مارشال فهیم در نخستین سالگرد شهادت عبدالمطلب بیک: هنوز دوست و دشمن شناسایی نشده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۴ جدی ۱۳۹۱

همسایه‌های ما به باورهای ساده‌لوحانۀ ما قانع نمی‌شوند

معاون اول ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که هم اکنون صف دوست و دشمن در افغانستان مشخص نیست.
مارشال محمد قسیم فهیم روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت از نخستین سالگرد شهادت عبدالمطلب بیک عضو پیشین مجلس نماینده‌گان گفت که آوردن صلح در کشور یک وجیبه است، به شرط این‌که طرف مقابل را بشناسیم و اعتماد وجود داشته باشد.
مارشال فهیم با برشمردن دست‌آوردهای دولت افغانستان طی یک دهۀ گذشته گفت که باید کارهای زیادی صورت می‌گرفت و امروز ما در یک موقعیت بهتری قرار می‌داشتیم، اما به دلایلی مردم ما هنوز به اهداف خود نرسیده‌اند.
مارشال فهیم با اشاره به مداخلۀ همسایه‌ها گفت، همسایه‌های ما در امور داخلی ما دخالت می‌کنند و خواهان عمق استراتیژیک در افغانستان هستند و با باورهای ساده لوحانه‌یی‌که ما داریم، قانع نخواهند شد و به برنامه‌های‌شان همچنان ادامه خواهند داد.
این مقام ارشد حکومت افغانستان گفت که آوردن صلح وظیفۀ ما است، ولی صلح درصورتی به وجود خواهد آمد که همسویی، تفاهم و اعتماد میان طرف‌ها وجود داشته باشد. اما به گفتۀ آقای فهیم، تا اکنون هیچ نوع اعتماد و تفاهم در سوی مقابل دیده نمی‌شود.
او گفت: «من یکی از کسانی هستم که بعد از حکومت داکتر نجیب الله نفر اول امنیت بودم؛ اما تشخیص کرده نمی‌توانم که کدام صف دشمن است و کدام صف دوست، یعنی هنوز دشمن شناسایی نشده است.»
مارشال فهیم تاکید کرد: «دشمن به صورت ماهرانه در امور افغانستان دخالت می‌کند و می‌خواهد شخصیت‌های مردمی را بکشد…؛ اگر کسی فکر می‌کند که طالب‌ها یا پاکستانی‌ها را خوب بگوید، او را نمی‌کشند، سخت در اشتباه است، زیرا (این) یک تصور کور است.»
او در بخش دیگر اظهاراتش گفت که من این اطمینان را می‌دهم که دولت معتقد به برگزاری انتخابات است و ما نمی‌گذاریم برگزاری انتخابات با چالش و مشکلات مواجه شود؛ اما قبل از رفتن به سوی انتخابات، ما به یک اجماع ملی ضرورت داریم که در نتیجۀ آن ثبات سیاسی در کشور به وجود بیاید، در غیر آن کشور به کشمکش خواهد رفت.
معاون اول رییس‌جمور کرزی گفت که ده سال قبل حامد کرزی با یک کلاه و چپن وارد افغانستان شد و قدرت را از استاد ربانی شهید تسلیم شد و در آن زمان هیچ نهاد سیاسی، فرهنگی و امنیتی وجود نداشت و باید نظام از نو ساخته می‌شد که مجاهدین آن را با تلاش ساختند.
اما داکتر عبدالله عبدالله رییس ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید که حامد کرزی با چپن و کلاه به کابل نیامده بود؛ بل آن چپن تحفۀ استاد ربانی شهید بود که به رییس‌جمهور داد و در ضمن مسوولیت بزرگی را نیز به او سپرد که یازده سال از این مسوولیت می‌گذرد.
رییس ایتلاف ملی با اشاره به ریاست‌جمهوری حامد کرزی گفت که اگر حکومت به خاطر قدرت و خانواده باشد، بدون شک ناکام است.
او با اشاره به پروسۀ مذاکره و مصالحه با مخالفان مسلح دولت گفت، صلح ضرورت اصلی جامعه است، اما باید در این پروسه اعتماد و تفاهم وجود داشته باشد.
او ضمن اشاره به اینکه ترور و انتحار تنها در برابر مجاهدین نیست گفت، اگر جنگ تنها در برابر استاد ربانی و شهید مسعود می‌بود، پس این جنگ امروز باید خاتمه پیدا می‌کرد، چرا که هردوی آن‌ بزرگواران دیگر زنده نیستند.
داکتر عبدالله در مورد انتخابات گفت، انتخابات مسالۀ تعیین سرنوشت است و ملت باید با بیداری در این راه مهم گام بگذارد.
رهبر ایتلاف ملی افزود، تضمین سلامت پروسۀ انتقال قدرت گامی است که از امروز تا فرا رسیدن انتخابات گذاشته خواهد شد و همه باید برای برگزاری یک انتخابات شفاف تلاش کنیم.
داکتر عبدالله ضمن توصیف از عبدالمطلب، او را یکی از فرماندهان بزرگ جهاد و مقاومت خواند.
وی اظهار داشت، عبدالمطلب بیک در طول زنده‌گی‌اش تحت رهنمایی استاد ربانی و آمر صاحب شهید برای افغانستان خدمات بسیاری انجام داد.
در همین حال، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‎‍گان در این مراسم گفت، دشمنان ما تلاش می‌کنند شخصیت‌های مانند عبدالمطلب بیک و کسانی را که در راه خدا و مردم کار می‌کنند، از میان بردارند.
او ضمن انتقاد از ارگان‌های امنیتی افزود، ضعف ارگان‌های امنیتی ما سبب شده تا رویدادهای غم‌انگیزی رخ دهد و شخصیت‌های مردمی مانند عبدالمطلب بیک به شهادت برسند.
رییس مجلس نماینده‌گان تاکید کرد، بی‌تفاوتی و ضعف ارگان‌های امنیتی ما دشمن را گستاخ‌تر ساخته و باعث شده که ما شاهد شهادت شخصیت‌های مردمی باشیم.
همچنان صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح در این مراسم ضمن تقدیر از کارکردهای عبدالمطلب بیک در راه جهاد و مقاومت گفت، وظیفۀ دولت است که پروندۀ ترورهای زنجیره‌یی را پیگیری نماید.
آقای ربانی تاکید کرد، دولت در این زمینه دو وظیفۀ بسیار مهم دارد: یکی پیگیری پرونده‌های ترورهای زنجیره‌یی و دوم جلوگیری از ترورهای زنجیره‌یی بعدی؛ عدم پیگیری ترورهای زنجیره‌یی به معنای عمل نکردن به این دو مسوولیت بسیار مهم است.
در همین حال، سید علی کاظمی عضو مجلس نماینده‌گان دراین مراسم گفت،  یکی از خصوصیات عبدالمطلب بیک گرایش شدید او به تعلیم و تربیه بود.
آقای کاظمی تاکید کرد، نسل جوان آن زمان که در کنار عبدالمطلب بیک بودند و همچنان فرزندان شان از تعلیم و تربیه بسیار عالی برخوردار هستند.
این عضو مجلس نماینده‌گان همچنان گفت، امروز جهاد مردم افغانستان از جهاد سلاح و تفنگ به جهاد قلم مبدل شده که تمام این خوبی‌ها تلاش مردانی مانند عبدالمطلب بیک است.
عبدالمطلب بیک، عضو مجلس نماینده‌گان و از فرماندهان مطرح جهاد و مقاومت، سال گذشته در یک حملۀ انتحاری در ولایت تخار، هنگام ادای نماز جنازه به شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.