح جامع را برای تأمین امنیت دو انتخابات پیشرو در کشور تهیه کند.
این درحالی است که شام روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، مایک ینس، معاون ریاست‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا در یک سفر اعلام ناشده وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی و رییس اجرایی دیدار کرد.
بربنیاد خبرنامۀ ارگ ریاست‌جمهوری: «هردو طرف به برگزاری به موقع انتخابات شورای ملی و ریاست‌جمهوری تأکید کردند».
گفتنی است که کمیسیون انتخابات اخیراً اعلام کرد که به صورت مشروط آمادۀ برگزاری انتخابات پارلمانی در تابستان سال آینده است.
گلاجان عبدالبدیع صیاد، سخنگوی این کمیسیون روز سه‌شنبه، ۲۱ قوس در یک نشست خبری گفت که انتخابات به موقع مطابق جدول زمانی تعیین شده، برگزار می‌شود مگر این‌که امنیت تأمین، بودجۀ انتخابات فراهم و شناس‌نامه‌های فعلی به تمام شهروندان از جانب ادارۀ ثبت احوال نفوس توزیع شود.
مطابق برنامۀ کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها هم همزمان با انتخابات پارلمانی در ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ برگزار شود. سخنگوی کمیسیون انتخابات گفته است که اگر بودجۀ انتخابات به موقع آن در اختیار کمیسیون قرار نگیرد، انتخابات در موقع تعیین شده برگزار نخواهد شد.
پروسۀ کابل فرصت مناسب برای افغانستان
یاماماتو در بخشی از سخنانش به نشست آیندۀ «پروسۀ کابل» که در اول فبروری ۲۰۱۸ برگزار می‌شود، اشاره کرد و آن را یک فرصت به خاطر ایجاد محیط «مساعد» برای آوردن صلح در افغانستان و منطقه خواند.
او اظهار داشت: «این «فرصت» را نباید از دست داد؛ زیرا در این نشست حکومت افغانستان طرح استراتیژیک خود را به خاطر رسیدن به یک راه‌حل سیاسی با گروه‌های مسلح مخالف ارایه خواهد کرد و کابل برای این طرح خواستار حمایت جامعۀ جهانی می‌شود».
آقای یاماماتو همچنان خواستار آغاز یک «گفتمان منظم» برای تأمین صلح در افغانستان شد و از گروه طالبان خواست تا تمایل صریح‌شان را برای آغاز مذاکرات «به خاطر رسیدن به یک راه‌حل سیاسی» ابراز کنند.
نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان از افزایش «رأی‌زنی»ها پیرامون تأمین صلح در افغانستان توسط کشورهای منطقه استقبال کرد و گفت که این کشورها درک کرده اند که منافع مشترک‌شان با آیندۀ افغانستان گره خورده است.
تادامیچی یاماماتو به اعضای شورای امنیت ملل متحد گفت که هر چند تلاش‌های نیروهای امنیتی افغانستان برای حفاظت از غیر نظامیان منجر به کاهش تلفات غیر نظامیان در جریان جنگ شده است، اما ملل متحد هنوز هم از ادامۀ استفادۀ «کورکورانۀ» مواد انفجاری تعبیه شده توسط عناصر ضددولتی و همچنین تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات هوایی نیروهای طرفدار کابل نگران است.
اظهارات نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان در حالی بیان می‌شود که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در ماه اگست امسال، استراتیژی جدید کشورش را برای افغانستان و منطقه اعلام کرد.
در این استراتیژی روی اعمال فشار بیشتر بر اسلام‌آباد تأکید شده تا پاکستان به مبارزۀ جدی در برابر دهشت‌افگنان مستقر در آن کشور مجبور ساخته شود.
هم‌چنان در دیدار اخیر معاون رییس‌جمهوری امریکا و سران حکومت وحدت ملی در ارگ، معاون ترامپ ضمن تأکید بر همکاری کشورش به افغانستان در عرصه‌های رشد اقتصادی و تأمین صلح و امنیت، گفته است که محور اصلی استراتیژی ایالات متحدۀ امریکا در قبال افغانستان و آسیای جنوبی، صلح، ثبات و رفاه افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.