پولیس زن مشـاور امریکایی را کشت

- ۰۴ جدی ۱۳۹۱

یک افسر پولیس زن وزارت امور داخله، روز گذشته در مقر فرماندهی پولیس کابل، یک مشاور امریکایی را به ضرب گلوله به قتل رسانید.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به روزنامۀ ماندگار گفت که قاتل مشاور امریکایی، نسرین نام دارد و کارمندِ بخش حقوق بشر ریاست جندر وزارت امور داخله می‌باشد.
به گفتۀ این منبع، این افسر زن که اکنون در بازداشت به سر می‌برد، گفته است که یگانه خواهش من این است که مرا به نیروهای امریکایی تسلیم نکنید.
منبع می‌افزاید، شلیک توسط تفنگچه صورت گرفته است.
به گفتۀ منبع، این افسر پولیس می‌خواست که به شلیک خود ادامه بدهد، اما تفنگچۀ او کار نکرد.
یک مقام ارشد امنیتی به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری فرانسه گفت که قربانی مشاور عضو ناتو بوده و این تیراندازی در داخل محوطه دفتر پولیس رخ داده است.
مقام‌های امنیتی کابل گفته‌اند، قاتل پس از تیراندازی توسط همکارانش بازداشت شده است.
هاگن مسر، یک سخنگوی آیساف گفت: «ما در حال حاضر درباره این واقعه تحقیق می‌کنیم.»
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله نیز گفت که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.
محمد ظاهر، رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل این واقعه را یک «حمله داخلی» خواند. «حمله داخلی» به شلیک‌هایی گفته می‌شود که از سوی اعضای نیروهای امنیتی افغانستان بر همکاران خارجی شان صورت می‌گیرد. ظاهراً این نخستین بار است که یک عضو زن نیروهای امنیتی افغانستان، یکی از اعضای ایتلاف غرب را در یک «حمله داخلی» از پای در می‌آورد.
این گونه حمله‌ها به اعتماد میان نیروهای ایتلاف و افغان آسیب زده است. ناتو می‌خواهد همه مسوولیت‌های امنیتی را تا پایان سال ۲۰۱۴ به نیروهای افغان واگذار کند و به این دلیل می‌خواهد تا آن زمان ۳۵۰۰ سرباز و پولیس این کشور را آموزش دهد.
جنگ افغانستان شاهد افزایش حمله‌های داخلی در سال روان است. دست کم ۵۲ عضو نیروهای حافظ صلح بین المللی یا آیساف در سال روان توسط افغان‌هایی که یونیفورم ارتش و یا پولیس افغانستان را بر تن داشته اند، کشته شده اند.
ناتو می‌گوید که حدود ۲۵ درصد این حمله‌ها را افراد نفوذی طالبان انجام می‌دهند و باقی آن به دلیل دشمنی‌های شخصی و تفاوت‌های فرهنگی میان نیروهای غربی و متحدین افغان شان صورت می‌گیرد.
جان آلن، فرمانده کل نیروهای آیساف گفت که در عراق بمب‌های دست‌ساز، اسلحه نمادین جنگ بودند و در افغانستان دیده می‌شود که حمله‌های داخلی به سلاحی نمادین تبدیل شده است.
ناتو سعی در مبارزه با این پدیده دارد و به سربازانش دستور داده که در همکاری با نیروهای افغان باید پیوسته مسلح بوده و در هر زمانی آماده شلیک باشند، حتی اگر در پایگاه‌های به شدت محافظت شده به سر ببرند. همچنین سربازان ناتو باید به مسایل فرهنگی توجه کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.